Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/5 2025, 06:57 (17 dage siden)

Hejsa,

En ny film om togene fra helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør: https://youtu.be/dvIVjzdGLpo?si=aN87Qa5B1svBWQhA

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/5 2025, 12:25 (17 dage siden) @ Niels Munch

Hejsa Morten,

Ligesom på TV, hvor man kort efter genudsender filmen på den anden kanal i håb om, at ingen opdager det.

Weekendhilsener

[image]
Niels

Hejsa Niels,

På grund af den første kanal ser jeg af princip aldrig den første kanel. Så svært at vide for mig.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/5 2025, 08:45 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

En ny film om togene fra helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør: https://youtu.be/dvIVjzdGLpo?si=aN87Qa5B1svBWQhA


Dejligt at se, at de har stor glæde af de flotte togsæt i Rumænien, og at de har formået at løse de fleste tekniske udfordringer.
Sikke et smukt landskab og sikke et liv og forretningsliv, der er på stationerne, selv i provinsbyerne.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Historiske danske tog i Rumænien

af Hans T. Møller, 17/5 2025, 10:07 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Hans T. Møller, 17/5 2025, 10:47

Hejsa,

En ny film om togene fra helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør: https://youtu.be/dvIVjzdGLpo?si=aN87Qa5B1svBWQhA

Tja, hvis man aldrig har været vest for Valby bakke eller nord for Klampenborg, er der vel en vis risiko for at udvikle fordomme? Jeg har besøgt Rumænien på interrailture i 2008 og 2009 og det er et smukt land. Og her, som overalt på Balkan, møder man mange venlige og hjælpsomme mennesker.

De rumænske jernbaner er interessante, og op gennem historien har man anskaffet rullende materiel mange forskellige steder fra: Frankrig, Belgien, Tyskland, Østrig, Ungarn, Italien, Rusland og Tjekkoslovakiet. I mellemkrigstiden startede rumænerne selv en produktion af damplokomotiver op.

Jeg passerede gennem Brasov i 2008 og "skød" de rumænske statsbaners - CFR - 150 1114, der dengang var opstillet som monument på stationen. Nu er lokomotivet muligvis fjernet:.

[image]

Ifølge både Radu Bellu: Romania Locomotive cu Abur fra 2002 og A. E. Durrant: The Steam Locomotives of Eastern Europe fra 1966 drejer det sig om et tidligere Deutsche Reichbahn Baureihe 52, som blev overtaget af CFR i 1945. I givet fald er maskinen modificeret en del, og læg mærke til oliebeholderen oven på tenderen, Man kunne fyre med både kul og olie.

Bedste hilsner

Historiske danske tog i Rumænien

af Hans T. Møller, 17/5 2025, 10:56 (17 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeg kunne ikke rigtigt forlige mig med tanken om, at der var tale om en tidligere 52'er, men det var påstanden i de to bøger, som jeg nævner,

Jeg regnede med, at du ville sætte tingene på plads!

Bedste hilsner

Historiske danske tog i Rumænien

af Steffen Dresler, 17/5 2025, 11:49 (17 dage siden) @ Hans T. Møller

Ja, åbenhed og tolerance er vigtigt, men man behøver nu ikke at rejse N for København eller W for Valby Bakke, for at møde en stor del repræsentanter fra landet. Brug DOT og stå af på ”Mariekirkeplads” ved Istedgade i København V, let ikke?

Den viste CFL 150 1114 opstillet i BRASOV er ex DR BR 50 bygget ENTEN hos WLF i 1940 med fabriksnummer 3316 og driftsnummer 50 517, ELLER BMAG i 1941 med fabriksnummer 14993 og driftsnummer 50 517. Hvordan begge numre optræder to steder ved jeg ikke. Men jf. EK-verlag ”Die Baureihe 50”, synes BMAG som mest sandsynligt.

Det fremgår iøvrigt tydeligt af billedet, at det er fredstidsudgaven med stangrammer, fredstidskedel med 4 opbygninger, Wagner røgplader og førerhus med tagudluftning. Har dog fået fjernet den tværliggende fødevandsforvarmer foran skorstenen. Kom til CFL via ÖStB (Østrig).

I øvrigt er CFL klasse 150 et sammenskravl af ex. DR BR 42, 44, 50, 50ÜK, 52 primært kulfyrede, enten eller, da rist, brænder, sump ikke kan begge ting! De kom enten direkte fra DR (taget/overladt) eller var ex. PKP eller Sovjet.

Steff

Historiske danske tog i Rumænien

af Niels Munch, 17/5 2025, 12:19 (17 dage siden) @ Steffen Dresler

Den viste CFL 150 1114 opstillet i BRASOV er ex DR BR 50 bygget ENTEN hos WLF i 1940 med fabriksnummer 3316 og driftsnummer 50 517, ELLER BMAG i 1941 med fabriksnummer 14993 og driftsnummer 50 517. Hvordan begge numre optræder to steder ved jeg ikke. Men jf. EK-verlag ”Die Baureihe 50”, synes BMAG som mest sandsynligt.

Kære Steff,

Nu er BMAG - Berliner-Maschinenbau-Actien-Gesellschaft, vormals L. Schwartzkopff, Berlin - og Borsig ikke samme virksomhed. Men jeg er enig med dig om, at f.nr. 14993 (altså fra Borsig) er den mest sandsynlige.

WLF – Wiener Lokomotivfabrik, Floridsdorf / Österreich f.nr. 3316 vedrører DRB 50 306, der også efter 2VK kom under russernes vinger, men hvis videre skæbne åbenbart fortaber sig.

Bedste hilsener
Niels

Historiske danske tog i Rumænien

af Steffen Dresler, 17/5 2025, 12:29 (16 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeps, men ÆLSKER BMAK, og går altid galt i forkortelserne, ka´ ik´ gøre for det, TAK for rettelsen!

Den med WLF er fra nogle notater jeg i sin tid fik fra "Postmesteren" og hans kumpagner i Tyskland, da der skulle undersøges FRICHS kedlers anvendelse på hvilke remmer. Og her optræder WLF dog i andet BR 50 regi! Men ellers mange gode info vedr. 52 kedlerne, hvor og hvornår.

Fortsat god dag, nu vil jeg tage i det grønne (den N for København).

Steff

Historiske danske tog i Rumænien

af Hans T. Møller, 17/5 2025, 12:25 (17 dage siden) @ Steffen Dresler

I øvrigt er CFL klasse 150 et sammenskravl af ex. DR BR 42, 44, 50, 50ÜK, 52 primært kulfyrede, enten eller, da rist, brænder, sump ikke kan begge ting! De kom enten direkte fra DR (taget/overladt) eller var ex. PKP eller Sovjet.

Steff

Kære Steffen

Tak for svaret, man kan åbenbart ikke omstille mellem olie- og kulfyring, som jeg umiddelbart troede. Jeg må have misforstået et udtryk hos Radu Bellu...

Men CFRs klasse 150 bestod nu ikke kun af tidligere Deutsche Reichbahn-lokomotiver. De lokale fabrikker, Reșița og Malaxa, fremstillede i perioden 1946-60 ikke mindre end 282 enheder, selvfølgelig med forskellige forbedringer.

Bedste hilsner

Historiske danske tog i Rumænien

af Steffen Dresler, 17/5 2025, 12:31 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans

Du har sikkert helt ret i mangfoldigheden i 150 serien, har kun set efter ex. DR loko.

De ex. tyske loko kunne og BLEV der jo også forbedret videre på, de var jo i grundvolden sunde og gode konstruktioner.

Steff

Historiske danske tog i Rumænien

af Hans T. Møller, 17/5 2025, 13:24 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Nå, men her er i hvert fald en tidligere Deutsche Reichbahn Baureihe 52 - ellers sku' jeg ha' gået til Louis Nielsen!

[image]

CFR 150 1105, jernbanemuseet i Sibiu, 2009.

Bedste hilsner

Historiske danske tog i Rumænien

af Niels Munch, 17/5 2025, 13:46 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Nå, men her er i hvert fald en tidligere Deutsche Reichbahn Baureihe 52 - ellers sku' jeg ha' gået til Louis Nielsen!
CFR 150 1105, jernbanemuseet i Sibiu, 2009.

Yup, kære Hans, spar du dine brillepenge, det er ex DRB 52 196, der har dette levnedsløb:

Hersteller: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff *)
Baujahr: 1943
Fabriknummer: 12201
Bauart: 1'E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 52 196
→'45 MAV/R
→24.04.48 CFR
→01.03.51 CFR 150.1105
→'94 Eisenbahnmuseum Sibiu
('10 vorh.)

Kilde: https://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.html .

*) Nu bliver Steff også glad!

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/5 2025, 13:54 (16 dage siden) @ Niels Munch


*) Nu bliver Steff også glad!

Bedste hilsener
Niels

Hvad der dog ikke kan komme ud af et lille opslag om ex IC2.....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Historiske danske tog i Rumænien

af Niels Munch, 17/5 2025, 14:19 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

*) Nu bliver Steff også glad!

Bedste hilsener
Niels


Hvad der dog ikke kan komme ud af et lille opslag om ex IC2.....

Vi har jo set filmen, og tiden skal gå med noget andet nu, hvor det regner.

Historiske danske tog i Rumænien

af esni, Frederikssund, 17/5 2025, 16:41 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Hejsa,

En ny film om togene fra helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør: https://youtu.be/dvIVjzdGLpo?si=aN87Qa5B1svBWQhA


Tja, hvis man aldrig har været vest for Valby bakke eller nord for Klampenborg, er der vel en vis risiko for at udvikle fordomme? e fyre med både kul og olie.
snip

Bedste hilsner

Videoen er vel ikke fra 'helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør', men det var vist den formodede oprindelse af de pågældende tog? (selvom 2 vogns udgaven vist aldrig for alvor blev forsøgt sat i drift?)

--
Eskild

Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/5 2025, 20:40 (16 dage siden) @ esni

Hejsa,

En ny film om togene fra helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør: https://youtu.be/dvIVjzdGLpo?si=aN87Qa5B1svBWQhA


Tja, hvis man aldrig har været vest for Valby bakke eller nord for Klampenborg, er der vel en vis risiko for at udvikle fordomme? e fyre med både kul og olie.
snip

Bedste hilsner


Videoen er vel ikke fra 'helvedes syvende cirkel, stedet hvor selv fortvivlelse dør', men det var vist den formodede oprindelse af de pågældende tog? (selvom 2 vogns udgaven vist aldrig for alvor blev forsøgt sat i drift?)

Ganske rigtigt var mit sigte togene i sig selv og DSBs vurdering af disse. Men bevares, det kan jo være at DSB tog fejl , hvilket så vil være en skandale...

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Historiske danske tog i Rumænien

af Jens Vesterdahl ⌂, 17/5 2025, 19:21 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg passerede gennem Brasov i 2008 og "skød" de rumænske statsbaners - CFR - 150 1114, der dengang var opstillet som monument på stationen. Nu er lokomotivet muligvis fjernet:.

[image]

Så vidt det kan ses på Google Maps, står kræet der endnu.

Mvh
Jens

Avatar

Historiske danske tog i Rumænien

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 17/5 2025, 22:45 (16 dage siden) @ Hans T. Møller

Det dreier seg nok heller om en BR 50 enn om en BR 52. BR 52 hadde aldri de store Wagnr røykskjermene, og de hadde heller ikke to vinduer på hver side av førerhuset. Også domene på kjelen var sterkt forenklet på BR 52, noe som synees tydelig på dette bildet av NSB 63a.2770 (ex DR 52.2770):
[image]

Det fantes riktignok BR 522-lok med såkalt Kastentender, men de fleste hadde, som 2770, den såkalte Wannentender.

Flere bilder av 2770 her.

Historiske danske tog i Rumænien, OT for trådens navn

af Steffen Dresler, 18/5 2025, 10:44 (16 dage siden) @ Eyolf

Absolut OT i forhold til trådens navn

Godformiddag

Tråden blev jo med det samme afsporet fra det oprindelige indhold vedr. DSB IC-2 i Rumænien og til ex. tyske damplokomotiver. Fulgte selv med p.g.a. lidt misinformation desangående.

For lige at afslutte min part af ex. tyske lokomotiver, herunder DR BR 50, BR 50ÜK og BR 52, er mange af de anførte ”forskellighedstegn” ikke altid helt skudsikre. Årsagen hertil er indledningsvis, at overgangen fra BR 50ÜK og til BR 52 (forenkling og andre materialer) udelukkende var en administrativ forordning. Altså fra nr. det og det benævnes BR 50ÜK nu som BR 52! Slut, punktum. Det vil sige, at mange BR 50ÜK i virkeligheden var BR 52, når der ses på materialevalg, teknik, forenklinger og detaljer og omvendt.

Fabrikkerne fik tildelt DR individnumre til de serier de skulle bygge, f.eks. BR 50ÜK xxx2 til xxx3 eller BR 52 xxx2 til xxx3. Men da forordningen træder ikraft med udelukkende kun benævnelsen BR 52 fra og med BR 50ÜK nr. xxxx bliver en del påtænkte BR 52 mere BR 50ÜK end BR 52.

Nok det vigtigste kendetegn ved BR 52 var anvendelsen udelukkende af ”Pladejernsrammer” (valsede metalplader) i stedet for de normalt anvendte støbte ”Stangrammer” på enhedslokomotiverne (DSB litra P har stangrammer). Ud over – på Pladerammen - ikke at kunne se (tæt på) støbningerne mv. i rammedelene, var det udseendemæssigt kun formen (det man kan se) på den forreste del af Pladerammen fremme ved bladfjedrene for forløberen. Her er den øverste del af rammepladen nemlig forhøjet og ”gemmer” derved bladfjedrene i begge sider. Stangrammen er vandret uden opbygningen ved bladfjedrene.
Se billedet herunder af forreste del af en BR 52 (ex. DDR DR BR 52) hvor de omtalte pladedele er markeret. Så kunne resten af lokomotivet være et totalt ”misk-mask” af BR 50/BR 50ÜK/BR52 dele, og VAR det normalt.
[image]


Et sidste vigtigt kendetegn ved BR 52, var anvendelsen af det mere sikre og bedte støbestål St-34 til kedlen i stedet for fredstids støbestål legeringen St-47 i bl.a. BR 50 (litra N) (større fare for kedelsprængning). Men det skulle man vide og kunne ikke se. Men OFTE, blev kedler af St-34 leverede med forenklede opbygninger på kedelryggen såsom sammenbygget dom og sandkasse i en svejst opbygning/dom.

Fortsat god weekend

Steff

Allerede INDEN krigsafslutningen, begyndte man at ilægge BR 52 kedler af St-34 i rammerne på BR 50/50ÜK med kedler af St-47.

Historiske danske tog i Rumænien, OT for trådens navn

af Niels Munch, 18/5 2025, 10:57 (16 dage siden) @ Steffen Dresler

.....
Fulgte selv med p.g.a. lidt misinformation desangående.
.....

Der skal vel stå: "Leverede selv lidt misinformation desangående", idet jeg bl.a. tænker på "BMAG" og "CFL" :-P .

[image]
Niels

Historiske danske tog i Rumænien, OT for trådens navn

af Steffen Dresler, 18/5 2025, 12:18 (16 dage siden) @ Niels Munch

Jeps! Og det ændrer jo ikke noget på det skrevne, "censuren" og "kontrollen" var jo på plads;-)

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak