Dronningmølle Teglværk (6 fotos)

af Niels Munch, 21/8 2022, 14:19 (624 dage siden)

Når Tommy præsenterer teglværker, er det normalt med udgangspunkt i aktuelle billeder af, hvad der er tilbage. Det er ikke muligt her, da Dronningmølle Teglværk (driftstid 1897 - 1944) blev nedrevet 1947, og området siden udlagt til "ukendelighed".

Derfor må I "nøjes" med dette:

[image]Dronningmølle Stationsplads, i NOV 2021 formelt navngivet "Ferdinand Andersens Plads" (fra Dronningmølle Borgerforening).

Som det (måske) kan læses af skiltet, var Ferdinand Andersen grundlægger af Dronningmølle Teglværk. Kaffegrosserer Ferdinand Andersen købte Dronningmølle Slot i 1895 og satte sig for at bygge et teglværk, da der i Villingebæk var både plads og ler til et sådant. I 1896 blev aktieselskabet Dronningmølle Teglværk etableret (navngivet efter den stedlige mølle, Andersen også ejede).

En nærmere beskrivelse af teglværket og dets betydning for området vil fremgå af denne illustrerede beretning: http://www.dronningmolle-borgerforening.dk/8977942 .

[image]Dronningmølle Teglværk. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1936-1938. Den hvide 2-etagers bygning oppe til venstre (Villingebæk Strandvej 540) var kontor for teglværket, og ligger der endnu. KB Luftfotosamling - Id: L00155_032.tif. P.t. "klikbart".

Ferdinand Andersen var også aktionær i Hornbækbanen og stærkt medvirkende til banens forlængelse til Gilleleje. Teglværket havde (selvfølgelig) sidespor (t.v. på luftfoto) til stationen, som på Andersens foranledning kom til at hedde "Dronningmølle", og bidrog flinkt til banens godstransporter.

Der findes en del fotos på arkiv.dk, som jeg vil henvise til, og blot bringe et par udvalgte her:

Teglprodukter kunne udskibes fra Villingebæk anlægsbro:

[image]Arbejdere ved Teglværksbroen i Dronningmølle. Dampskibet "Dronningmølle" ses. Fotograf: Ukendt. Gribskov Arkiv - Nummer: B106864.

Frederichsen's skibsliste fra Museet for Søfart siger om "S/S Dronningmølle" (ex "S/S Myren"), hvori den driftige Ferdinand Andersen var partreder:
[image](Kilde: MfS).

Endvidere nævner Marcussen i sin skibsliste, at skibet grundstødte ved Villingebæk Bro 22.11.1898 og senest var optaget i skibsregistret i 1916. Arkivets periodeangivelse for billedet "1925 - 1935" står således næppe til troende.

Om værket havde damplok, aner jeg ikke, men når tipvognen alligevel ikke stod på sporet, var hesten nok så anvendelig. Skulle tipvognen måske ombygges til motorlok ??

[image]Dronningmølle Teglværk, Oluf Petersen med hest. Periode: 1910 - 1920. Fotograf: Ukendt. Gribskov Arkiv - Nummer: B34979.

[image]Dronningmølle Teglværk. Brødrene Svend og Marius Hansen. Årstal: Ca. 1935. Fotograf: Ukendt. Gribskov Arkiv - Nummer: B34982.

Industribanekendere kan sikkert identificere traktoren, hvis undervogn betænkeligt minder om tipvognens ovenfor, samt berette mere om selve teglværksbanen.

Inden jeg overlader læserne til selvstudium via indlæggets mange interessante links, skal I lige have et sidste foto:

[image]Hedelands Veteranbane "IBK T 1" i hallen ved Hedehusgaard, 06.06.2021 (nm).

Lokomotivet, der er bygget i Hillerød 1936 til Dronningmølle Teglværk, trak togstammen ved indvielsen af Hedelands Veteranbane i 1977.

Sluttelig skal det nævnes, at Michael D's aktuelle Dronningmølle-indlæg på "det andet forum" blev impulsen til nærværende indlæg.


Bedste søndagshilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH362

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak