Avatar

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/2 2014, 11:42 (3748 dage siden)

En opmærksom læser har fundet følgende uoverensstemmelse i databasen.

Under MTJ M 3 står der følgende:
"Oph. 1946. Undervogn solgt 1946 til Scandia. Banemotorbogie anvendt til bygning af SB M 6. Løbebogie anvendt til bygning af HP CL 30. Bundramme anvendt til bygning af LJ EC 93".

Under LJ EC 93 står der følgende:
"Bygget af Scandia 1942 på undervogn fra MTJ M 3".

Oplysningen om at LJ EC 93 er fra 1942 har jeg (sandsynligvis) fra Scandias produktionsliste, hvor der står følgende:
"Bogiebagagevogn på gammel undervogn fra MTJ motorvogn. Leveret 9. juni 1942".

Under MTJ M 3 er der endvidere to billeder, der er angivet til at være optaget i 1944 hhv. 1946, hvilket understøtter, at ophugningen/ombygningen først fandt sted i 1946.
Hvem kan løse denne gåde?

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af UTJ, 9/2 2014, 13:13 (3748 dage siden) @ Tommy Nilsson

En opmærksom læser har fundet følgende uoverensstemmelse i databasen.

Under MTJ M 3 står der følgende:
"Oph. 1946. Undervogn solgt 1946 til Scandia. Banemotorbogie anvendt til bygning af SB M 6. Løbebogie anvendt til bygning af HP CL 30. Bundramme anvendt til bygning af LJ EC 93".

Under LJ EC 93 står der følgende:
"Bygget af Scandia 1942 på undervogn fra MTJ M 3".

Oplysningen om at LJ EC 93 er fra 1942 har jeg (sandsynligvis) fra Scandias produktionsliste, hvor der står følgende:
"Bogiebagagevogn på gammel undervogn fra MTJ motorvogn. Leveret 9. juni 1942".

Under MTJ M 3 er der endvidere to billeder, der er angivet til at være optaget i 1944 hhv. 1946, hvilket understøtter, at ophugningen/ombygningen først fandt sted i 1946.
Hvem kan løse denne gåde?

Undervognsrammen fra MTJ M 3 er rigtignok blevet anvendt til bygningen af EV 93. Bogier til EV 93 fra LJ-bogievognene Ad 1 eller Ad 2. Bogierne fra MTJ M 2 og M 3 blev brugt til HP CL 30 og SB M 6. Det kan sagtens være at bogierne til EV 93 er nogle Scandia har skaffet, for Ad 1 og 2's bogier blev vel anvendt til dobbeltvognenes CCA 53/54 og CCA 55/56 og så manglede LJ nogle bogier til EV 93, så mon ikke kontrakten med Scandia inkluderede fremskaffelse af erstatningsbogier for de leverede motorvognsbogier fra M 2 og M 3??

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af Thyge, Rønnede, 9/2 2014, 15:07 (3748 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej!
Det er formentlig undervognen fra M2 der er anvendt!
da brandskaderne på undervognen ikke var så voldsomme som antydet!
(se Jernbanebladet nr 3 fra 1974!)
E 93 er uomtvisteligt bygget i 1942!
M3 er fotograferet i 1944 henholdsvis 1946! Med intakt ramme,
men stablet op på andre boggier! (midlertidige)
Jeg har er eller andet sted set, at HP CL 30 skulle være forsynet, med dele af rammen
fra M3 kan dog ikke finde det i øjeblikket! og ingen mål passer:-D
Men noget taler for, at selve rammen er gen anvedt; M3 var som cykelskur forsynet med et svelle fundament!!
[image]
Med venlig hilsen
Thyge

Fra MTJ M 2 til LJ Ec 93

af UTJ, 9/2 2014, 15:45 (3748 dage siden) @ Thyge
redigeret af UTJ, 9/2 2014, 16:03

Det er formentlig undervognen fra M2 der er anvendt!
da brandskaderne på undervognen ikke var så voldsomme som antydet!
(se Jernbanebladet nr 3 fra 1974!)
E 93 er uomtvisteligt bygget i 1942!
M3 er fotograferet i 1944 henholdsvis 1946! Med intakt ramme,
men stablet op på andre boggier! (midlertidige)

Du har så uendelig ret - glemte at slå efter

Hvor mange 2,1 m træbogier havde LJ egentlig?
Ad 1-2, Aa 3, Bc 16-18 og Ca 48-50. Cd 51-52 Det giver 11 sæt og dermed er der brugt to sæt til dobbeltvognene Cca 53-54 (1943) og 55-56 (1944) og et par til EC 93 (1942). Desuden skal der være to til overs, hvis M 3 skulle stables op på 2,1 m træbogier....... Og så passer regnskabet.

[image]
LJ Cca 53/54 1943, foto ?

Jeg kan sagtens tænke mig at HP CL 30 indeholdt visse genbrugsdele. Men jeg kan ikke lige finde tallene for længden af CL 30. MTJ's motorvogn var -> 9,5 m <- og (- 16 m -) iflg MM 6.

Fra MTJ M 2 til LJ Ec 93

af ojk37, 9/2 2014, 17:18 (3748 dage siden) @ UTJ

For 34 år siden skrev jeg i ØSJK's blad DRAISINEN følgende:[image]
Bortset fra, at det ikke var LJ, der ombyggede dobbeltvognene men Scandia, så er Thyges observation OK.
HP CL 30 lop 20.380 og næppe andet end bogierne fra MTJ M 2 - 3 blev genanvendt
.Ole-Jørn

Avatar

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/2 2014, 23:05 (3748 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for svar, jeg opdaterer databasen til følgende:

MTJ M 2:
Udr. 1930. Undervogn solgt til Scandia. Banemotorbogie anvendt til SB M 6. Løbebogie anvendt til HP CL 30. Bundramme anvendt til LJ EC 93.

MTJ M 3:
Undervogn solgt 1946 til Scandia. Banemotorbogie anvendt til SB M 6. Løbebogie anvendt til HP CL 30. Vognkasse opsat som cykelskur i Maribo.

Et tillægsspørgsmål: Blev HP CL 30 bygget i 1946?

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af henning h087 ⌂, Græsted, 9/2 2014, 23:16 (3748 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej

HP CL 30 angivet byggeår både i Thomassens bog og på hovedtegning til 1948

mvh
henning h087

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af UTJ, 10/2 2014, 04:08 (3748 dage siden) @ henning h087

hej

HP CL 30 angivet byggeår både i Thomassens bog og på hovedtegning til 1948

mvh
henning h087

Vognen i ordre 1946

Fra MTJ M 3 til LJ Ec 93

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/2 2014, 05:11 (3747 dage siden) @ UTJ

Hej

hvad kan skyldes forskellen.
ved godt at en ordre kan tage sin tid til levering ( fx MY 1201 og 1202 som har angivelserne for byggeår ( alt efter hvor det læses ) 1957, 1958 og 1960. ( mener at de blev bestilt i 1954/55 !!??
er byggeåret :
1 : når ordre afgives og modtages ?
2 : når vognen er bygget på fabrikken ?
3 : eller når bestilleren har modtaget og godkendt vognen ?

har foreks set byggeår 1947 ( mener det var på en FE eller en af dens kusiner ) hvorimod DSB skriver byggeår 1948, da den tilgår driften ( tillæggene )

mvh
henning h087

Fra MTJ M 3 til HP CL 30

af UTJ, 10/2 2014, 07:27 (3747 dage siden) @ henning h087

Året for færdiggørelse er vel i følge Scandia 1948 and so be it. At det tog lang tid skyldtes nok både materialemangel, finansiering og måske også omprojektering. For så vidt jeg husker var privatbanernes låneordning ikke på plads i 1946.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak