For de frankofile

af Steffen Dresler @, torsdag 03. januar, 2019, 22:26 (287 dage siden) @ UTJ

Vognen eksisterer måske endda endnu, omend ikke i samme nydelige stand: her
[image]

Absolut ikke CIWL-ekspert, der må kaptenen tage over........

Godaften til alle

Kaptajnen var ude at føjte, men heldigvis har vi jo den normale rangorden at holde sig til, og derfor sprang majoren ind med følgende:

Af de engang 25 type F vogne hersker der lidt tvivl om hvormange der er tilbage. Jf. ”International Railway Preservation Society” ved ”Nene Valley Railway”, Peterborough, England er følgende med sikkerhed bevarede:
• Nr. 3792 ved National Railway Museum i UK, nr. 3801 ved ”The Bluebell Railway” i UK, nr. 3803 ved “Les Ifs” i Frankrig, nr. 3984 i Denian i Frankrig og endelig nr. 3987 ved ”Chemin de Fer Trois Vallees” i St Quentin, Frankrig.
Nogle F vogne kørte som reservevogne Paris Express i ca. 1951 og har altså derfor kørt i Danmark.
Da vogntype som sådan hørte til de mere eksotiske vogntyper der har besøgt Danmark, er der ikke skrevet meget om disse, dog lidt i ”De Blå tog” fra BB, ISBN 978-91-9143-41-9.
Ellers vil man finde typen beskrevet grundigere ved f.eks. søgning på internettet under ”Night Ferry”.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amtsbanerne på Als

Lokomotivfabrikker

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen