Billeder fra en svunden tid

af zumbach @, Malling, tirsdag 09. april, 2019, 09:41 (15 dage siden)

Billeder fra en svunden tid – for sidste gang!


Tak for alle kommentarerne til ovk. 300, og så glæder det mig, at 03 2155 stadig er aktiv.



[image]Q 344, København Gb, 1954. Det jeg mest husker Q-maskinen for er, når den i skridtgang skubbede et langt rangertræk op over rangerbjerget. Det var en fryd for ørerne at høre de kraftige langsomme rytmiske dampslag, og så vognene der enten skurrede i ”hundene”, eller ikke nåede at blive bremset, og bragede ind i andre vogne med et brag. Q 344 blev udrangeret og ophugget i 1976.



[image]Langå, 1960'erne. I 1964 blev 3 Nohab E-maskiner solgt til ophugning til Løgstrup i Randers. Mon det er nogle af dem der ses på billedet? Og hvilken 1. g S-togsvogn fra 1. levering, er i Langå engang i 1960’erne, og hvad skulle den her?



[image]MZ 1460, MY 1129, foran lyntogsløftehallen på København Cvk, 1980 'erne. MZ 1460 ejes i dag af Nordic Re-Finance AB som TMZ 1460. MY 1129s ene front nr. 1 var i en periode udstillet på DJM. Front nr. 2 solgt 1999 til privat, og senest til Altmark-Rail. Front nr. 2 bruges som reklamestunt og kan ses her.



[image]K 564, Lillebæltsbroen 50 år, 1985. Bygget af Esslingen i 1899 til 1. kreds, TILLYKKE med de 120 år. K 564 er stadig driftklar ved Vestsjællands Veterantog. Hvis man vil læse mere om K 564, kan man gøre det her.
På VSVTs hjemmeside, kan man også finde sommerens køreplaner. Desværre fremgår det ikke om damptog køres med OHJ 38 eller K 564.



[image]MH 366, 405 og 415, alle er ophugget, København Gb, 1988. I baggrunden ses H C Ørstedsværket, der i begyndelsen af 1950’erne havde 4 lige store skorstene, som senere blev suppleret med en lidt højere skorsten.



[image]012 063-4, Salzbergen, 1974. Bygget af BMAG i 1940 til DRB som 01 1063 med strømlinebeklædning. 1945 til RBGD, 1946 til HVE, 1948 til VfV. 1949 strømlinebeklædning afmonteres, overgives til DB. 1954 ombygges med Verbrennungskammerkessel og Heinl Mischvorwärmer. 1958 ombygges til oliefyring. 1968 omlitreret til 012 063-4. 1975 henstillet og udrangeret i Rheine. Maskinen blev i 1977 opstillet som et minde om en svunden tid på forpladsen ved Braunschweig Hbf med nummer 01 1063.
BMAG = Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft, vormals L. Schwartzkopff
DRB = Deutsche Reichsbahn
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG




[image]052 798-6, Bw Herzberg, 1976 blev bygget af Jung i 1942 til DRB som 50 2798 ÜK. 1945 til RBGD, Bielefeld som 50 2798, 1946 til HVE, 1948 til VfV, 1949 til DB. 1968 omlitreret til 052 798-6. 1976 henstillet og udrangeret, 1977 ophugget i Bw Ottbergen.
DRB = Deutsche Reichsbahn
ÜK = Übergangskriegslokomotiven er Einheitslokomotiven bygget i en skrabet udgave.
RBGD = Reichsbahn-Generaldirektion
HVE = Hauptverwaltung der Eisenbahnen des amerikanischen und britischen Besatzungsgebietes
VfV = Verwaltung für Verkehr
DB = Deutsche Bundesbahn, fra 1994 Deutsche Bahn AG



Jeg ønsker alle en rigtig god Påske!


Med venlig hilsen
Keld Zumbach


Kilder:
https://www.revisionsdaten.de/index.php
www.dampflokomotivarchiv.de
www.beitraege.lokomotive.de
www.jernbanen.dk/forum
John Poulsen m.fl.: Københavns S-bane 1934-1984, 1984, Banebøger


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Rønne - Allinge Jernbane
DSB S739
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen