Forespørgsel fra Karup Egnsarkiv
Hej
Jeg har nogle flere kilder og derfor også nogle flere uklarheder. Men:
Ejeren eller brugeren fra 1940 - 45 var Chr. Mærsk Brodersen, der var entreprenør i Grove og enten byggede her til 1945 eller rangerede her for Værnemagten? I 1945 forsvandt lokomotivet. Briterne har sandsynligvis taget den, og først i 1947 dukkede den op igen og solgtes NFJ, der imidlertid først fik den i gang 1948. Fabrikslisten nævner under nr. 2515 et helt andet lokomotiv, og hjulstilling C er set hos en udenlandsk forsker. Ophug 1951 er set hos HJ.
Jeg er tilbøjelig at tro, at den udenlandske forsker tager fejl, for forløberens ses jo på fotoet fra Karup. Holger, der skriver af efter Kedeltilsynet, har på sin vis også ret. Kedeltilsynet opdagede først i 1951, at tilsynet var overgået til anden myndighed, og så har de streget den i deres system, hvilket Holger har udlagt som udrangering.
Mvh. BH.