Hjælp til identifikation af traktor Nr 2

af Steffen Dresler, 18/2 2019, 12:48 (1894 dage siden) @ Sydfyn

God middag til alle

Nedenfor lidt om anskaffelsen af rangermotorer, bl.a. en til SFJ og en mulig forklaring på hvorfor en Breuer rangermotor kom til OKMJ.

Ved skrivelse M 4649 bestilte DSB Maskinafdeling den 22. april 1924 en rangermotor hos firmaet ”Usines de Constructions Mecaniques de Villefrance sur Saone” i Paris gennem dennes repræsentant i Danmark A/S Sophus Berendsen. Rangermotoren der blev bestilt, var en såkaldt ”Vermot” type I rangermotor med rangerspil, udstyret med en Rochet-Schneider, 4 cylinder benzinmotor. Den blev leveret i begyndelsen af september måned 1924 og blev tildelt DSB løbenummer 1.
Da DSB maskinafdeling skulle finde et sammenligningsgrundlag til Vermot rangermotoren, bestilte man en prøverangermotor Breuer type I den 24. marts 1925 via repræsentanten Wilhelm F. Hoffmann & Co. i København. Den bestilte rangermotor var udstyret med en Breuer und Höchst, 4 cylinder benzinmotor, men uden rangerspil. Breuer rangermotoren blev leveret i begyndelsen i 1925 med fabriksnummeret 634.
Vermot og Breuer typer rangermotorerne var begge en periode til afprøvning hos Sydfynske Jernbaner (SFJ), bl.a. var Breuer rangermotoren til afprøvning i marts 1926.
Den 10. juni 1925 bestilte DSB yderligere 5 rangermotorer Vermot type I med løbenumrene 2 til 5 gennem repræsentanten A/S Sophus Berendsen. Den femte skulle jf. aftale leveres til Sydfynske jernbaner (SFJ). Denne kunne have været tiltænkt løbenummer 6. At DSB bestilte en rangermotor til SFJ lå nok i, at begge parter fik en fordel ved at prisen blev billigere pr. rangermotor, jo flere rangermotorer man bestilte hos fabrikken. Pris pr. stk. 15.000,- kr.
Rangermotorerne blev forsinkede i afleveringen og alle fem blev derfor først overtaget af DSB omkring 21. februar 1926 og maskinen for SFJ blev straks herefter afsendt for Nyborg bystation (SFJ).
Også Odense Kerteminde Martofte Jernbane (OMKJ) anvendte en rangermotor bygget i 1925. Denne har ikke haft tilknytning til DSB i forbindelse med indkøb eller senere overtagelse. Men det kunne tænkes, med den usikkerhed der er forbundet hermed, at prøverangermotoren fra Breuer for DSB´s afprøvning sammen med Vermot typen, forblev i Danmark og så blev erhvervet af OKMJ. Der står intet herom i DSB arkiver nok mest fordi, at Breuer prøverangermotoren jo blev tilbageleveret til importøren Wilhelm F. Hoffmann & Co.
Hvordan anvendelsen og antallet internt har været ved de fynske privatbaner har jeg ingen viden om, da ovennævnte informationer i sin tid blev indhentet i forbindelse med til en artikel om DSB anvendelse af rangermotorer for Jernbanemuseets årsskrift.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak