Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af henning h087 ⌂, Græsted, 2/2 2014, 23:38 (3754 dage siden) @ Horst Ebert

:-)

og Holger B D Sørensen var på stedet 20 august 1964
og da så det sådan ud
ja - det var dengang - men heldigvis har Holger og mange andre fået fastholdt det - så vi andre kan se hvordan det så ud "før alverdens jernbaners herligheder forgår" :-) ;-)


[image]

[image]

mvh
henning h087

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af gamle ole, 3/2 2014, 14:59 (3754 dage siden) @ henning h087

Ja banen levede sit eget stilfærdige liv gennem "Kbhs Baghaver" og relativt uberørt egn og bane, indtil idyllen begyndte at krakke med forberedelserne til den kommende S-bane, og som sædvanlig med indførsel af S-banerne var det totalt slut med det spændende.

Hilsen Ole

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/2 2014, 17:31 (3753 dage siden) @ gamle ole

... og som sædvanlig med indførsel af S-banerne var det totalt slut med det spændende.

Til gengæld fik indbyggerne et mere effektivt transportsystem integreret i Københavns øvrige S-banesystem.

Meget apropos, har nogen en oversigt over hvorledes køretiderne på S-banestrækningerne har udviklet sig fra før elektrificeringen af de enkelte strækninger til i dag?

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af A. Nissen, 6/2 2014, 01:05 (3751 dage siden) @ henning h087

Er der ikke noget, der vender forkert på dette fine billede? Slutlygten sidder på MOen, men normalt var MOen forrest i retning af Farum og skulle i så fald sidde på styrevognen. Stationen lå rent faktisk på nordsiden af sporene, så MOen vender altså mod Farum. Der er to mulige forklaringer på dette "mysterium": Enten vendte dette tog på Vangede (retur mod Lygten); eller også har nogen glemt at flytte slutlygterne.
Er der nogen, der kan opklare sagen?

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/2 2014, 09:01 (3751 dage siden) @ A. Nissen
redigeret af Holger Sørensen, 6/2 2014, 09:21

Toget er på vej fra Fm til Nøl. Derfor. Så alt er efter "bogen"!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Steffen Dresler, 6/2 2014, 09:27 (3751 dage siden) @ Holger Sørensen

Go´morn til alle!

Jeg kan egentligt godt forstå Nissens spørgsmål og også EO´ svar. Jeg tror nemlig, at de begge har fuldstændig ret! Der er simpelthen bare sket en ændring i de faste oprangeringer på et vist tidspunkt.
Ser jeg på billeder fra begyndelsen af 50´erne og frem med anvendelsen af CRS styrevognen, er motorvognen ganske rigtigt mod Nøl. Men James Steffensens billede af en mydertidsstamme med to sammenkoblede tog forvirrer, da den en stamme har CRS mod Farum og den anden motorvognen mod Farum.
Men ser jeg senere billeder af samme fotograf (nu med CLS) med den normale krydsning på Hareskov i midten af 1960´erne, vender begge MO mod Farum.

Generelt (meget uvidenskabeligt) ser det altså ud til for mig, at da anvendelsen af CLS finder sted, er stammen vendt, nemlig med styrevognen mod Nøl og motorvognen mod Farum.

Med venlig hilsen og fortsat god dag.

Steffen Dresler

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af esni, Frederikssund, 6/2 2014, 10:44 (3751 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´morn til alle!

Jeg kan egentligt godt forstå Nissens spørgsmål og også EO´ svar. Jeg tror nemlig, at de begge har fuldstændig ret! Der er simpelthen bare sket en ændring i de faste oprangeringer på et vist tidspunkt.
Ser jeg på billeder fra begyndelsen af 50´erne og frem med anvendelsen af CRS styrevognen, er motorvognen ganske rigtigt mod Nøl. Men James Steffensens billede af en mydertidsstamme med to sammenkoblede tog forvirrer, da den en stamme har CRS mod Farum og den anden motorvognen mod Farum.

CRS havde ikke koblinggsdåser i førerrumsenden, så derfor måtte halvdelen vende modsat, hvis man skulle kunne koble to stammer sammen til et tog

Vangede st. 1964 + oprangeringer.

af Steffen Dresler, 6/2 2014, 11:01 (3751 dage siden) @ esni

Go´formiddag esni!

Jamen, det har du da helt ret i, den har jeg ikke lige haft i tankerne m.h.t. myldertidsstammerne med MO=CRS. Det er jo forklaringen! Herunder billedet, det viser jo mere end ord.

[image]

Foto: James Steffensen


Men, der MÅ da være en der sidder inde med togplaner og som kan se, hvornår man - hvis min antagelse er korrekt - begyndte at vende stammen således, at styrevognen var mod Nørrebro-Lygten!

Med venlig hilsen

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af tjesp02, 6/2 2014, 13:18 (3751 dage siden) @ Steffen Dresler

Hvis det havde været en fast stamme, ville man så ikke have haft styrevognen i den anden ende så føreren slap for at sidde i den "varme" ende af MO´en?

mvh
Thomas

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/2 2014, 14:09 (3751 dage siden) @ tjesp02

????

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af tjesp02, 6/2 2014, 14:39 (3751 dage siden) @ Holger Sørensen

Lokoførere bryder sig generelt ikke om den ende hvor motorerne sidder på grund af varme og støj. Normalt kobler man derfor styrevognen på i den ende.

Thomas

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Svend, Storkøbenhavn, 6/2 2014, 18:49 (3750 dage siden) @ tjesp02

Lokoførere bryder sig generelt ikke om den ende hvor motorerne sidder på grund af varme og støj. Normalt kobler man derfor styrevognen på i den ende.

Ja, den er meget god, men hvor ville du have drejet styrevognen, når man efter ankomsten af MO´eren (fra Helgoland) opdagede at den "varme ende" vendte forkert?

Avatar

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af ove, Struer, 6/2 2014, 22:51 (3750 dage siden) @ Svend

Nu var det her godt nok i vestjylland (struer) men min bedstefar kunne godt finde på at sende Mo eren ud på drejeskiven for at blive vendt før han kørte den. ;-)

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af A. Nissen, 6/2 2014, 16:00 (3751 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak for gode bidrag.

Men jeg synes ikke, jeg kan ane en lokofører i styrevognen, det skulle jo så i givet fald betyde, han er i MOen - og at toget altså er på vej mod Farum. Men så sidder slutlygten forkert.

En anden skriver, at der ikke er koblingsdåser på styrevognen, men det er der, såvidt jeg kan se på foto. Det kunne tyde på, at det vi ser er et "halvt tog" - der i myldretiden hurtig kunne køres "oven på" et tilsvarende, modsat vendt, tog på NØL. Men så burde der være en lokofører i styrevognen, uden han dog kan ses tydeligt. Hvis man på denne måde kørte med "halve tog" ville halvdelen jo vende modsat hinanden. Sic.

Sandheden er vel, at der over årene/hen over dagen blev anvendt forskellige oprangeringer. Jeg husker bare, at MOen altid var mod Farum, hvilket altså nok ikke har været tilfældet altid.

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 6/2 2014, 17:14 (3751 dage siden) @ A. Nissen

En anden skriver, at der ikke er koblingsdåser på styrevognen, men det er der, såvidt jeg kan se på foto.

Kommentaren om de manglende koblingsdåser til styreledninger galdt CRS, ikke CLS.

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af A. Nissen, 6/2 2014, 18:21 (3750 dage siden) @ Erik Olsen

OK, Erik. Man skal "spidse blyanten" herinde. Men talen var jo om det konkrete foto. ;-) :-) :-)

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Svend, Storkøbenhavn, 6/2 2014, 18:46 (3750 dage siden) @ A. Nissen

Men jeg synes ikke, jeg kan ane en lokofører i styrevognen, det skulle jo så i givet fald betyde, han er i MOen - og at toget altså er på vej mod Farum. Men så sidder slutlygten forkert.

Når fotografen fortæller, at toget er på vej mod Nøl, er der vel ikke så meget at diskutere?

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af UTJ, 6/2 2014, 19:22 (3750 dage siden) @ Svend

Når fotografen fortæller, at toget er på vej mod Nøl, er der vel ikke så meget at diskutere?

Spøgelsestog?

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 6/2 2014, 20:00 (3750 dage siden) @ UTJ

Når fotografen fortæller, at toget er på vej mod Nøl, er der vel ikke så meget at diskutere?

Spøgelsestog?

Wendezüge.

Vangede st. 1964 ( og sådan forgår alverdens herligheder

af Carsten, Valby, 6/2 2014, 22:18 (3750 dage siden) @ A. Nissen

Hej Nissen

At du ikke kan se lokomotivføreren kan skyldes:
Han er på toilettet.
Han er gået ned i motorvognen for at kigge på en fejl.
Han er gået ned i motorvognen for at hente noget han har glemt (pibe, kaffekop etc.).
Han er gået ind i styrevognens passagerafdeling for at hjælpe togføreren.
Han ligger på knæ nede på gulvet i førerrummet og leder efter en kraveknap.
Find selv på flere...

Med venlig hilsen

Carsten

Vangede st. 1964 ( og ded svært at se )

af henning h087 ⌂, Græsted, 6/2 2014, 23:52 (3750 dage siden) @ Carsten

:-)

udsnitforstørelse af CLS

[image]

og når man ser Holgers fotorækkefølge - så ligner det som køreretning er med CLS forest

mvh
henning h087

Vangede st. 1964 ( og ded svært at se )

af Holger Sørensen, Hedehusene, 7/2 2014, 09:20 (3750 dage siden) @ henning h087

Skal der ikke efterhånden laves en afslutning på meget af dette vås, gisninger og stædighed om vending i Ang, forkert påsat slutlygter m.m?, altså:

Toget er på vej til Nøl fra Fm. Da det er min optagelse ved jeg det.

Hvis nogle (udover henning) gider lave en forstørrelse af fronten på Cls'en ses tydeligt en sortklædt person i førerrumet, som selvfølgelig er lkf.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Vangede st. 1964 ( og ded svært at se )

af Henrik Tolderlund, 7/2 2014, 10:09 (3750 dage siden) @ Holger Sørensen


Hvis nogle (udover henning) gider lave en forstørrelse af fronten på Cls'en ses tydeligt en sortklædt person i førerrumet, som selvfølgelig er lkf.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Ja, og det passer med at han sidder foran den midterste (og bredeste) frontrude, i modsætning til indretningen i MO (og andre køretøjer), hvor førerpladsen er placeret i højre side.

Venlig hilsen
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak