Avatar

Gul/orange stribe på vogne til transport af gasarter

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/1 2020, 16:16 (1553 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Thomas og Steff

Jeg er absolut SLET ikke ekspert udi tankvogne og jeg tror at de nok helt sikre informationer kommer, når engang MFL kommer på banen ”so to speak”.

Tak for den voldsomt overdrevne tillid. :-|

Men indledningsvis er her et link til en BP Gastankvogn litra ZE Nr. 503 399 med det nydeligste gule mavebælte (selvom sort/hvid optagelse).

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/4746/viewmode=previewview/fc=3%3A923

Farven kan godt udlægges som gul på den sort/hvid optagelse, idet BP Olie-Kompagniets "husfarve" i 1951 var ændret fra blå og hvid til grøn og gul. Bæltet, som vi ser på fotoet har FORMENTLIG været gult med grøn takst og kant, på en hvid tank. Bæltet her derimod intet med de senere "advarselsbælter" at gøre. Det er en reklameudsmykning.

Jeg mener der er en fejl i tidsangivelsen her på ”jernbanen” på billedet af ZE 503 399

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=1673

hvor er anført (2nd. Billede) @Jbm DSB ZE 503399, ca. 1958, da jeg på et Tif. format billede kan læse ude til højre på ”rasteren” på vangen: REV K 16 2 1951. Og det passer jo også så udmærket at vognen, hvis angivelser på samme side siger ”Bogietankvogn. Købet 1951…………….”. Og så har Jernbanekilder yderligere anført : Motivdato 2/1951.

Ja, det er forkert tidsangivelse. Den nyreviderede vogn er fotograferet på Cvk i februar 1952, hvilket entydigt fremgår af billedets fotonummer (S1359) og af revisionsdatoen på vangen.


Så HVIS min tydning af revisionsdato (kan jo læse forkert) sammenholdt med informationerne på jernbanekilder er de samme, synes der en stor sandsynlighed for, at gastankvogne allerede i begyndelsen af 1950´erne (her 1951) havde det gule mavebælte.

Nix, det er reklameudsmykning som nævnt ovenfor.

Hvornår vognene skiftede farveangivelser fra det ene til det andet og så videre må eksperterne så kunne afgøre.

Advarselsbælterne var en fælleseuropæisk UIC-foranstaltning, så man kan trygt følge oplysningerne om de tyske vogn, som Thomas har oplyst + hvad der må være af udsving som følge af de 4-årige revisionsperioder. Farvenuancer KAN dog være en lokal tysk standard (eller mangel på samme). For de danske gastankvognes vedkommende kan man kun regne med farvefotos af nyreviderede vogne, da vognene ret hurtigt blev snavsede (kørsel i damptog), ligesom den orange farve dengang nok ikke var helt lysægte men blegede ret hurtigt, hvilket også var et problem for DDPA's røde benzintankvogne i 1920'erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak