Absolut OT i forhold til trådens navn
Godformiddag
Tråden blev jo med det samme afsporet fra det oprindelige indhold vedr. DSB IC-2 i Rumænien og til ex. tyske damplokomotiver. Fulgte selv med p.g.a. lidt misinformation desangående.
For lige at afslutte min part af ex. tyske lokomotiver, herunder DR BR 50, BR 50ÜK og BR 52, er mange af de anførte ”forskellighedstegn” ikke altid helt skudsikre. Årsagen hertil er indledningsvis, at overgangen fra BR 50ÜK og til BR 52 (forenkling og andre materialer) udelukkende var en administrativ forordning. Altså fra nr. det og det benævnes BR 50ÜK nu som BR 52! Slut, punktum. Det vil sige, at mange BR 50ÜK i virkeligheden var BR 52, når der ses på materialevalg, teknik, forenklinger og detaljer og omvendt.
Fabrikkerne fik tildelt DR individnumre til de serier de skulle bygge, f.eks. BR 50ÜK xxx2 til xxx3 eller BR 52 xxx2 til xxx3. Men da forordningen træder ikraft med udelukkende kun benævnelsen BR 52 fra og med BR 50ÜK nr. xxxx bliver en del påtænkte BR 52 mere BR 50ÜK end BR 52.
Nok det vigtigste kendetegn ved BR 52 var anvendelsen udelukkende af ”Pladejernsrammer” (valsede metalplader) i stedet for de normalt anvendte støbte ”Stangrammer” på enhedslokomotiverne (DSB litra P har stangrammer). Ud over – på Pladerammen - ikke at kunne se (tæt på) støbningerne mv. i rammedelene, var det udseendemæssigt kun formen (det man kan se) på den forreste del af Pladerammen fremme ved bladfjedrene for forløberen. Her er den øverste del af rammepladen nemlig forhøjet og ”gemmer” derved bladfjedrene i begge sider. Stangrammen er vandret uden opbygningen ved bladfjedrene.
Se billedet herunder af forreste del af en BR 52 (ex. DDR DR BR 52) hvor de omtalte pladedele er markeret. Så kunne resten af lokomotivet være et totalt ”misk-mask” af BR 50/BR 50ÜK/BR52 dele, og VAR det normalt.
![[image]](images/uploaded/2025051808390168299ca54f9d9.jpg)
Et sidste vigtigt kendetegn ved BR 52, var anvendelsen af det mere sikre og bedte støbestål St-34 til kedlen i stedet for fredstids støbestål legeringen St-47 i bl.a. BR 50 (litra N) (større fare for kedelsprængning). Men det skulle man vide og kunne ikke se. Men OFTE, blev kedler af St-34 leverede med forenklede opbygninger på kedelryggen såsom sammenbygget dom og sandkasse i en svejst opbygning/dom.
Fortsat god weekend
Steff
Allerede INDEN krigsafslutningen, begyndte man at ilægge BR 52 kedler af St-34 i rammerne på BR 50/50ÜK med kedler af St-47.