Lidt om Bosnien og omegn - sporvejen i Sarajevo

af Hans T. Møller, 9/1 2024, 07:54 (127 dage siden) @ Hans T. Møller

Som nævnt var Sarajevos sporvej oprindeligt anlagt med 760mm sporvidde som en forlængelse af den ordinære jernbane til byen, men den blev ombygget til normalspor i 1960.

Strækningen fra jernbanestationen ind til centrum følger floden Miljacka, og det er den samme rute, som den østrig-ungarske tronfølger, Franz Ferdinand, kørte i åben bil søndag den 28. juni 1914, da han skulle ind til en reception på byens rådhus.

En gruppe unge serbere havde taget opstilling forskellige steder langs ruten for at slå ham ihjel. De var blevet trænet og bevæbnet af ”Den sorte Hånd”.

En af de sammensvorne kastede en håndgranat mod tronfølgerens bil, men den ramte kalechen og trillede hen under det næste køretøj i kortegen, hvor den eksploderede og sårede chaufføren lettere og en officer blandt passagererne mere alvorligt. Det skete omtrent på det sted, som sporvognen her passerer. (Alle fotos fra Sarajevo er taget 3. august på min interrailtur 2009)

[image]

På rådhuset gennemførte den noget opbragte tronfølger receptionen. Han ville derefter besøge den sårede officer på byens sygehus, men chaufføren fik ikke tydelig besked og kørte i en forkert retning. Det misforståelsen var opklaret, standsede han og begyndte at bakke for at vende bilen. En af de sammensvorne, Gavrilo Princip, befandt sig tilfældigvis på stedet. Han sprang frem og skød.

Attentatet i Sarajevo betød som bekendt, at en verdenskrig brød ud.

[image]

Sarajevos rådhus var under renovation her i 2009. Da tronfølgeren og hans gemalinde efter receptionen gik ned ad trappen til deres ventende bil, havde de ikke mange minutter tilbage at leve i.

[image]

Tilbage til sporvognene: En del af strækningen fra centrum i retning mod stationen ligger oppe i byen, hvor pladsforholdene er noget knebne.

[image]

Og selvfølgelig skal vi lige have et billede med en moské i baggrunden - nu vi er på Balkan...

(fortsættes)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak