Jernbanemuseet i Sibiu

af Hans T. Møller, 24/5 2025, 18:42 (9 dage siden)

Go' aften i forum

Inspireret af tråden om historiske danske tog i Rumænien fik jeg lyst til at fortælle lidt om jernbanemuseet i Sibiu, som jeg besøgte på en interrail-tur i 2009.

Min beretning stammer fra Jysk Modeljernbane Klubs blad TOG 60, og den er delvis forsynet med nye illustrationer. (Og ikke alle rumænske navne i det følgende har de nødvendige specialtegn - jeg beklager!)


Museet i Sibiu er en del af maskindepotet, som ligger sydvest for stationsbygningen. Rumænerne går over sporene, hvor det passer dem, så det gør jeg også. I depotet snakker jeg engelsk med den lokale lokomotivmester, hr. Calugar, en flink mand, som giver mig lov til at parkere min rygsæk på hanskontor. Der findes et katalog over museets samling men kun i ét eksemplar! Lokomotivmesteren tilbyder venligt, at jeg kan komme tilbage om et par timer og få en fotokopi gratis.

Ved siden af stationen findes rester af smalspor – en fyrgrav og et pakhus. I sin tid gik der en 760 mm-bane herfra over Agnita til Sigisoara med en sidebane fra Côrmatel til Vurpar. Strækningen Agnita-Sigisoara blev nedlagt i 1965 og sidebanen i ’89, men resten var i drift til 2001. Der er vage planer om at genetablere det hele.

[image]

Der er gratis adgang til museet, som øjensynligt ikke råder over nogen bygning. På maskindepotets terræn står knapt en snes maskiner, udsat for vind og vejr. Her er billeder af nogle af dem:

[image]

Nr. 388 – 002, 760 mm trekoblet lokomotiv med diminutiv toakslet tender, , Wiener Neustadt nr. 3987, 1896. Oprindeligt var Sibiu – Agnita en privatbane, og den anskaffede tre af disse maskiner. I 1911 blev banen overtaget af de ungarske statsbaner MÁV, siden kom det til de rumænske CFR.

[image]

Nr. 077, normalsporet trekoblet tenderlokomotiv, ”Hannoversche Lindau” nr. 7280, 1915. Yderligere oplysninger savnes.

[image]

Nr. 94 649, tidligere Deutsche Reichbahn BR 94 649, Schwartzkopff nr. 5546, 1914. Taget som krigsbytte i Østrig af russerne, og ti stk. kom til Rumænien efter 2. Verdenskrig.

[image]

Nr. 324 – 951, normalsporet 1-C-1-koblet, Budapest nr. 4074, 1917, med tender nr. 324 – 115. Et universallokomotiv fremstillet i Ungarn i tre versioner: 355 kompoundmaskiner, 143 tvillingmaskiner og 407 maskiner med Brotan-kedel. Efter 1918 kom 499 maskiner til Rumænien som krigsskadeserstatning. Nr. 1020 er vistnok også bevaret.

[image]

Nr. 620, normalsporet trekoblet tenderlokomotiv. Leveret af det fransk-belgiske firma Croyère-Raismes som byggenummer 739 i 1890. CFR købte i alt 78 - eller 84, de lærde er uenige - af disse maskiner hos forskellige udenlandske firmaer mellem 1890 og ’93.

[image]

Nr. 130 – 503 1-C-maskine med bogietender. CFR købte i 1921 80 maskiner af denne type hos Skoda. Nr. 525 er vistnok også bevaret.

[image]

CFF 763 – 148, 760 mm trekoblet tenderlokomotiv fra det nationale skovbaneselskab, Orenstein & Koppel nr. 10542, 1923.

[image]

Et tokoblet normalsporet akkumulatorlokomotiv (Henschel 1924) mærket ”Soc. Bucharest” CFR 324 – 951, yderligere oplysninger savnes.

Alle fotos taget den 6/8 2009

Jeg henter min rygsæk, og møder på vejen over sporene en kvinde, der har plukket en stor kurv brombær. Hun byder mig venligt at tage en god håndfuld. Lokomotivmesteren har som lovet kopieret kataloget til mig. Det fremgår, at initiativet til museet blev taget af CFR i 1991, og at indvielsen fandt sted tre år senere. Godt at man har nået at bevare så meget, men hvis maskinerne ikke kommer under tag, er jeg bange for, at indsatsen kan være forgæves.

En af lokomotivmesterens medarbejdere vil vide, om det ikke er rigtigt, at alle danske piger er blonde? og jeg svarer, at vi lever i en slags Paradis…

Bedste hilsner

Jernbanemuseet i Sibiu

af Niels Munch, 24/5 2025, 19:27 (9 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]

Et tokoblet normalsporet akkumulatorlokomotiv (Henschel 1924) mærket ”Soc. Bucharest” CFR 324 – 951, yderligere oplysninger savnes.

Kære Hans,

Mange tak for en interessant reportage. Men akku-lokomotivet kan næppe have nummeret 324 - 951, da det jo er den 1-C-1 maskine, du også har vist. Jeg har kigget i Merte's Lieferlisten og har formentlig fundet den 2-koblede feuerlose:

Henschel F* 20064/1924 Bfl 1435 mm, neu Ferrostaal für Rumänien /=> Chemiewerk Marasesti "20.064" /=> Museum / Depot Sibiu.

Bedste hilsener
Niels

Jernbanemuseet i Sibiu

af Hans T. Møller, 24/5 2025, 20:37 (9 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Et tokoblet normalsporet akkumulatorlokomotiv (Henschel 1924) mærket ”Soc. Bucharest” CFR 324 – 951, yderligere oplysninger savnes.


Kære Hans,

Mange tak for en interessant reportage. Men akku-lokomotivet kan næppe have nummeret 324 - 951, da det jo er den 1-C-1 maskine, du også har vist. Jeg har kigget i Merte's Lieferlisten og har formentlig fundet den 2-koblede feuerlose:

Henschel F* 20064/1924 Bfl 1435 mm, neu Ferrostaal für Rumänien /=> Chemiewerk Marasesti "20.064" /=> Museum / Depot Sibiu.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Tak for rettelsen. "Errare humanum est", som vi latinere siger, jeg beklager smutteren!

Bedste hilsner

Jernbanemuseet i Sibiu

af Niels Munch, 24/5 2025, 19:39 (9 dage siden) @ Hans T. Møller

[image]

Nr. 077, normalsporet trekoblet tenderlokomotiv, ”Hannoversche Lindau” nr. 7280, 1915. Yderligere oplysninger savnes.

Hej igen Hans,

Jeg kom også til at kigge lidt i listen fra Hannoversche Maschinenbau AG, vormals Georg Egestorff, Hannover-Linden (HANOMAG):

HANOMAG D* 7280/1915 Ct 1435, neu C.F.R., Rumänien "077" /=> Eisenbahnmuseum Sibiu "077".

Men det blev vi vist ikke meget klogere af :-| .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Jernbanemuseet i Sibiu

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 25/5 2025, 22:19 (8 dage siden) @ Niels Munch

[image]

HANOMAG D* 7280/1915 Ct 1435, neu C.F.R., Rumänien "077" /=> Eisenbahnmuseum Sibiu "077".

Hvis dette loket ble levert av Hanomag i 1915, kan det ikke ha vært levert nytt til CFR, da CFR ikke eksisterte på det tidspunkt. Det som etter 1. verdenskrig ble Romania, var den gang en del av dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn, og loket må derfor ha vært levert til enten de østerrikske eller de ungarske kaiserliche und königliche statsbaner. Først i 1919 kan det ha havnet hos CFR.

Jernbanemuseet i Sibiu

af Niels Munch, 26/5 2025, 07:01 (8 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Niels Munch, 26/5 2025, 07:21

Hej Eyolf,

Jf. Merte's Lieferlisten leverede Hanomag 1914-1916 lokomotiverne CFR 069 - 088 (Hanomag f.nr. 7272 - 7291). Så vidt, jeg kan læse om CFR, så eksisterede foretagendet under Kongeriget Rumænien (Fyrstendømmet Rumænien udråbte sig selv til Kongeriget Rumænien den 26. marts 1881), og 1880 nævnes som etableringsåret for institutionen Căile Ferate Române.

Bedste hilsener
Niels

Jernbanemuseet i Sibiu

af Hans T. Møller, 26/5 2025, 07:20 (8 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Hans T. Møller, 26/5 2025, 08:16

HANOMAG D* 7280/1915 Ct 1435, neu C.F.R., Rumänien "077" /=> Eisenbahnmuseum Sibiu "077".


Hvis dette loket ble levert av Hanomag i 1915, kan det ikke ha vært levert nytt til CFR, da CFR ikke eksisterte på det tidspunkt. Det som etter 1. verdenskrig ble Romania, var den gang en del av dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn, og loket må derfor ha vært levert til enten de østerrikske eller de ungarske kaiserliche und königliche statsbaner. Først i 1919 kan det ha havnet hos CFR.

Hej Eyolf

Det er nu ikke rigtigt. Rumæniens uafhængighed blev anerkendt på Berlinerkongressen i 1878, og den nye stat blev erklæret for selvstændigt kongerige i 1881. Grænserne lå dengang meget anderledes end i dag,.

Bedste hilsner

Jernbanemuseet i Sibiu

af esni, Frederikssund, 26/5 2025, 10:58 (8 dage siden) @ Hans T. Møller

Grænserne i Balkan og området nord for op til Østersøen har ændret sig MEGET iver tid - somme tider nærmest fra måned til måned

--
Eskild

Avatar

Jernbanemuseet i Sibiu

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 26/5 2025, 20:49 (7 dage siden) @ Hans T. Møller

Hm! Da har jeg lært noe nytt i dag. Takk!

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
DSB MO1846FFJ ML1216

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak