Sporvejen i Halberstadt 1990

af HansA, 2/12 2020, 19:13 (1240 dage siden)

Godaften i forummet!
I slutningen af maj 1990 tilbragte jeg et par dage i Halberstadt og fik set nærmere på byens sporvej. Jeg har tidligere omtalt et par af mine ture til små sporveje i det tidligere DDR, nemlig Gotha og Naumburg.
Sporvejen i Halberstadt er metersporet. De første hestesporvejslinier åbnedes i 1887, og nettet blev elektrificeret og udvidet i 1903. Jeg vil ikke komme ind på sporvejens historie i detaljer men henvise til bøgerne nævnt i kildelisten nederst.
På tidspunktet for mit besøg bestod nettet af 3 linier:
1: Friedhof-Herbingstrasse-Hauptbahnhof
2: Vogtei-Hauptbahnhof
3: Herbingstrasse-Klusberge
Trafikken besørgedes af to-akslede vogne af typerne LOWA, Gotha og REKO, og på linie 1 og 2 kørtes med bivogn.
Det kan være lidt vanskeligt at orientere sig blot ud fra teksten, så her er et link til linienettet i dag (stednavnene er de samme som i 1990!)
I maj 1993 havde jeg lejlighed til atter at besøge denne lille sporvej, og da var der sket noget. Men det kan vi vende tilbage til. Her kommer billederne fra 1990:


[image]
Holzmarkt var det centrale omstigningsstoppested, og her mødtes linie 1 og 2 i begge retninger, så vidt jeg husker hvert 15.minut, og afventede, så passagererne kunne stige om til de andre retninger. På billedet ses til venstre bivogn 59 (type B57ER, Gotha 1969). I baggrunden ses domkirken, Halberstädter Dom.


[image]
Linie 2 (forrest) og linie 1 på vej fra Holzmarkt til henholdsvis Vogtei og Friedhof, her fotograferet på Hoher Weg. Forrest motorvogn 47 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1987 i Cottbus) I baggrunden til højre ses St. Martinikirche. Som det måske kan ses på billedet, er kirkens to tårne ikke lige høje. Det skyldtes, fik jeg fortalt, at der i ’gamle dage’ i det højeste tårn var placeret en nattevagt/brandvagt, og for at sikre denne vagt frit udsyn over byen i alle retninger, måtte ’det andet tårn’ altså være lavere. Jeg kørte med linie 2 til Vogtei.


[image]
Motorvogn 35 (type TE70, Schöneweide/LEW 1973) med ukendt bivogn er ved at være fremme ved endestationen Vogtei.


[image]
Linie 2s endestation Vogtei lå mellem gamle bindingsværkshuse, og der vendtes i trekantspor, for der var ikke plads til en vendesløjfe. Her holder motorvogn 43 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1972 i Halle) med ukendt bivogn klar til afgang – vognstyreren sidder bag sit rat.


[image]
Endestationen Vogtei med vogntog på linie 2 klar til afgang. Motorvognen er denne gang en REKO-vogn, nummer 34 (type TE70, Schöneweide/LEW 1973).


[image]
Motorvogn 48 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1987 i Cottbus) med ukendt bivogn på vej fra Vogtei til Hauptbahnhof, her lige før stoppestedet Johannisbrunnen.


[image]
Her ses motorvogn 24 (type T2, Gotha/LEW 1968. Den kørte indtil 1980 i Halle) med ukendt bivogn som linie 2 ved stoppestedet Johannisbrunnen, på vej mod Hauptbahnhof.


[image]
Motorvogn 43 (type T2D, CKD 1968) med ukendt bivogn på linie 1 på enkeltsporet i Gröperstrasse, på vej fra Friedhof til Herbingstrasse og Hauptbahnhof.


[image]
Ikke langt fra stoppestedet Herbingstrasse krydser linie 1 jernbanen Halberstadt-Blankenburg i niveau. Her venter motorvogn 37 (type T57, Gotha/LEW 1957) på, at toget passerer. Billedet er taget først på aftenen, så der køres ikke med bivogne.


[image]
Stoppestedet Herbingstrasse. Motorvogn 47 (type T2D, CKD 1968) med ukendt bivogn er på vej til Freidhof. Men vognstyreren har tilsyneladende glemt at skifte skiltet med linienummer i forruden (linie 1 og 2 skiftede linienummer, hver gang de passerede Hauptbahnhof), for kun linie 1 og 3 kørte til Herbingstrasse. Vognen til højre er motorvogn 31 (Lindner/AEG 1939), som blev brugt som ’Stadtrundfahrt’. Den er nu museumsvogn.


[image]
Motorvogn 36 (type ET54, Gotha/LEW 1956) holder på linie 3s endestation i Herbingstrasse. Linie 3 blev betjent af solo-motorvogne.


[image]
Motorvogn 36 (type ET54, Gotha/LEW 1956) klar til afgang fra linie 3s sydlige endestation i Klusberge. Endestationen har vendesløjfe, men solomotorvognene skiftede kørselsretning på det stikspor, som ses til højre.


[image]
Saltvogn 32 (type TZ70, Schöneweide/LEW 1974) ved remisen ved endestationen Friedhof.


[image]
Motorvogn 45 (type T2D, CKD 1968. Den kørte indtil 1985 i Halle) på værkstedet.


[image]
Motorvognene 41 og 42 og en ukendt bivogn i remisen (type T57, Gotha/LEW 1961)


Kilder:
Strassenbahnatlas Deutschland 1992. Arbeitsgemeinschaft Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Gerhard Bauer: Strassenbahn Archiv 6. Transpress 1986, ISBN 3-344-00003-9
Gerhard Bauer, Norbert Kuschinski: Die Strassenbahnen in Ostdeutschland. Band 2: Sachsen-Anhalt, Thüringen. Schweers+Wall 1994. ISBN 3-921679-80-x
100 Jahre Halberstädter Strassenbahn 1887-1987. VEB Städtischer Nahverkehr Halberstadt 1987
Robert Schwandl: Tram Atlas Deutschland 2019. ISBN 978-3-936573-2

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak