Avatar

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/5 2024, 22:55 (35 dage siden)

Hejsa,

En interessant lille søndag aften film: https://www.youtube.com/watch?v=WkOFmgihonk&t=2s

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Steffen Dresler, 13/5 2024, 09:38 (34 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det Østrigske modelbanefirma Liliput, havde for mange, mange år siden i en periode over flere år, opbygget næsten hele flåden af "Rigsregeringsvogne" incl. FLAK vognen. Så man kunne jo faktisk oprangere et af Rigsregeringstogene og ovenikøbet med et par BR 50 (eller BR 50 ük) foran.

Jeg købte en vogn dengang - en salonvogn - solgt senere.

Omkring 10´erne stak jeg af fra et møde i Polen med alt for lang tids "kulturbidrag" og tog en af de tildelte biler, med forlov selvfølgelig og på PL plader, til det tidligere Østpreussen. Dette område var også benævnt Masuren med de store moser, kanaler og indsøer.

Målet var et besøg til Førerhovedkvarteret (Ulveskansen) i nærheden af Ketrzyn (Rastenburg) samt ”Mauerwald”. Da vognen som sagt var på PL plader, slap jeg for ”turist betaling”, parkerede i ro og mag og gennemgik området i mange timer. Her var der bl.a. officielle- som uofficielle souvenir boder. Og her kunne man faktisk købe alle de af Liliput udgivne vogne fra Regeringstogene til en – selv med ublu turistpriser – rimelig pris. Gjorde det dog ikke, for det passede jo ikke rigtigt ind i klubbens DSB epoke III/IV anlæg!

Herunder resterne af stationsarealet, hvor der indtil få år siden var trafik op til Wegorzewo (Angerburg).
[image]

I øvrigt er det tidligere Østpreussen virkeligt et besøg værd, en fuldstændig tidslomme, lidt Danmark i 1930´erne med landsbyer, stråtækte gårde, gadekær og hundredvis af storke.

Steff

NB: Satte mig for at finde og køre flugtvejen som Oberst Claus von Stauffenberg kørte lige efter attentatet på føreren den 20 juli 1944, ned til flyvepladsen for at komme til Berlin. Fandt den og er næsten sikker på, at jeg var den første efter 1945 der kørte på den. Virkelig en oplevelse i en Mercedes (benævnt mellemklasse) med advarselscensorer 360 grader rundt. Hold da op en larm med dytten og båtten og andre alarmsignaler den halve time turen varede.

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Niels Munch, 13/5 2024, 10:06 (34 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: Satte mig for at finde og køre flugtvejen som Oberst Claus von Stauffenberg kørte lige efter attentatet på føreren den 20 juli 1944, ned til flyvepladsen for at komme til Berlin.

Du fulgte ham åbenbart ikke helt til dørs [image].....

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Steffen Dresler, 13/5 2024, 12:22 (34 dage siden) @ Niels Munch

Som det sikkert er dig bekendt, forsvandt kundeunderlagt drastisk i foråret 45, hvorfor den direkte forbindelse til Berlin lukkede!;-)

Steff

Avatar

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/5 2024, 12:27 (34 dage siden) @ Niels Munch

NB: Satte mig for at finde og køre flugtvejen som Oberst Claus von Stauffenberg kørte lige efter attentatet på føreren den 20 juli 1944, ned til flyvepladsen for at komme til Berlin.


Du fulgte ham åbenbart ikke helt til dørs [image].....

Stakkels Adolf; først Stauffenberg og så Dresler.... :-| :-(

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hermanns tog (lige til modeljernbanen)

af Børge Sundahl, 13/5 2024, 18:38 (34 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg fotograferede Görings vogn i tog forbi Langå
[image]
Børge

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak