Avatar

Baneforlægningen i Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/3 2013, 09:07 (4104 dage siden)

Jeg sad og kiggede lidt på dette postkort, der pt er til salg på QXL:

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/jylland/vestjylland/1960-struer-skolehjem-luftf...

og kunne ikke rigtig få postkortet, der er postgået i 1960, til at passe med dette:

[image]

men kom så i tanke om, at jernbanen vistnok er blevet omlagt øst om remisebygningerne på et tidspunkt.

Og jo:

[image]

Så det, vi ser på postkortet øverst, må være udtræksporet ved Østre Strand. Og med lidt god vilje kan man vel godt sige, at Struer havnebane var en del heraf. Eller hvad siger vores mand på stedet Thomas Rithmester? Der er i øvrigt et par fine billeder af udtrækssporet i Ole Mogensen: "Struer Station" side 76 nederst af Kai Mose Nielsen og side 77 af Gunnar W. Christensen.

Ole Mogensen anfører i øvrigt ikke nøjagtigt årstal for baneomlægningen (så vidt jeg har skimmet teksten); men så vidt jeg kan udlede deraf er omlægningen sket engang i 1920'erne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Baneforlægningen i Struer

af jiko, Struer, 12/3 2013, 09:33 (4104 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Det er rigtig at der i 1920erne foregik et stort arbejde med opfyldning af jord ud i fjorden så man kunne flytte banerne mod Hjerm og Vinderup øst for remiserne. Vi har en sti her i Struer der hedder sortestien. Noget af denne sti løber der hvor den oprindelige bane ind til Struer lå.

Baneforlægningen i Struer

af Peter Andersen, Hedehusene, 12/3 2013, 14:01 (4104 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Stationsudvidelsen i Struer (som DSB kalder det) var i licitation i december 1918 og kontrakten blev givet til entr. Tolstrup & Henrik Jensen, Fredericia samt Jeppesen, Taulov. Sidstnævnte kender jeg ikke, men førstnævnte firma er også kendt fra jordarbejdet på Viborg-Fårup banen. Det var dog Henrik Jensen, der stod for selve arbejdet i Struer.
Arbejdet begyndte 1-2-1919, og aflevering til DSB skete 28-5-1921, et halvt år forsinket. Årsagen var broen langs havnen på Thybanen, som begyndte at synke og slå revner. Jordbundsprøverne var åbenbart ikke gode nok. Belastningstog et halvt år efter afleveringen gav nye revner i broen. Man fandt ved nye boringer ud af, at der var lag af strandsand, skaller, dynd mm, men ca. 10 m ned til leret, og piloteringspælene var kun 9 m.
Det kan også nævnes, at et tipvognstog kørte fyld til stationen fra Knarbjerg bakke nord for Struer, og der fra hele Jylland og Fyn blev hentet 400 vognladninger kampesten til glacis.

Avatar

Baneforlægningen i Struer

af T. Rithmester @, Struer, 12/3 2013, 14:13 (4104 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sad og kiggede lidt på dette postkort, der pt er til salg på QXL:

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/jylland/vestjylland/1960-struer-skolehjem-luftf...


Så det, vi ser på postkortet øverst, må være udtræksporet ved Østre Strand. Og med lidt god vilje kan man vel godt sige, at Struer havnebane var en del heraf. Eller hvad siger vores mand på stedet Thomas Rithmester?

Deres lokale mand på stedet, kan bekræfte at det ER udtrækssporet til havnebanen vi ser på postkortet :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak