Avatar

2. sporet Padborg-Tinglev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2013, 19:48 (3873 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 18/9 2013, 20:16

Vi har tidligere i et par andre tråde perifert berørt emnet 2. spor Padborg-Tinglev. Og jeg tænker her ikke på det 2. spor, som måske kommer engang, men på det 2. spor, der var engang.

Som det sandsynligvis vil være en del af herreværelsets gæster bekendt, har der faktisk engang på strækningen Padborg-Tinglev været dobbeltspor. 2. sporet blev fjernet i 1938 (jeg har ikke tjekket oplysningen i primærkilderne).

Der har i øvrigt også været dobbeltspor til Tønder fra syd. 2. sporet blev optaget i 1930 (heller ikke den oplysning har jeg tjekket i primærkilderne).

Kan vi komme i tanke om andre strækninger, som er blevet nedgraderet fra dobbeltspor til enkeltspor?

Nå, men til sagen: Dette indlæg drejer sig ikke om at opliste alle de steder, der måtte være nedgraderet fra dobbeltspor til enkeltspor. Indlægget drejer sig om "forskning" og de "arbejdsbetingelser", der er forbundet hermed.

Hvis man vil skrive en artikel om optagningen af 2. sporet Padborg-Tinglev, ville det jo være rart at få fat i de originale sagsakter. Og mon ikke de befinder sig på Landsarkivet for Nørrejylland? Svar: Jo, det gør de. Næste spørgsmål: Hvilken kasse befinder de sig i? Svar: Det kan man ikke slå op i Daisy (der er navnet på Statens Arkivers "søgemaskine" på www.sa.dk). Man bliver simpelthen nødt til at gennemse flere tusinde arkivkasser (á ca 500 sagakter). Og da man kun kan bestille 15 kasser pr dag, kan det jo hurtigt tage nogle år at finde frem til det ønskede. (Jeg ved godt, at jeg tidligere har underholdt om (/trættet med) emnet). Og det er ikke en kritik af hverken Guldvang, der på DSB og Banedanmarks vegne har afleveret kasserne eller en kritik af af Landsarkivet for Nørrejylland, for opgaven er noget nær umulig at løse.

Det er sjældent at støde på en kasse, der ikke indeholder noget mere, end det der står uden på kassen (Og det, der står uden på kassen, er det man får som "hits" i Daisy). Jeg har ingen intention om, hver gang jeg støder på en kasse med "supplerende" indhold, at meddele herom på Jernbanehistorisk Forum (for så kunne jeg ikke lave andet). Men en gang imellem kan jeg ikke lade være. Og det må I så finde jer i.

Så: Jeg agter ikke selv at skrive om det tidligere 2. spor Padborg-Tinglev. Men hvis nogen en dag skulle få lyst, behøver man ikke bruge år på at gennemse tusindvis af arkivkasser. Akterne findes i denne her (og hvordan skulle man kunne gætte sig frem til det ved blot at kigge på etiketten):

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Arkivæske der bl.a. indeholder sagsakter om optagning af 2. sporet Padborg-Tinglev: TTDSB-100A BB-670.

2. sporet Padborg-Tinglev

af Georg Schmidt, 18/9 2013, 22:52 (3873 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Du har ret Thomas, det er en stor opgave at finde rundt i banens arkiver. Jeg kender mest til maskinafdelingens arkiv på Rigsarkivet, og dette arkiv er heldigvis delt op i f.eks. anskaffelser, vedligehold, personale og allerede dette indskrænker jo "kassevalget". Jeg mener Daisy for maskinafdelingens vedkommende er en forbedring, da jeg kan indsnævre søgningen væsentligt i forhold til tidligere. Det er stadig svært at ramme den rigtige kasse, men efterhånden får man jo lavet sin egen registrant.:-)
Noget andet er de mange "tillægsgevinster" der er i kasserne, altså noget men ikke troede men ledte efter, men hvis nu forum spørger.:-D
[image]

Hilsen Georg

2. sporet Padborg-Tinglev

af Sune, 19/9 2013, 10:21 (3872 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Kan man skrive en mail til dig??

Avatar

2. sporet Padborg-Tinglev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/1 2014, 14:33 (3743 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

2. sporet blev fjernet i 1938 (jeg har ikke tjekket oplysningen i primærkilderne)

Men det har jeg så nu. Eller rettere: Det kan dokumenteres, hvornår 2. sporet blev nedlagt - ikke hvornår det blev pillet op.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Meddelelser fra Generaldirektoratet, M. 257., 15. september 1938. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak