Lys i remiser
Godaften Skott
”Der er lys i lygten” eller i remisen, FØR lysstofrørenes tid er da et godt spørgsmål. Jeg er næsten sikker på at man - bortset fra et forsøg i Thisted remise omkring århundredeskiftet, hvor en af de udrangerede L (gamle Ole maskiner) virkede som dampleverandør til at fremstille elektricitet – skal op i 20´erne og 30´erne, før der sker en begyndende indebelysning af nogle af remiserne.
Når jeg ser billeder igennem kan jeg generelt IKKE se noget lys fra elektriske installationer. Lyset kom fra ovenlysvinduer samt sidevinduer og åbne remisedøre. Altså fremkom kunstigt lys fra petroleums lygter eller de talrige former for lygter/lanterner på lokomotivet (udrustet med jf. udrustningslister for lokomotiver) eller fra andet personale. Remisepersonalet rådede over – slutningen af 30´erne og frem – batteridrevne små lygter monteret på beskyttelseslæderhjelmen, så man kunne se bl.a. under lokomotivet ved rensning eller opsmøring. Den samme udrustning kunne udleveres til fyrbøderen, men jeg kan ikke finde en ”udstyrsliste” her. Andet remisepersonale anvendte ”lyssværd” med AGA, når de arbejdede i bl.a. bagkedlen og i røgkammeret.
De billeder – se de to udsnit fra ”Jernbanekilder – viser lamper i et lygtehus (hvid eller gennemsigtig glaskugle) eller udformet mere som et aflangt gennemsigtigt beskyttelses lamperør, hvor lygtepæren er indeni. Lamperne hænger direkte fra loftet eller en loftstværbjælke og ned i ca. taghøjde på lokomotivet og kun mellem sporene. På Gb har jeg set et billede, hvor der er trukket en elektrisk ”fødeledning” hen langs mellem sporene og fastgjort til træbuernes ben og nedhængt derfra i samme højde som beskrevet før i hvide glaskugler. Alle steder en ca. afstand på omkring 8 – 10 meter afhængig af remisens konstruktion.
Billedudsnit, dobbeltsporet mindre remise, billede arkiv DJM01-00010265
Billedudsnit, litra H i stor remise i Aarhus, billede arkiv DJM01-00010356
Håber der var lidt brugbart
Steffen Dresler
NB: Ved de små remiser kunne man da godt være i tvivl om de overhovedet fik elektrisk belysning og da direkte lysstofrør, det kostede jo også dengang.