Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af TorstenVig, 20/5 2025, 06:45 (18 dage siden)

For mere end 40 år siden fik jeg dette billede af min onkel, som havde fundet det hos en marskandiser - vist nok i Nordre Frihavnsgade.
Er der nogen, som kan give et bud på hvor og ca. hvornår, samt hvilken type damplokomotiv man ser på billedet?

[image]

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Heick, 20/5 2025, 07:29 (18 dage siden) @ TorstenVig

Det ligner Langeliniebroen ved Østerport station
mvh steen

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Steffen Dresler, 20/5 2025, 08:14 (18 dage siden) @ Heick

Kære Torsten

Prøv med en litra F!

Steff

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af TorstenVig, 21/5 2025, 06:34 (17 dage siden) @ TorstenVig

Tak for forslag til sted og lokotype.
Kan man ud fra uniformen sige noget om cirka tidspunkt?

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Niels Munch, 21/5 2025, 07:48 (17 dage siden) @ TorstenVig

Kan man ud fra uniformen sige noget om cirka tidspunkt?

[image]

Hans hue, der ser ganske ny ud, er af typen, der blev indført med uniformsreglementet af 1909 og anvendtes i mange år. Hans slipsemode virker lidt altmodisch.

Bærer han en skindtrøje under jakken?

Er det en slags distinktion, han bærer på venstre ærme, eller er det kun en fold i klædet (som manden sagde til konen, da hun begejstret udbredte sig om operasangerens organ).

M.v.h.
Niels

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Hans Rønlev, 21/5 2025, 14:56 (17 dage siden) @ TorstenVig

Udfra DSBs uniformsreglement 1909, som jeg er så heldig at have i en dårlig fotokopi, er han udstyret med uniform af uniformsklasse 7, en stor gruppe af ansatte som bla. omfattede fyrbødere og togbetjente, sidstnævnte dog med en anden skulderdistinktion. Alle andre i klasse 7 havde en firkantet skulderdistinktion med tynd kant som på billedet.

Overportører og vognopsynsmænd hørte hjemme i klasse 7, og de havde en tresse på det venstre jakkeærme. Hvis skulderdistinktionen havde være opdelt i tre “rum” med to tværsgående “sparrer” (uniformsklasse 6) så kunne herren med sin tresse på ærmet have været ranger- eller pakhusformand, men det kan man ikke se, så et gæt er at han er overportør eller vognopsynsmand.

Havde han haft en stjerne i kasketten ville han, med sit ærme, kunne have været ranger- eller pakhusmester.

Så der var sgu stil over det. (Det uniformerede proletariat var der vist også nogen der sagde dengang…)

Avatar

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/5 2025, 15:01 (17 dage siden) @ Hans Rønlev


Overportører og vognopsynsmænd hørte hjemme i klasse 7, og de havde en tresse på det venstre jakkeærme. Hvis skulderdistinktionen havde være opdelt i tre “rum” med to tværsgående “sparrer” (uniformsklasse 6) så kunne herren med sin tresse på ærmet have været ranger- eller pakhusformand, men det kan man ikke se, så et gæt er at han er overportør eller vognopsynsmand.

Eftersom han står ved et rangerlokomotiv, er han nok rangerformand eller overportør. Begge personalekategorier var beskæftiget med rangering. Manden er fotograferet ved sit 'arbejdsredskab'.


Havde han haft en stjerne i kasketten ville han, med sit ærme, kunne have været ranger- eller pakhusmester.

Men det har han så tydeligvis ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af ivar, 21/5 2025, 17:57 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Skiftede mængden af laurbærblade over tid? Jeg ser det som 2x3 og det betød i den nære fortid vel formand.


mvh
-ivar

Avatar

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/5 2025, 17:59 (16 dage siden) @ ivar

Pas!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Hans Rønlev, 21/5 2025, 18:54 (16 dage siden) @ ivar

Fra 1909 til 1954 (vist nok, jeg kan ikke lige huske præcist hvornår, man må se Bert Hansens bog) var der kun en type laurbær, 4 x 4 blade. Enten havde man dem eller også havde man dem ikke. Ved ændringen i halvtresserne indførtes laurbær med forskellige antal, fra 1x1 til 5x5. Både før og efter ændringen i halvtresserne var egebladene for de højere klasser forskellige, fra 1x1 til 3x3 med agern. :-)

Hjælp til tid, sted og lokomotivtype

af Ole Pedersen, 22/5 2025, 10:23 (16 dage siden) @ Hans Rønlev

Se " Hvem - Hvad - Hvor",1958, side 313

Mvh
Ole P

--
Ole P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak