Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, 9 fotos)

af UTJ, fredag 28. juni, 2019, 17:57 (18 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak, Niels, for en interessant beretning. Egentlig et fantastisk "livsløb" for de to vogne, som bestemt pynter dernede, selv om det jo ikke betragtes som musealt korrekt med alle de restaureringer og genopbygninger af gammelt jernbanemateriel.

At 'nogle' museumsfolk, dvs historikere (cand.mag'ere mv) med ekspertise indenfor skriftlige kilder har taget patent på genstandsbevaring er ikke det samme som at de har ret. Der er f.eks. ret vide rammer indenfor bygningsrenovering af fredede bygninger mht "originalitet", sålænge det er håndværksmæssigt korrekt udført. Frilandsmuseets bygninger er et andet eksempel og her nogle bygningers dele rekonstrueret og visse konstruktioner helt nye, dog udført med gammel teknik i det omfang det kan lade sig gøre. Det hele kommer vel an på hvad man ønsker at vise og hvilken fortælling/anvendelse som den skal understøtte.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar
Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.
 Læs artiklen 
Valby Gasværk
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen