Godsløb på Godsbanen 1929 – 1930

af anderspihl, 26/5 2020, 15:24 (1433 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej,

Godsbanen i Kbh drøftet mange gange før i forummet, men jeg mener ikke at kunne finde noget om godsløbene i anlæggelseserioden.

Vi ved, at godsbanen åbnede i etaper med det sydgående/udadgående spor som det første i 1929. Det andet nordgående/ indadgående åbnede ca. et år senere i 1930. Dette spors anlæggelse medførte en gennemgravning/afbrydelse af den gamle linje Vigerslev – Roskildevej – Frederiksberg, som derfor må have været ufarbar i anlæggelsesperioden.


Nej, det medførte sporets anlæggelse ikke. Den gamle linje var ikke afbrudt.


Så hvilken vej sendte man indadgående godstog til Frederiksberg mellem 1929 og 1930, mens den gamle linje var afbrudt?
Kunne godstogene benytte 1929 sporet i begge retninger?

Der var siden 1909 bro for Godsforbindelsesbanen under Vigerslev - Frederiksberg strækningen, der trafikeredes uændret indtil nedlæggelsen 10. maj 1930. Områdets baneforlægninger igennem tiden er udførligt beskrevet i bogen "Byens baner" (1997), hvori der også kan findes fine håndtegnede kort over de forskellige baneforløb og -etaper. Det er en udmærket bog, som I kan udvide jeres viden med.

Ifølge "Byens Baner" på side 89 skriver forfatteren, at "Frederiksberg station mistede sin direkte tilslutning da Vestbanen da Vigerslev - Roskildevej strækningen nedlagdes den 23. oktober 1929" Roskildevej station fungerede herefter som mellemblokpost på linjen Valby Gasværk - Roskildevej - Frederiksberg indtil denne strækning nedlagdes 11. maj 1930"
Luftfotos over stedet fra 1929 - 1930 ligner, at det gamle tracé blev gravet over.

Kilde: Det Kongelige Bibliotek , "Danmark Set Fra Luften"
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak