Avatar

Fra København til Kalisz i 1920

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 31. maj, 2021, 14:42 (22 dage siden) @ RolfC

Hej Morten

Absolut relevant rejseplan og du har givetvis helt ret i at en rejse via Stettin - i modsætning til via Berlin - har betydet at man måtte købe billetter undervejs. Det har nok været acceptabelt i netop dette tilfælde, da den rejsende talte de undervejs nødvendige sprog udmærket.

Mon ikke damper til Stettin har været den billigste rejseform?

Rejsen fascinerer mig, bl.a. grænseovergangen ved Kryz - hvordan mon det er foregået?

Senere på turen: Kalisz var aldeles sønderbombet nogle år før. Det må have været noget af en ruin at ankomme til, ligesom spor, broer og anlæg vel nok kan tænkes at have været ret ødelagte og måske mere eller mindre midlertidigt sat op.

Så er der vekselsituationen, som heller ikke har været nem.

Hej Rolf,

Min erfaring er, at en god måde at danne sig et overblik over forholdene på sådanne rejser er at kigge på aviser i Mediestream (hvor du uden tvivl allerede har været), og så - hvis der i aviserne er personnavne, som særligt springer i øjnene, at hitte ud af, om de pågældende har skrevet erindringer/rejsebeskrivelser i tidsskrifter etc. Jeg kan i Mediestream se, at Kalisch er nævnt en del gange i 1920, men andre byer kan også være nævnt, så søg på dem. I aviserne er der tit også annoncer for fx dampskibsselskaber, der sejlede fra Danmark til Stettin. Desværre er billetpriserne som regel ikke nævnt i sådanne skibsannoncer og kan være umulige at opspore. Jernbanetaksterne lokalt i udlandet kan som regel findes i køreplaner for det pågældende land. En anden vej rundt er at forsøge at finde udenlandske rejseskildringer skrevet af personer, der har rejst i området ca. 1920 og som beskriver forholdene, der har været ens for alle uanset nationalitet. Ja, Kalisch har været noget af en ruin at ankomme til, men det er nok beskrevet i tyske og polske bøger, hvor der igen kan være brugbare kildehenvisninger.

God arbejdslyst og held og lykke med projektet

Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB E974
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen