Jernbanemuseet i Sibiu
Go' aften i forum
Inspireret af tråden om historiske danske tog i Rumænien fik jeg lyst til at fortælle lidt om jernbanemuseet i Sibiu, som jeg besøgte på en interrail-tur i 2009.
Min beretning stammer fra Jysk Modeljernbane Klubs blad TOG 60, og den er delvis forsynet med nye illustrationer. (Og ikke alle rumænske navne i det følgende har de nødvendige specialtegn - jeg beklager!)
Museet i Sibiu er en del af maskindepotet, som ligger sydvest for stationsbygningen. Rumænerne går over sporene, hvor det passer dem, så det gør jeg også. I depotet snakker jeg engelsk med den lokale lokomotivmester, hr. Calugar, en flink mand, som giver mig lov til at parkere min rygsæk på hanskontor. Der findes et katalog over museets samling men kun i ét eksemplar! Lokomotivmesteren tilbyder venligt, at jeg kan komme tilbage om et par timer og få en fotokopi gratis.
Ved siden af stationen findes rester af smalspor – en fyrgrav og et pakhus. I sin tid gik der en 760 mm-bane herfra over Agnita til Sigisoara med en sidebane fra Côrmatel til Vurpar. Strækningen Agnita-Sigisoara blev nedlagt i 1965 og sidebanen i ’89, men resten var i drift til 2001. Der er vage planer om at genetablere det hele.
Der er gratis adgang til museet, som øjensynligt ikke råder over nogen bygning. På maskindepotets terræn står knapt en snes maskiner, udsat for vind og vejr. Her er billeder af nogle af dem:
Nr. 388 – 002, 760 mm trekoblet lokomotiv med diminutiv toakslet tender, , Wiener Neustadt nr. 3987, 1896. Oprindeligt var Sibiu – Agnita en privatbane, og den anskaffede tre af disse maskiner. I 1911 blev banen overtaget af de ungarske statsbaner MÁV, siden kom det til de rumænske CFR.
Nr. 077, normalsporet trekoblet tenderlokomotiv, ”Hannoversche Lindau” nr. 7280, 1915. Yderligere oplysninger savnes.
Nr. 94 649, tidligere Deutsche Reichbahn BR 94 649, Schwartzkopff nr. 5546, 1914. Taget som krigsbytte i Østrig af russerne, og ti stk. kom til Rumænien efter 2. Verdenskrig.
Nr. 324 – 951, normalsporet 1-C-1-koblet, Budapest nr. 4074, 1917, med tender nr. 324 – 115. Et universallokomotiv fremstillet i Ungarn i tre versioner: 355 kompoundmaskiner, 143 tvillingmaskiner og 407 maskiner med Brotan-kedel. Efter 1918 kom 499 maskiner til Rumænien som krigsskadeserstatning. Nr. 1020 er vistnok også bevaret.
Nr. 620, normalsporet trekoblet tenderlokomotiv. Leveret af det fransk-belgiske firma Croyère-Raismes som byggenummer 739 i 1890. CFR købte i alt 78 - eller 84, de lærde er uenige - af disse maskiner hos forskellige udenlandske firmaer mellem 1890 og ’93.
Nr. 130 – 503 1-C-maskine med bogietender. CFR købte i 1921 80 maskiner af denne type hos Skoda. Nr. 525 er vistnok også bevaret.
CFF 763 – 148, 760 mm trekoblet tenderlokomotiv fra det nationale skovbaneselskab, Orenstein & Koppel nr. 10542, 1923.
Et tokoblet normalsporet akkumulatorlokomotiv (Henschel 1924) mærket ”Soc. Bucharest” CFR 324 – 951, yderligere oplysninger savnes.
Alle fotos taget den 6/8 2009
Jeg henter min rygsæk, og møder på vejen over sporene en kvinde, der har plukket en stor kurv brombær. Hun byder mig venligt at tage en god håndfuld. Lokomotivmesteren har som lovet kopieret kataloget til mig. Det fremgår, at initiativet til museet blev taget af CFR i 1991, og at indvielsen fandt sted tre år senere. Godt at man har nået at bevare så meget, men hvis maskinerne ikke kommer under tag, er jeg bange for, at indsatsen kan være forgæves.
En af lokomotivmesterens medarbejdere vil vide, om det ikke er rigtigt, at alle danske piger er blonde? og jeg svarer, at vi lever i en slags Paradis…
Bedste hilsner