Jernbanesabotager i Sønderjylland

af Lars B. Christensen, København, 16/10 2019, 19:02 (1654 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Der var en del jernbanesabotager i Sønderjylland i slutningen af 1944 og en af dem fandt sted den 16/12 -1944 ved Rødekro. Det spændende ved den er at forberedelserne fra sabotørerne er forholdsvis velbeskrevet og at den fandt sted er også nævnt dagen efter i det illegale "Information"
Når man ser på sådan en sabotage ser det ofte voldsomt ud med ødelagte tyske lokomotiver og vogne og ødelagt spor, men i det aktuelle tilfælde var strækningen allerede åben dagen efter.
Jeg er nysgerrig efter at finde ud af hvem der ryddede op efter sådan en hændelse og hvad med det ødelagte materiel. Hvordan fik man det repareret og tilbage igen. Er der nogen her, der ved noget om det ?
På forhånd tak

Hej Peter,

Jeg tror at DSB’s egen indberetning (fra 2. distrikt til generaldirektoratet) dateret den 5. januar 1945 giver nogle af de oplysninger du spørger om:

”Kl. 00.42 den 16. forrige Maaned blev der forøvet Sabotage mod Sporene i km 73,2, i Sydenden af Hovslund Station, under Viadukten for Landevejen til Aabenraa. Der skete Sprængning i 2 Stk. 15 m 45 kg Skinner, hvorved der fremkom et Hul paa ca. 3,5 m Længde. Sprængningen skete under Tog 2942, der fremførtes af en P-Maskine. 8 Vogne blev afsporet og blev slæbt langs Sporet ca. 100 m mod Syd, hvorved en Del Skinner blev bøjet og ca. 50 Sveller ødelagt. Der blev tilkaldt Hjælpetog fra Padborg og Fredericia samt Kørekraner fra Aarhus. Der ankom endvidere et tysk Hjælpetog. 2 CM Vogne blev midlertidigt væltet i Banegrøften. Kranvognen satte Resten af Vognene paa Plads. Istandsættelsesarbejdet paa Sporet blev foretaget saaledes, at det Kl. ca. 18.00 kunne befares med Forsigtighed. Efter at Oprydningsarbejdet var fuldført, blev Trafikken genoptaget Kl. 19.30 Lørdag den 16. December. Ved Uheldet fik Lokomotivpersonalet og en tysk Soldat mindre Snitsaar”.

Ved sabotagen blev lokomotivet P 926 beskadiget i lighed med vognene CM 2109, CM 2110, TD 8770, HD 38278, CZ 4430, IKD 24678, Italia 130284, München 5204, Kassel 38664 og Münster 20800. Samtlige udenlandske vogne blev hjemsendt til ejendomsbanerne på egne hjul og uden udgift for DSB. Udgifterne til reparation af de danske vogne og lokomotiver løb op i 22.678,38 kr. Vognen HD 38278 blev formentlig repareret ved Esbjerg Værksted, mens lokomotivet og de øvrige vogne blev istandsat ved Centralværkstedet i Århus.

Mange hilsner
Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak