Håndbetjente bomspil

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 14/2 2014, 23:25 (3735 dage siden)

Jeg har taget billeder på "Assensbanen" af de tilbageblevne bomspil, som oprindeligt var håndbetjente, men nåede at blive gjort automatiske før nedlæggelsen indtraf. Hos SFvJ i Faaborg henstår en anlæg som ikke helt ligner de typer på Assensbanen. Der er indstøbt navnet "Sønderborg" og hvis jeg husker korrekt har bomspillet en beskiltning som siger 477. Måske Skørping eller Støvring ? Findes der ikke et billede af hvordan anlægget var opstillet ? Jeg synes at have set et sted, at Maribo-Bandholm har påbegyndt et projekt med opsætning af et håndbetjent bomspil ?
[image]

Anlæg 477

Håndbetjente bomspil

af Henrik Thomsen, 14/2 2014, 23:45 (3735 dage siden) @ Steen Nielsen
redigeret af Henrik Thomsen, 15/2 2014, 00:06

Jeg har taget billeder på "Assensbanen" af de tilbageblevne bomspil, som oprindeligt var håndbetjente, men nåede at blive gjort automatiske før nedlæggelsen indtraf. Hos SFvJ i Faaborg henstår en anlæg som ikke helt ligner de typer på Assensbanen. Der er indstøbt navnet "Sønderborg" og hvis jeg husker korrekt har bomspillet en beskiltning som siger 477. Måske Skørping eller Støvring ? Findes der ikke et billede af hvordan anlægget var opstillet ? Jeg synes at have set et sted, at Maribo-Bandholm har påbegyndt et projekt med opsætning af et håndbetjent bomspil ?
[image]

Anlæg 477

427 var Øster Doense

[image]


Skørping 453

Måske Ellidshøj eller nordligere? Ellidshøj har Ovk 476.

[image]

Henrik

Avatar

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2014, 02:29 (3735 dage siden) @ Steen Nielsen

Der kan, efter hvad jeg ved, kun være tale om overkørsel 477 i den nordlige del af Ellidshøj. Overkørslen lå indenfor indkørselssignalerne og var sammen med overkørsel 476, der stadig er beliggende ved stationsbygningen, betjent derfra og var således fjernbetjent.

Det oprindelige vogterhus ved overkørsel 477, vogterhus nr. 142, eksisterer stadig. Vogterhuset er et af strækningens oprindelige og opført i 1869 og således snart 150 år gammelt.

Når vi nu er ved nummerering af overkørsler:

Overkørslen med det højeste nummer i Danmark var overkørsel 516 for Kastetvej beliggende i Aalborg umiddelbart syd for Limfjordsbroen på strækningen Fredericia-(jernbanebroen over) Limfjorden. Overkørslerne på denne strækning er nummereret 1-516. (Der er kun 9 tilbage: Nr. 300 mellem Hinnerup og Hadsten (har indtil fornylig i en kortere periode været "midlertidig nedlagt" pga. hærværk, men figurerer p.t. ikke i La. Er den blevet "genåbnet?"), nr. 313 og 318 mellem Hadsten og Langå, nr. 333 syd for Stevnstrup, nr. 335 i Stevnstrup, nr. 360 i Bjerregrav (fri bane), nr. 453 i Skørping, nr. 476 i Ellidshøj og nr. 476 i Svenstrup (fri bane).)

Overkørslerne med de "næsthøjeste numre" må være overkørslerne på strækningen Lunderskov-Esbjerg-Struer, der er nummereret i nævnte rækkefølge. Overkørslen, der i dag på denne strækning bærer det højeste nummer, er overkørsel nr. 379 i km 195,8 umiddelbart nord for Hjerm mellem Hjerm og Struer. Der har sandsynligvis eksisteret overkørsler med et højere nummer end 379 mellem Hjerm og Struer, der ligger i km 202,1. Måske "vores mand på stedet" kan gøre os (mere) vidende?

Jeg lader mig gerne belære, hvis ovenstående ikke står til troende. Det foresvæver mig, at der har eksisteret overkørsler med numre større end 1.000(?); men det må have været overkørsler med en helt særlig "teknisk nummerering". Men mon jeg husker rigtigt? Findes der/har der fandtes overkørsler med højere numre end 516?

Til Steen: Må jeg vise dit billede på www.randers-aalborg.dk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Jaer, Aarhus, 15/2 2014, 08:20 (3735 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg lader mig gerne belære, hvis ovenstående ikke står til troende. Det foresvæver mig, at der har eksisteret overkørsler med numre større end 1.000(?); men det må have været overkørsler med en helt særlig "teknisk nummerering". Men mon jeg husker rigtigt? Findes der/har der fandtes overkørsler med højere numre end 516?

Overkørslerne på Aarhus havn har numre over 1000. 1002 er svjh. Jærgergårdsgade.

/Jan

Avatar

Overkørsel nr. 1002 Aarhus havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2014, 12:23 (3734 dage siden) @ Jaer

Jeg lader mig gerne belære, hvis ovenstående ikke står til troende. Det foresvæver mig, at der har eksisteret overkørsler med numre større end 1.000(?); men det må have været overkørsler med en helt særlig "teknisk nummerering". Men mon jeg husker rigtigt? Findes der/har der fandtes overkørsler med højere numre end 516?

Overkørslerne på Aarhus havn har numre over 1000. 1002 er svjh. Jærgergårdsgade.

Det var dét, jeg kunne huske. Tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Overkørsel nr. 1002 Aarhus havnebane 3. august 2013. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af T. Rithmester @, Struer, 15/2 2014, 11:23 (3735 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Overkørslerne med de "næsthøjeste numre" må være overkørslerne på strækningen Lunderskov-Esbjerg-Struer, der er nummereret i nævnte rækkefølge. Overkørslen, der i dag på denne strækning bærer det højeste nummer, er overkørsel nr. 379 i km 195,8 umiddelbart nord for Hjerm mellem Hjerm og Struer. Der har sandsynligvis eksisteret overkørsler med et højere nummer end 379 mellem Hjerm og Struer, der ligger i km 202,1. Måske "vores mand på stedet" kan gøre os (mere) vidende?

Overkørsel 379 er ganske rigtigt den sidste stadigt eksisterende på strækningen.
Eller det vil sige der har korvarigt eksisteret en overkørsel ved Quiststrup mens der blev rejst nogle vindmøller tæt herved, men dennne har formentlig ikke båret noget nummer.
Men ser vi bort fra denne, har der vel været en 10 stykker mere foruden 379, så vi kommer på på omkring 389 overkørsler, men det er ikke noget jeg har styr på.

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 15/2 2014, 22:40 (3734 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for billeder. Jeg havde søgt mange steder uden held ;-)

Og til Thomas , Værsgo :-D

Avatar

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2014, 10:40 (3734 dage siden) @ Steen Nielsen

Og til Thomas , Værsgo :-D

Kære Steen

Jeg siger mange tak. Har du et årstal for billedets optagelse?

Bedste hilsner

Thomas

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 16/2 2014, 10:50 (3734 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg var nysgerrig, da det er 5 år siden nu jeg var aktiv hos SFvJ. Men billedet er taget 19. Januar 2014. Jeg har liggende billeder på Det Fyenske Sidespor
Senere idag skal jeg have fotograferet Det Hvide Pakhus , som er blevet 98 år :-)

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/2 2014, 11:05 (3734 dage siden) @ Steen Nielsen

Senere idag skal jeg have fotograferet Det Hvide Pakhus , som er blevet 98 år :-)

Til andre som ikke kender det: Omtalte pakhus i Faaborg benyttes i dag som restauration og er sat meget smukt i stand, også indvendigt.

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 20/2 2014, 15:41 (3729 dage siden) @ Erik Olsen

Det billede har ikke meget med emnet at gøre, men det ligger på gåturen til bomspillet som er endt i Faaborg og afventer "fremtiden" ?

DET HVIDE PAKHUS fra 1916 er idag restaurent i Faaborg
[image]

Håndbetjente bomspil - fra Ellidshøj overkørsel nr. 477

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/2 2014, 11:02 (3734 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Steen

Jeg siger mange tak. Har du et årstal for billedets optagelse?

Du har tilsyneladende stavet fotografens navn på flere måder på hjemmesiden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak