Kongelig togvogn bevaret for eftertiden

af FS1954, 23/9 2023, 23:58 (307 dage siden) @ Michael Deichmann

Det sætter tingene i perspektiv, når man således kan vise besøgende, hvordan noget af materiellet har set ud, inden en omfattende restaurering har fundet sted (tænk f.eks. på Grønholt-vognen, der var meget miserabel, inden museets frivillige håndværkere genopbyggede den). Og husk også på, at ikke alt materiel skal se perfekt og nyrestaureret ud, for det giver jo ikke noget retvisende billede af materiellet gennem tiderne.

Man kan vel også rent idealistisk påpege, at der også skal være opgave for fremtidige medarbejdere med at restaurere materiel bortset fra, at noget slet ikke skal restaureres (men nok præpareres for muligt forfald).

Alt i alt finder jeg, at vognkassen fortæller en væsentlig historie, netop sammenlignet med de øvrige tre kongelige salonvogne og det øvrige materiel på museet. Mange besøgende har haft interesse i at vide mere om vognen - og dermed har vognkassen betydning, ussel eller ej som den er.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

--
FS1954


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
Veterantog kalender
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak