OHJ Blandede bolsjer 1975

af Steen Larsen, Søborg DK, 16/3 2013, 05:33 (4061 dage siden)

Mine foraeldre havde sommerhus ved Lumsaas paa Sjaellands Odde saa OHJ blev automatisk min favorit privatbane. Det blev til mangen en cykeltur fra sommerhuset til Nykoebing eller Vig og saagar nogle gange til Asnaes og helt til Holbaek. Jeg kan med stolthed erklaere at jeg i min storhedstid kunne cykle op ad Hoeve bakke mod Asnaes uden holdt. Som skoledreng og med en nyt Topcon SLR kamera koebt paa udsalg var pengene smaa. Jeg fik 50 Kr om maaaneden i lommepenge. For dem kunne man koebe to AGFA CT18 36 lysbilled film som kostede et par og tyve Kr stykket, eller kun en Kodachrome 64 film som kostede over 30 Kr. Saa det var klart at den stod paa AGFA i starten. Desvaerre kan jeg se idag 30-40 aar senere at de fleste AGFA film er degenereret i en ret svaer grad med diverse farvestik, pletter og udsvaertning i skyggerne.

Alle de foelgende billeder er fra 1975 hvis ikke andet er bekendtgjort.

[image]

Foerste billede er damplokomotivet D 857. OHJ koebte maskinen fra DSB i 1957 og den blev udrangeret 1967. Den stod i starten af halvfjerserne henstillet i Nr Asmindrup og naar vi var paa vej til sommerhuset i bil, var koereturens hoejdepunkt at faa et glimt af lokomotivet naar vi koerte over vejbroen ved Nr Asmindrup station. I 1975 blev den slaebt til Hoerve og i 1978 blev den koebt af KLK som den dag i dag stadig besidder maskinen.


[image]

OHJ 38 (Henschel 1917) koerte i 1974 en tur fra Holbaek til Nykoebing og retur i anledning af banens 75 aars jubilaeum. Maskinen ses her under drejning i Nykoebing under medvirken af entusiastiske turdeltagere. OHJ 38s historie er velkendt saa den skal ikke spilde spalteplads her.


[image]

Et andet lokomotiv henstillet og klar til ophugning er her OHJ 20. Et af de firkantede Frichs lokomotiver fra 1936. Den blev hensat i 1970 og ses her i Holbaek kort foer ophugning i 1974.


[image]

Togkrydsning i Asnaes mellem godstoget fra Nykoebing med HTJ 41 (FFJ ML 1209) og Mo 26. De to moderne motorvogne Mo 25 og Mo 26 blev leveret af MAK til OHJ i 1961 hvor de gjorde god fyldest ogsaa i de gennemkoerende tog til og fra Kbh H. Motorvognene blev moderniseret med bla nye motorer i henholdsvis 1997 og 1999 af MAK og koerte yderligere nogle aar indtil de endeligt blev udrangerede og ophuggede i 2007.


[image]

Her er solokoerende Mo25 ved Ny Hagested.


[image]

Mens HTJ 41 toeffede rundt med godstog paa OHJ, koerte OHJ 40 blandettog paa HTJ. Toget ses her efter ankomsten i Toelloese 1975 som var det sidste aar med blandettog paa HTJ, ja vist i hele Danmark.


[image]

Lokomotivet OHJ 40 er her paa drejeskiven for enden af privatbanesporene i Toelloese. OHJ 40 er ogsaa et firkantet Frichs lokomotiv fra 1936. Det blev overtaget fra AHJ i 1969 og senere solgt til DJK i 1979 hvor det stadig eksisterer.


[image]

Marcipanbroedet OHJ M39 (Frichs 1952) foerer Koebenhavnertoget mod Nykoebing ved KolleKolle. M39 er et af en serie paa ni 750 HK lokomotiver som Frichs byggede i 1952-53 til erstatning af damplokomotiver ved de danske privatbaner. OHJ koebte lokomotivet fra FFJ ved denne banes nedlaegning i 1969, til at supplere banens ene marcipanbroed OHJ M24 som man havde erhvervet nyt i 1952. OHJ M39 blev solgt til Sydfynske veteranjernbane i 1992.


[image]

Her er saa OHJs oprindelige marcipanbroed M24 med persontog sydpaa ved Vig.


[image]

OHJ havde oprindeligt kun 2 Scandia skinnebusser som blev anskaffet nye i 1948. En tredie blev overtaget fra AHTJ i 1956. De danske skinnerbusser blev allerede midt i tredserne videresolgt da man nu satsede paa de mere moderne svenske skinnebusser fra Hilding Carlsson. HTJ og OHJ var de foerste danske baner til at erhverve svenske skinnebusser, hvis man ser bort fra den ene Carlsson skinnebus NPMB koebte i 1945 fra SJ og som i udseende mindene meget om de danske Scandia skinnebusser fra samme periode. OHJ og HTJ anskaffede i 1962 de mere moderne svenske skinnebusser (daddelaesker) fra Carlsson. Den foerste til OHJ var S28 som kom fra TGOJ YBos 51 i 1962. Den ses her i Nykoebing. Vognen blev udrangeret i 1979


[image]

Mit eneste billede af OHJ S32. Vognen blev koebt af OHJ i 1965 fra SJ YBo4 670. Den ses her i Holbaek efter den blev beskadiget ved en paakoersel i Ruds Vedby august 1975. Den kom aldrig til at koere igen og blev ophugget I 1978


[image]

Et fredfyldt stemmings billede fra Nykoebing. S36 (Haaglund 1953, erhvervet 1967 fra SJ YB06 757 og udrangeret 1984) har netop sat igang og brummer nu mod Holbaek.


[image]

Samme S36 ses her i Hoejby.


[image]

OHJ S42 ses her ved Nr Asmindrup. Vognen blev bygget af Carlsson i 1951 og koebt fra TGOJ YBos 52 i 1970. Den blev videre solgt til HHJ i 1976 og kom til OSJS i 1978 og endeligt ophugget i 1982.


[image]

Her ses fra hoejre S36, en Cs, D246 og S32 i tog 18 ved Svinninge Aa.


[image]

S36 og Cs229 i Gislinge.


[image]

OHJ og HTJ fik endeligt Y tog i 1975. Her ses OHJ-HTJ Ym 51 og Ym 52 med tilhoerende YSer ankommet til Nykoebing sent paa eftermiddagen ved praesentationen for offentligheden den 31 juli 1975.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak