Avatar

9 x damp

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/11 2013, 13:43 (3821 dage siden)

Her er en ny runde tilsendte billeder med sparsomme oplysninger. Flere billeder kunne godt være fra Dancker-Jensen.

[image]
Billede 1.


[image]
Billede 2.


[image]
Billede 3.


[image]
Billede 4.


[image]
Billede 5.


[image]
Billede 6.


[image]
Billede 7.


[image]
Billede 8.


[image]
Billede 9.

Avatar

9 x damp #8

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/11 2013, 14:05 (3821 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Billede 8.

Det må være Sønderborg, idet vi befinder os "på første sal" og pakhuset til højre i billedet "i stueetagen".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

9 x damp

af Steffen Dresler, 19/11 2013, 14:36 (3821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´eftermiddag

Nedennævnte billeder er fotograferet af William Dancker-Jensen, arkiv Danmarks jernbanemuseum.

Billede nr. 1
Svendborg station august 1953 med A 159, fru Grethe i forgrunden sammen med datteren.
Billede nr. 4
D IV vistnok 803 udkørsel Glyngøre mod Skive sommer 1958.
Billede nr. 8
D II 873 i Sønderborg 1947.

Alle billederne er hentet fra Banebøger Strejftog V, Damptog gennem Danmark, W. E. Dancker-Jensen, Jernbanebilleder 1940 – 1965.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

9 x damp, billede 7, historien bag billedet!

af Steffen Dresler, 19/11 2013, 18:58 (3821 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ved ikke hvornår og hvem, der har optaget billedet. MEN, der er faktisk en lille morsom historie.

Hvis nogen påstår, at litra D aldrig har fremført internationale personførende tog, er hér beviset på det modsatte.

Men næsten 100 procents sikkerhed er dette lille tog, nemlig den svenske del af "Nord-Express" (NE), der ankom 0835 til Hovedbanegården. Toget kørte delstrækningen Frihavnen - København H og i dette tilfælde med en D-maskine. På hovedbanegården blev D-maskinen lænket af. Oslodelen af NE kom fra Helsingør med ankomst til Hovedbanegården kl. 0902. Og efter noget rangering, kørte så hele toget med bl.a. den danske Ostende vogn forrest, afgang 0950. Ialt 3 blå vogne i toget.
Tiderne er fra 1950.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Rettelig skal siges, at det i 1950 også KUNNE være den norske del af "Skandiapilen"!

9 x damp, billede 7, historien bag billedet!

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/11 2013, 19:41 (3821 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej

Biledet er vist i bogen

ISBN 87 88632 83-0 Bane Bøger 2000

side 25

[image]

"D 819 er netop ankommet med nattoget fra Stockholm via Frihavnen tilKøbenhavn H 1954, Bag maskinen ses CIWL sovevognene til Paris hhv. Rom" (WDJ)

mvh
henning h087

9 x damp, billede 7, historien bag billedet!

af Per Sørensen, Hg, 19/11 2013, 20:24 (3821 dage siden) @ henning h087

Nemlig Henning,


og lad mig fortsætte med at fortælle at jeg har været med min mormor på Hg station, for at tage afsked med min onkel, der skulle til Hovedbanen.

Det interesante var at han ikke stod på ved perron, men nede på siden af stationen.
Jeg mener flere gange, at det var en D maskine der var ombord på færgen og hente Øresundspilen.
Man holdt bremseprøve straks efter ilandkørsel og afgik direkte der fra.
Det har nok været tog 450 med afg. 15:03 (tak til Henning og Rundremisen).
Måske har Svend Jørgensen taget et foto, men har nogen kopier?

Min onkel ville gøre alt for at undgå bumletog; - noget jeg senere gjorde ham efter.
Når man skulle mod Kh, skulle man altid afsøge området for forsinkede ekspresser og dem var der mange af.
Altid ud i hullet ved nedkørslen fra perron 1 til færgen og se om der kom noget fra Helsingborg.
Man kunne jo ligeså godt vente for ekspressen overhalede jo bumleren - det var kun et spørgsmål om på hvilken station.

D maskinen har måske haft problemer med at holde fart, da det var 100km/t Hg Hl og 80 resten af vejen.

Var der ikke noget med at D måtte køre hurtigere om søndagen?
Så måske har stationsforstander Rindahl (?) sagt: "Det er søndag" og så givet afgang...

Så ja -D maskinene har nok mange gange kørt internationale eksprestog og det står også nævnt i HGC's "Dagmar"

PS! Ved nedkørslen fra perron 1 til færgerne har både Henning og jeg hængt i hegnet og holdt øje med rangeringen til og fra færgerne.
Da vi er jævnaldrende er det underligt, at vi først lærte hinanden at kende over 50 år senere - ikke på hegnet, men på nettet!

venligst

pediHg

9 x damp

af Ole Lund Jensen, 19/11 2013, 22:41 (3820 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 3 findes gengivet i Niels Jensens "Farvel til dampen" udgivet af Clausen bøger 1977. Billedet angives at være taget af Svend Jørgensen.

Billede 9 er fotograferet af W. E. Dancker-Jensen og findes ligesom tre af de øvrige billeder i bane bøgers "Damptog gennem Danmark" (Strejftog V) fra 1996. Billedet er taget på maskindepot Randers i 1959. Et meget tilsvarende billede, som ligeledes viser D 897 på drejeskiven ved maskindepot Randers, og som ligeledes er taget af W. E. Dancker-Jensen, findes i William Bays "Danske Statsbaners damplokomotiver" udgivet på Herluf Andersens forlag i 1968. Dette billede angives at være taget i juli 1959. På dette billede skinner solen dog, så man kan ikke nødvendigvis konkludere, at begge billeder er taget ved samme lejlighed.

M.v.h.

Ole Lund Jensenm

9 x damp

af carl otto, 20/11 2013, 09:33 (3820 dage siden) @ Tommy Nilsson

billede nr 5 ligner langå station, med tog mod Viborg

venlig hilsen Carl otto

9 x damp

af zumbach, Malling, 20/11 2013, 13:16 (3820 dage siden) @ carl otto

På dette billed fra Langå i 1955 genkender man den kraftige mast til signalbroen, ”englænderen”, som maskinen netop er ved at passere og perronopkørslen til spor 2 fra traktorvejen.

[image]
Langå, 1955


M.v.h.
Keld Zumbach

9 x damp

af A. Nissen, 20/11 2013, 23:08 (3819 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billede 2 er lige vest for daværende overskæring på Trekronergade, hvor bommene ses i baggrunden af fotoet. Toget er på vej hen mod Gl. Køge Landevej.

9 x damp

af zumbach, Malling, 21/11 2013, 09:54 (3819 dage siden) @ A. Nissen

Billedet må være taget midt i 60’erne. Den nye tracè er lavet i forbindelse med byggeriet af den nye Køgebugt-bane, og sporet til Valby Gasværk er væk. Dæmningen til venstre for toget er begyndelsen til den nye S-bane.

[image]
1954, Fremskudt signal til mellembloksignal ved Trekronergade

[image]
1968, specialvogn 155 ved byggeriet af Køgebugt-banen

M.v.h.
Keld Zumbach

9 x damp

af K564, 21/11 2013, 16:37 (3819 dage siden) @ zumbach

Fotoet af C 712 er fra 60-erne, for C 712 køre med en K-maskine tender, hvilket den kun gjorde i dens sidste år.

Hilsner Keld

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1426Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak