Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2025, 00:09 (9 dage siden)

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2025, 01:14 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja, fra en gang i 1996 og et par år frem: https://jernbanekilder.dk/L/61244302-b415-42f8-aa71-6c039c591946/viewmode=infoview/main...

Og bagsiden af et PU-signal er vist ret ligegyldigt på det tidspunkt. Strækningen var "lukket" for ordinær trafik bortset fra et par daglige persontog, der ikke opretholdes af kommercielle men af politiske grunde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2025, 01:38 (9 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja, fra en gang i 1996 og et par år frem: https://jernbanekilder.dk/L/61244302-b415-42f8-aa71-6c039c591946/viewmode=infoview/main...

Og bagsiden af et PU-signal er vist ret ligegyldigt på det tidspunkt. Strækningen var "lukket" for ordinær trafik bortset fra et par daglige persontog, der ikke opretholdes af kommercielle men af politiske grunde.

Så vidt jeg husker, så figurerede Væggerløse i sin sidste tid som S i TIB. Det er netop derfor, at den kom med i jernbanekilder.dk som S.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/5 2025, 10:59 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja, fra en gang i 1996 og et par år frem: https://jernbanekilder.dk/L/61244302-b415-42f8-aa71-6c039c591946/viewmode=infoview/main...

Og bagsiden af et PU-signal er vist ret ligegyldigt på det tidspunkt. Strækningen var "lukket" for ordinær trafik bortset fra et par daglige persontog, der ikke opretholdes af kommercielle men af politiske grunde.


Så vidt jeg husker, så figurerede Væggerløse i sin sidste tid som S i TIB. Det er netop derfor, at den kom med i jernbanekilder.dk som S

Jeg er stadig ikke i nærheden af mit arkiv. Men jeg kan konstatere, at oplysningen på jernbanekilder.dk om, at Væggerløse blev sidespor på fri bane allerede i 1996, ikke er korrekt. Så sent som i 2009 var Væggerløse stadig en station i sikkerhedsmæssig henseende. Poul Andersen har været så venlig at maile mig nedenstående rettelsesblade fra TIB (Ø).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
TIB (Ø), rettelsesblad 2172 gyldig fra 9. november 2009. Arkiv: Poul Andersen.

[image]
TIB (Ø), rettelsesblad med ukendt nummer, år 2010. Arkiv: Poul Andersen.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2025, 11:39 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja, fra en gang i 1996 og et par år frem: https://jernbanekilder.dk/L/61244302-b415-42f8-aa71-6c039c591946/viewmode=infoview/main...

Og bagsiden af et PU-signal er vist ret ligegyldigt på det tidspunkt. Strækningen var "lukket" for ordinær trafik bortset fra et par daglige persontog, der ikke opretholdes af kommercielle men af politiske grunde.


Så vidt jeg husker, så figurerede Væggerløse i sin sidste tid som S i TIB. Det er netop derfor, at den kom med i jernbanekilder.dk som S


Jeg er stadig ikke i nærheden af mit arkiv. Men jeg kan konstatere, at oplysningen på jernbanekilder.dk om, at Væggerløse blev sidespor på fri bane allerede i 1996, ikke er korrekt. Så sent som i 2009 var Væggerløse stadig en station i sikkerhedsmæssig henseende. Poul Andersen har været så venlig at maile mig nedenstående rettelsesblade fra TIB (Ø).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
TIB (Ø), rettelsesblad 2172 gyldig fra 9. november 2009. Arkiv: Poul Andersen.

[image]
TIB (Ø), rettelsesblad med ukendt nummer, år 2010. Arkiv: Poul Andersen.

Det vil blive rettet i løbet af dagen. Tak til jer begge. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2025, 21:15 (1 dag, 21 timer, 37 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 4/6 2025, 22:04

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar

Jeg har været i mit arkiv og kan konstatere, at Væggerløse på intet tidspunkt, efter at stationen blev fjernstyret pr. 13. august 1959, har været sidespor på fri bane. Stationen var sikkerhedsmæssigt en station frem til at den forsvandt fra TIB (Ø) pr. 4. september 2017. Dens sidste optræden i TIB (Ø), så således ud:

[image]

[image]

Ovenstående to rettelsesblade (878 og 877) er begge gyldige fra 10. maj 2017. Fra og med 4. september 2017 forsvandt hele strækningen Nykøbing Falster-Gedser (strækning 3) ud af TIB (Ø).

Væggerløse undrer mig. Man tager en fjernstyret station og "ødelægger" den: Spor 1 var overhalings-/krydsningssporet tættest på hovedbygningen. Spor 2 var det gennemgående hovedspor. Man smider en bunke jord/sand/skærver i spor 1 sammen med en sporstoffer og fjerner dermed muligheden for krydsninger og overhalinger. Personalemæssigt sparer man intet, da stationen var fjernstyret. Vedligeholdelsesmæssigt sparer man en lille smule, da der er lidt mindre spor at vedligeholde. Men det må være småpenge. Er der nogen, der kender historien bag denne lidt underlige disposition?

Hvornår "ødelæggelsen" er sket, ved jeg ikke. Men det er åbenbart noget, der er sket "for mange år siden" - også mange år før nedlæggelse af delstrækningen Væggerløse-Gedser. Ødelæggelsen må dog være sket efter 22. maj 1982, for nævnte dato var Gunnar W. Christensen på pletten, og da var stationen stadig OK.

I denne gamle tråd kan man finde forskellige bud på, hvorfor man "ødelagde" Væggerløse station. Men intet konkret om, hvorfor man ikke nedlagde stationen fuldstændigt, når der efter Fugleflugtlinjens etablering ikke mere var brug for to togfølgestationer mellem Nykøbing Falster og Gedser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/6 2025, 22:21 (1 dag, 20 timer, 31 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2025, 22:32 (1 dag, 20 timer, 20 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?

Nej. Fiskebæk forsvandt tidligere - sammen med den øvrige delstrækning Væggerløse-Gedser. Hvornår det skete, ved jeg ikke.

M.v.h.
Thomas

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/6 2025, 22:44 (1 dag, 20 timer, 8 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?


Nej. Fiskebæk forsvandt tidligere - sammen med den øvrige delstrækning Væggerløse-Gedser. Hvornår det skete, ved jeg ikke.

M.v.h.
Thomas

Tak! :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane?

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2025, 12:50 (1 dag, 6 timer, 1 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?


Nej. Fiskebæk forsvandt tidligere - sammen med den øvrige delstrækning Væggerløse-Gedser. Hvornår det skete, ved jeg ikke.

Er der mon nogen her i forummet, der har et notat om dette?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Fiskebæk station - nedlæggelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2025, 17:16 (1 dag, 1 timer, 36 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?


Nej. Fiskebæk forsvandt tidligere - sammen med den øvrige delstrækning Væggerløse-Gedser. Hvornår det skete, ved jeg ikke.

Er der mon nogen her i forummet, der har et notat om dette?

Kære Morten

Den 7. april 2014 så Fiskebæk station således ud i TIB-S i retningen fra Gedser til Nykøbing Falster:

[image]

og den 13. juli 2014 så den således ud:

[image]

I modsat retning:

7. april 2014:

[image]

13. juli 2014:

[image]

Konklusionen må være, at Fiskebæk station er nedlagt mellem 7. april 2014 og 13. juli 2014. Formentlig tættere på sidstnævnte dato end førstnævnte. Måske kan der findes brugbare oplysninger i LA (den har jeg ikke i mit arkiv).

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Fiskebæk station - nedlæggelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2025, 17:19 (1 dag, 1 timer, 32 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forsvandt Fiskebæk ved samme lejlighed?


Nej. Fiskebæk forsvandt tidligere - sammen med den øvrige delstrækning Væggerløse-Gedser. Hvornår det skete, ved jeg ikke.

Er der mon nogen her i forummet, der har et notat om dette?


Kære Morten

Den 7. april 2014 så Fiskebæk station således ud i TIB-S i retningen fra Gedser til Nykøbing Falster:

[image]

og den 13. juli 2014 så den således ud:

[image]

I modsat retning:

7. april 2014:

[image]

13. juli 2014:

[image]

Konklusionen må være, at Fiskebæk station er nedlagt mellem 7. april 2014 og 13. juli 2014. Formentlig tættere på sidstnævnte dato end førstnævnte. Måske kan der findes brugbare oplysninger i LA (den har jeg ikke i mit arkiv).

Bedste hilsner

Thomas

Uden signaler osv. ligner det jo grangiveligt et sidespor på fri bane i sommeren 2014, men trafikken på banen var jo "stillet i bero" på det tidspunkt, så....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane? Løst. Præcisering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2025, 16:47 (1 dag, 2 timer, 5 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar


Jeg har været i mit arkiv og kan konstatere, at Væggerløse på intet tidspunkt, efter at stationen blev fjernstyret pr. 13. august 1959, har været sidespor på fri bane. Stationen var sikkerhedsmæssigt en station frem til at den forsvandt fra TIB (Ø) pr. 4. september 2017. Dens sidste optræden i TIB (Ø), så således ud:

[image]

[image]

Ovenstående to rettelsesblade (878 og 877) er begge gyldige fra 10. maj 2017. Fra og med 4. september 2017 forsvandt hele strækningen Nykøbing Falster-Gedser (strækning 3) ud af TIB (Ø).

Væggerløse undrer mig. Man tager en fjernstyret station og "ødelægger" den: Spor 1 var overhalings-/krydsningssporet tættest på hovedbygningen. Spor 2 var det gennemgående hovedspor. Man smider en bunke jord/sand/skærver i spor 1 sammen med en sporstoffer og fjerner dermed muligheden for krydsninger og overhalinger. Personalemæssigt sparer man intet, da stationen var fjernstyret. Vedligeholdelsesmæssigt sparer man en lille smule, da der er lidt mindre spor at vedligeholde. Men det må være småpenge. Er der nogen, der kender historien bag denne lidt underlige disposition?

Hvornår "ødelæggelsen" er sket, ved jeg ikke. Men det er åbenbart noget, der er sket "for mange år siden" - også mange år før nedlæggelse af delstrækningen Væggerløse-Gedser. Ødelæggelsen må dog være sket efter 22. maj 1982, for nævnte dato var Gunnar W. Christensen på pletten, og da var stationen stadig OK.

I denne gamle tråd kan man finde forskellige bud på, hvorfor man "ødelagde" Væggerløse station. Men intet konkret om, hvorfor man ikke nedlagde stationen fuldstændigt, når der efter Fugleflugtlinjens etablering ikke mere var brug for to togfølgestationer mellem Nykøbing Falster og Gedser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rettelse til ovenstående: Ovenfor benævner jeg materialet TIB (Ø). Det er en fejl. Rettelsesbladene stammer - som det fremgår - rettelig fra TIB-S.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Væggerløse - sidespor på fri bane? Løst. Præcisering

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/6 2025, 17:00 (1 dag, 1 timer, 52 min. siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har pt. Ikke adgang til mit arkiv pga. bortrejse. Så jeg kunne godt bruge noget hjælp til følgende spørgsmål:

Har Væggerløse på noget tidspunkt været sidespor på fri bane?

Der findes billeder, hvor man kan se, at spor 1 er blevet omdannet fra krydsningsspor til sidespor og man kan se bagsiden af et PU i spor 2. Men det er jo ikke en garanti for, at ekspeditionsstedet ikke mere var en station.

Jeg har ledt på jernbanekilder.dk og i togplanerne på arkivetforjernbaner.dk uden at finde svar


Jeg har været i mit arkiv og kan konstatere, at Væggerløse på intet tidspunkt, efter at stationen blev fjernstyret pr. 13. august 1959, har været sidespor på fri bane. Stationen var sikkerhedsmæssigt en station frem til at den forsvandt fra TIB (Ø) pr. 4. september 2017. Dens sidste optræden i TIB (Ø), så således ud:

[image]

[image]

Ovenstående to rettelsesblade (878 og 877) er begge gyldige fra 10. maj 2017. Fra og med 4. september 2017 forsvandt hele strækningen Nykøbing Falster-Gedser (strækning 3) ud af TIB (Ø).

Væggerløse undrer mig. Man tager en fjernstyret station og "ødelægger" den: Spor 1 var overhalings-/krydsningssporet tættest på hovedbygningen. Spor 2 var det gennemgående hovedspor. Man smider en bunke jord/sand/skærver i spor 1 sammen med en sporstoffer og fjerner dermed muligheden for krydsninger og overhalinger. Personalemæssigt sparer man intet, da stationen var fjernstyret. Vedligeholdelsesmæssigt sparer man en lille smule, da der er lidt mindre spor at vedligeholde. Men det må være småpenge. Er der nogen, der kender historien bag denne lidt underlige disposition?

Hvornår "ødelæggelsen" er sket, ved jeg ikke. Men det er åbenbart noget, der er sket "for mange år siden" - også mange år før nedlæggelse af delstrækningen Væggerløse-Gedser. Ødelæggelsen må dog være sket efter 22. maj 1982, for nævnte dato var Gunnar W. Christensen på pletten, og da var stationen stadig OK.

I denne gamle tråd kan man finde forskellige bud på, hvorfor man "ødelagde" Væggerløse station. Men intet konkret om, hvorfor man ikke nedlagde stationen fuldstændigt, når der efter Fugleflugtlinjens etablering ikke mere var brug for to togfølgestationer mellem Nykøbing Falster og Gedser.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Rettelse til ovenstående: Ovenfor benævner jeg materialet TIB (Ø). Det er en fejl. Rettelsesbladene stammer - som det fremgår - rettelig fra TIB-S.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Ødelæggelsen" er lidt mystisk, ja. Men at blande Fugleflugtslinien ind i sagen er også mystisk. Der kan godt have været brug for to krydsningsstationer på strækningen til at håndtere person- og godstogene ifm. Gedser - Warnemünde. Det har givet fleksibilitet og regularitet også nord for Nykøbing Falster. Først efter Murens fald og indstillingen af overførslen af vogne med færgen har der ikke længere været behov for de to krydsningsmuligheder, tror jeg.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak