Avatar

Nagbøl

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/5 2024, 11:27 (37 dage siden)

Hejsa,

Har "nogen" mon byggenummeret og sporvidden på dette lokomotiv?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nagbøl

af Niels Munch, 9/5 2024, 12:14 (37 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Har "nogen" mon byggenummeret og sporvidden på dette lokomotiv?

Billedet indgår i en serie optaget den 23.11.1959 af Mogens Falk-Sørensen, Stadsarkivets fotografiske Atelier, og som ligger på kbhbilleder.dk (CC-BY). Ud over, at der ses en enkelt lastbil fra Københavns Kommunes Kørselsafdeling, kan det ikke aflures hvilken entreprenør, der i givet fald stod for arbejdet.

Den 23.11.1959 ser lokomotivet - bortset fra lidt plut på understellet - ret nyt ud, og hvis kommunen selv stod for arbejdet, kan det være Nagbøl f.nr. 5920, type KMN 4, 610 mm, der den 22.04.1959 leveredes til Københavns Magistrat.

Men det må andre kunne bekræfte.

M.v.h.
Niels

Avatar

Nagbøl

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/5 2024, 12:24 (37 dage siden) @ Niels Munch

Har "nogen" mon byggenummeret og sporvidden på dette lokomotiv?


Billedet indgår i en serie optaget den 23.11.1959 af Mogens Falk-Sørensen, Stadsarkivets fotografiske Atelier, og som ligger på kbhbilleder.dk (CC-BY). Ud over, at der ses en enkelt lastbil fra Københavns Kommunes Kørselsafdeling, kan det ikke aflures hvilken entreprenør, der i givet fald stod for arbejdet.

Den 23.11.1959 ser lokomotivet - bortset fra lidt plut på understellet - ret nyt ud, og hvis kommunen selv stod for arbejdet, kan det være Nagbøl f.nr. 5920, type KMN 4, 610 mm, der den 22.04.1959 leveredes til Københavns Magistrat.

Men det må andre kunne bekræfte.

M.v.h.
Niels

Tak Niels,

Det lyder særdeles plausibelt. Jeg afventer, om andre byder ind, inden jeg justerer billedteksten. Fotografnavnet kom med, fordi du nævnte ham. Tak. Der står jo logisk nok to forskellige fotografangivelser, en øverst og en nederst på siden, den ene uden og den anden med fotografens navn.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nagbøl

af Bent Hansen, 9/5 2024, 17:19 (37 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Lokomotivet er i følge Nagbøls liste leveret til Københavns Magistrat, Stadsingeniørens Direktorat, Afløbskontoret. Der står også en mystisk betegnelse: SD nr.134-1.

Sporvidden 610 mm, der er to engelske fod, forekommer mystisk, men lokomotivet blev bygget samme med nogle eksportmodeller i denne sporvidde, så måske har afskriveren hos Nagbøl været for hurtig med gentagelsestegnet. Det er der tydelige eksempler på i de tyske fabrikslister.

Afløbskontoret var vel også selv entreprenør.

Selv lokomotivet: Nagbøl 5920, type KMN 4, 610 mm, er ok, men der var to lokomotiver ved det givne arbejde, men Nagbøl havde kun leveret dette ene. Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver. Det ene er nu bevaret hos IBK. Her har vi forsøgt at måle sporvidden, men uden brugbart resultat. Den var dog ikke 610 mm, idet der noteredes 755 mm. Svend Guldvang besøgte dog Vandvæsenets hjemmebane på Grøndalsvænge Alle, og han plejer at kunne stole på sit målebånd. Han målte 600 mm, så det lokomotiv, vor Nagbøl arbejdede sammen med var altså 600 mm sporvidde.

Det aktuelle arbejde er beskrevet af Jørgen Panum i Tipvognen 2.1979 i en artikel, der kaldes Banen i det grønne bælte. I forbindelse med nedlægning af kloak brugtes fire baner til udkørsel af kloakrør i parkanlægget kaldet Det grønne Bælte langs Harrestrup Å. Fra syd var det 1) en bane mellem Gl. Køge Landevej og Vestkærs Alle. 2) en bane fra Vestkærs Alle til Landlystvej. 3) En bane fra Roskildevej langs Damhussøens vestside vest for Harrestrup Å, og 4) en bane syd for Jyllingevej.

Som sagt: Ingen sporvidde, yderligere lokomotivdata eller entreprenør ud over, at det her formentlig var væsenet selv. Jeg tror på 600 mm og på ,at Væsenet selv stod for dette arbejde - undtagelsesvis.

Tidspunktet angives til kort før og lige efter 1960. Det passer meget godt med at, De nye lokomotivet er leveret 22.04.1959 og er fotograferet 23.11.1959.

I øvrigt skal Nagbøls byggenummer 5920 læses sådan, at det var eksemplar nr. 20 udleveret i 1959. Typenumrene 1, 2, 3, 4, osv. angav hvor meget ballast, der var hængt på lokomotivet, og betegnelsen sagde noget om trækkraften og akseltrykket.

Så må jeg til sidst erkende, at det er første gang, jeg ser et billede fra dette arbejde.

Mvh. BH.

Nagbøl

af Niels Munch, 9/5 2024, 20:58 (37 dage siden) @ Bent Hansen

Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver.

Der er registreret 2 lokomotiver i Hedeland med en fortid ved Københavns Vandforsyning og med hver sin sporvidde, der ikke er 600 mm.

M.v.h.
Niels

Avatar

Nagbøl

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/5 2024, 21:06 (37 dage siden) @ Niels Munch

Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver.


Der er registreret 2 lokomotiver i Hedeland med en fortid ved Københavns Vandforsyning og med hver sin sporvidde, der ikke er 600 mm.

M.v.h.
Niels

Omsporede?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nagbøl

af Niels Munch, 9/5 2024, 21:13 (37 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver.


Der er registreret 2 lokomotiver i Hedeland med en fortid ved Københavns Vandforsyning og med hver sin sporvidde, der ikke er 600 mm.

Omsporede?

Ikke til/fra 600 mm jf. linkene, som du selvfølgelig har klikket på.

Avatar

Nagbøl

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/5 2024, 21:40 (37 dage siden) @ Niels Munch

Det andet må have været et af kommunens andre lokomotiver, der normalt var i stald hos Københavns Vandforsyning, der i øvrigt havde to lokomotiver.


Der er registreret 2 lokomotiver i Hedeland med en fortid ved Københavns Vandforsyning og med hver sin sporvidde, der ikke er 600 mm.

Omsporede?


Ikke til/fra 600 mm jf. linkene, som du selvfølgelig har klikket på.

Næh, de nævner ikke noget.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nagbøl

af Poul Berild, 9/5 2024, 22:51 (37 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jenbachen er omsporede ved HVB. Den er bygget til at blive det med hjul der kan flyttes på aksler, og bremsetøj der kan tilpasse. Det var fra 600 mm. Jenbach leveret en ny oliepind til motoren, da den oprindelige manglet.

Nagbøl

af Poul Berild, 12/5 2024, 20:54 (34 dage siden) @ Niels Munch

Det kan godt være rigtigt. Det er en hele del år siden jeg gjorte det, det var noget med den næste kun køre frem og tilbage på det spor den stod på. Men der var flere sporvidder.

Nagbøl

af re20000, 9/5 2024, 23:01 (37 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Lokomotivet er i følge Nagbøls liste leveret til Københavns Magistrat, Stadsingeniørens Direktorat, Afløbskontoret. Der står også en mystisk betegnelse: SD nr.134-1.

Mon ikke SD står for Stadsingeniørens Direktorat? Nummeret kan jeg ikke forklare, måske et køretøjsnummer eller sagsnummer?

Nold

Nagbøl

af Bent Hansen, 10/5 2024, 09:58 (36 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Desværre kan jeg ikke åbne nogen af Niels' to links. Jeg vil lige bemærke, IBK også har nogle lokomotiver, der har bygget afløbstunneller i København, men de var entreprenørejede, og her kunne Københavns Kommune ikke blande sig i sporvidden, men det er nok næppe dem Niels hentyder til?

Jeg holder stadig på Svend Guldvang og hans målte 600 mm hos vanforsyningen. Imidlertid var der to spillere på banen, og de behøvede ikke nødvendigvis at samarbejde. Det var kontoret for vandforsyning og afløbskontoret. Jeg mener dog at have set materiel fra vandforsyningskontoret på arbejde på en bane for afløbskontoret. Billederne var amatørbilleder, og jeg kan ikke bestemme lokomotiverne ud fra billederne, og de er ikke blevet bedre i den fotokopi, jeg har arbejdet med.

Måske forholder sagen sig således, at Nagbøl havde produceret en række lokomotiver i to fods sporvidde til eksport, men et blev ikke aftaget, og så købte vandafledningskontoret i København lokomotivet ud fra den betragtning, at 1 centimeters større sporvidde ikke gjorde nogen forskel. Ikke så længe lokomotivets sporvidde var større end banens. Bare kørefladerne var brede nok. Selv tvangsskinner i et skifte ville tillade en centimeter større sporvidde?

Fra nogle andre foto, som sagt i dårlig kvalitet og gengivet som fotokopi ses nogle ubestemmelige lokomotiver ved et afløbsarbejde i Vallensbæk Mose nogle år senere end banen i Det grønne Bælte. Selv om jeg ikke kan afgøre det, ses vor Nagbøl måske også der? I øvrigt mellem andre ubestemte lokomotiver. Muligvis ses et af de lokomotiver, der i dage er i IBKs besiddelse også der?

Ved de to afdelinger for vand i København, var der åbenbart flere lokomotiver end de to, ser i dag er bevaret.

I øvrigt leveredes omtalte Jenbacher til Hoffmann & Sønner som 785 mm, men den har tilsyneladende også kørt på 700 mm og 755 mm spor. Og nu er den igen 700 mm, som er IBKs sporvidde, men når den var let omsporbar, så kunne den vel også have haft andre sporvidder også?

IBKs andet lokomotiv var bygget af Hoffmann & Sønner også i 785 mm sporvidde, men hvilken sporvidde, den havde senere ved Københavns Vandforsyning, er ikke oplyst.

For at gøre en lang historie kort, så har spørgeren fået svar: 610 mm. Jeg tror dog stadig, at Nagbøllen anvendtes på en 600 mm bane sammen med 600 mm materiel og muligvis selv var i 600 mm sporvidde.

Mvh. BH.

Nagbøl

af Niels Munch, 10/5 2024, 10:56 (36 dage siden) @ Bent Hansen

Desværre kan jeg ikke åbne nogen af Niels' to links.

Den server, smalspor.dk anvender, går desværre ned en gang imellem; men det link, jeg har indsat under mit foto af HVB M 45 (Jenbach'en) skulle gerne virke.

M.v.h.
Niels

Nagbøl

af Niels Munch, 10/5 2024, 11:29 (36 dage siden) @ Bent Hansen

IBKs andet lokomotiv var bygget af Hoffmann & Sønner også i 785 mm sporvidde, men hvilken sporvidde, den havde senere ved Københavns Vandforsyning, er ikke oplyst.

Hej Bent,

Det må være dette lokomotiv, du sendte mig for et par år siden:

[image]
KV.1 no. 1, 785 mm, har en VW industrimotor og en Ford gearkasse. (arkiv: BH/IBK).

Det kunne være Jenbach'en, der anes yderst til højre.

M.v.h.
Niels

Indsend billederVeterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak