Avatar

Godstransport ved NFJ

af ove, Struer, 2/5 2013, 08:56 (4021 dage siden) @ Svend

Hvilke virksomheder på Nordfyn kunne der her være tale om?


Hvis du kan finde en telefonbog fra dengang, kan du begynde at støve alle købmænd, brugsforeninger, isenkræmmere, frugtplantager, smedeværksteder, møbelforretninger, sadelmagere, bødkere, maskinforretninger osv osv osv op. Stort set alle der skulle sende gods (i dette tilfælde fragtstykgods), anvendte jernbanen som transportør.

Det er jo det som måske er lidt svært at forstå nu om dage. Dengang blev ALT sendt med tog eller skib. Lastbiler kørte ikke særligt langt med varerne og den form for landsdækkende transport via landevejen som vi ser i dag fandtes ikke. Letfordærvelige varer blev fremstillet tæt på stedet, hver by havde sit mejeri og slagteri, man transporterede ikke ferske varer over længere afstande. ALT hvad der skulle bruges ude i byerne blev enten sendt med banen eller fremstillet tæt på. Tanken om at kød f.eks skulle fremstilles på nogle få slagterier og sendes ud over hele landet var helt ukendt, man købte sit kød hos den lokale slagter og sin mælk i det lokale mælkeudsalg eller direkte på mejeriet, dvs. de fleste fik det nu leveret hver morgen på dørtrinnet af mælkemanden.


Hmmm. Er det egentlig fremskridt det der er sket????????


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak