lørdagsgætter - enkeltsporet rundremise - løst & fast

af Niels Munch, 10/2 2013, 01:20 (4094 dage siden) @ Svend
redigeret af Niels Munch, 10/2 2013, 01:40

[image]
©SBJ

Du har tidligere oplyst, at billedet er fra 1965.

En ikke helt fuldstændig oversigt (der mangler bl.a. politinr.) over SNNBs busser findes her: http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_ejer.php?ID=1453 , og det er uomtvisteligt, at de 2 på billedet er med karosseri fra J. Ørum-Petersen, Herning.

Billeder af SNNBs busser forekommer i øvrigt sjældent!

Til SNNBs anlæg i Nykøbing hørte en remise umiddelbart med tilslutning til DSBs drejeskive; desuden fandtes en kulgård med vandkran ved siden af remisen. Der var plads til et damplokomotiv i remisen, men denne anvendtes i banens sidste år som rutebilgarage og -værksted. SNNB anvendte DSBs drejeskive, der var så lang, at motorvogn og påhængsvogn kunne drejes samtidig.
.....
Ved banens endelige nedlæggelse mislykkedes et forsøg på at danne et kommunalt rutebilselskab p.g.a. modstand fra visse kommuner, og de afløsende bilruter overdroges til 3 private vognmænd, da der heller ikke var stemning for at overdrage ruterne hverken til DSB eller Lollandsbanen.

Kilde: Wilcke m.fl.: SNNB (DJK nr. 15 - 1966).

Busruten Nykøbing-Nysted-Rødby blev overdraget til rutebilejer Børge Petersen, Nykøbing, som har købt den nedlagte banes remise [i Nysted] samt et areal af banens jord på 3.300 m2, hvorpå rutebilstationen skal opføres.

Kilde: Nysted Jubilæumsskrift 1409-2009.

De øvrige private vognmænd kendes p.t. ikke.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak