Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:
Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?
Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.
Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar
Jeg har været i mit arkiv og kan konstatere, at Væggerløse på intet tidspunkt, efter at stationen blev fjernstyret pr. 13. august 1959, har været sidespor på fri bane. Stationen var sikkerhedsmæssigt en station frem til at den forsvandt fra TIB (Ø) pr. 4. september 2017. Dens sidste optræden i TIB (Ø), så således ud:
![[image]](images/uploaded/2025060418585968409773ebe4c.jpg)
![[image]](images/uploaded/202506041859306840979256478.jpg)
Ovenstående to rettelsesblade (878 og 877) er begge gyldige fra 10. maj 2017. Fra og med 4. september 2017 forsvandt hele strækningen Nykøbing Falster-Gedser (strækning 3) ud af TIB (Ø).
Væggerløse undrer mig. Man tager en fjernstyret station og "ødelægger" den: Spor 1 var overhalings-/krydsningssporet tættest på hovedbygningen. Spor 2 var det gennemgående hovedspor. Man smider en bunke jord/sand/skærver i spor 1 sammen med en sporstoffer og fjerner dermed muligheden for krydsninger og overhalinger. Personalemæssigt sparer man intet, da stationen var fjernstyret. Vedligeholdelsesmæssigt sparer man en lille smule, da der er lidt mindre spor at vedligeholde. Men det må være småpenge. Er der nogen, der kender historien bag denne lidt underlige disposition?
Hvornår "ødelæggelsen" er sket, ved jeg ikke. Men det er åbenbart noget, der er sket "for mange år siden" - også mange år før nedlæggelse af delstrækningen Væggerløse-Gedser. Ødelæggelsen må dog være sket efter 22. maj 1982, for nævnte dato var Gunnar W. Christensen på pletten, og da var stationen stadig OK.
I denne gamle tråd kan man finde forskellige bud på, hvorfor man "ødelagde" Væggerløse station. Men intet konkret om, hvorfor man ikke nedlagde stationen fuldstændigt, når der efter Fugleflugtlinjens etablering ikke mere var brug for to togfølgestationer mellem Nykøbing Falster og Gedser.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen