Ulykke ved Vejen, Litra PR nr. 904 skæbne.

af Steffen Dresler, 18/3 2013, 13:55 (4059 dage siden) @ jhcn

BRØRUP ulykken fik ganske alvorlige materielle følger for det ene af de to implicerede lokomotiver, nemlig DSB litra PR nr. 904. Det blev nemlig bedømt ureparabel og udrangeret.
Lokomotivet blev efter ulykken ført til Centralværkstedet i København (Cvk Kh) og her blev skaderne vurderet af fagfolk. Specielt Afdelingsingeniør V. Voldmester ved Maskinafdelingen, der jo i sin tid havde stået for ombygningen fra litra P og til litra PR. Yderligere deltog Værkfører Johnsen fra Cvk Kh lokomotiv værksted.
Det må have været et ret voldsomt sammenstød, da pufferplanken, der fastholdtes af stangrammen, var totalt ødelagt og afrevet. Men nok til manges undren, var dampmaskinen ødelagt i en sådan grad, at den ikke kunne repareres, da støbninger var knækket eller vredet, den yderste venstre lavtrykscylinders væg knækket af, begge receivere (at sammenligne med ”gliderne”) havde fået deres dæksler knækkede af og det indvendige fuldstændig revet. Selvfølgelig var både stempel- og recieverstokke ødelagt. Røgkammersadlen var flækket og den var løftet således at også stangrammen var skævslået. Så trods lokomotivet i princippet ikke var mere end 8 år gammelt, blev det udrangeret ved skrivelse M1304/52 af 5. februar 1952. Lokomotivet blev ophugget på Cvk Kh og anvendelige dele indvundne for andet brug. Tenderen blev afvendt af DSB litra P nr. 928, der altså nu kørte med en moderniseret PR tender.
Til erstatning for nr. 904 ombyggedes litra P nr. 921 til litra PR. Den indgik på værkstedet på Cvk Kh den 16. oktober 1953 og udgik for prøvekørsel og idriftssættelse den 1. juni 1954.


[image]
Herover et billede af den ødelagte PR 904. Det er Afdelingsingeniør V. Voldmester, der ses forrest med alpehue, bagved ham Johnsen. Ødelæggelserne ses tydeligt og man bedes bemærke de to ituslåede og bøjede recieverstokke.
Foto: DSB/Danmarks Jernbanemuseum.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ønsker man at vide mere om disse meget spændende lokomotiver (litra PR) samt selvfølgelig om ”moderlokomotivet” DSB litra P, kan man med fordel anskaffe sig ”DSB litra P og PR, fra Atlantic til Pacific” fra Lokomotivets forlag. Der er endnu få eksemplarer hos bl.a. Nyboder som Kystbanen m. fl.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak