Harzen 2003, Goslar m.v. (+2 fotos)

af Niels Munch, 8/2 2022, 15:42 (814 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for kommentarer og gode billedbidrag til mit Harzen-indlæg.

Desuden må jeg endelig huske at henvise til LHJs nyere Harzen-ekspedition i 2016 med mange gode billeder i den andet forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=110158 - i 5 dele.

Nu er jeg typen, der bliver fascineret af "stor teknologi" (andet end microchips etc.), og derfor drejede vi på vejen til Goslar af ved Lübeck til landevejen mod Braunschweig, hvor vi passende holdt middagspause ved Schiffshebewerk Scharnebeck:

[image]Schiffshebewerk Scharnebeck ved Lüneburg, 07.2003 (nm). "Truget" t.v. er ca. halvvejs.

Da man anlagde Elbe-Seitenkanal mellem Elben og Mittellandkanal, skulle en højdeforskel på 38 m overvindes, og i stedet for et antal sluser over en længere strækning anlagde man i 1974 en "skibselevator" ved Scharnebeck. Den består af 2 af hinanden uafhængige "trug", der hver med egne kontravægte og 4 elmotorer a 160 kW på 3 min. flytter skibene fra ét niveau til et andet. Mageløst.

Ankommet til Goslar skulle vi naturligvis besøge byens Markt og se figur- og klokkespillet på byens gamle Finanzamt samt skulpturen af drengen, der skider gulddukater til illustration af den stedlige rigdom. På spadsereturen tilbage til vort hotel i byens nordlige del havde vi netop passeret jernbanen øst for Bf Goslar, da mit øre opfangede en dyb, tysk dampfløjte og dampslagene fra et "mangeben":

[image]DR 50 3708 med DR Doppelstockwagen øst for Bf Goslar, 07.2003 (nm).

Billedet - aldeles uforberedt optaget i lavt modlys - er nok det ringeste, jeg hidtil har offentliggjort; men det fik mig til at grave i omstændighederne. Traditionsgemeinschaft 50 3708-0 e. V., Halberstadt, havde denne dag været ude at lufte maskinen, som de havde i deres varetægt, sammen med den nydelige 2-vogns DR Dobbelstockeinheit litra DBx nr. 50 50 26-25 245-0 og 50 50 26-25 240-4 (Görlitz 1954), der ved Verein zur Förderung des Eisenbahnmuseums Vienenburg VEV e.V. var blevet smukt renoveret i 2001.

Mere om lokomotivet her: https://eisenbahn-museumsfahrzeuge.de/index.php/deutschland/staatsbahnfahrzeuge/dampflo... .
Den fine toetagers blev afhændet til anden forening i 2006, og den er senere rapporteret i lettere forfald i Ilmenau, Thüringen.

Dagen efter gik turen så ind i Harzen, men det har I allerede set.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak