Avatar

DB V200

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 15/3 2014, 12:16 (3695 dage siden)

[image]

136 stk. V200 fra Deutsche Bundesbahn er tilføjet til databasen. Det har pyntet på byggelisterne fra Krauss-Maffei og MaK. Jeg har noteret, at følgende numre i 1981 var udlejet til DSB: 010, 012, 013, 014, 015, 022, 026, 031, 033, 037, 039, 048, 051, 053, 060, 074, 075 og 076.

Avatar

DB V200

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/3 2014, 09:56 (3694 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

136 stk. V200 fra Deutsche Bundesbahn er tilføjet til databasen. Det har pyntet på byggelisterne fra Krauss-Maffei og MaK. Jeg har noteret, at følgende numre i 1981 var udlejet til DSB: 010, 012, 013, 014, 015, 022, 026, 031, 033, 037, 039, 048, 051, 053, 060, 074, 075 og 076.

Er der nogen, der har billeder af V200 i Danmark, jeg kan tilføje til databasen?

DB V200

af Niels, Aarhus, 16/3 2014, 14:04 (3694 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Jernbanen.dk er altid leveringsdygtig i gode fotos - f.eks. billede nr. 6 her, der viser V220 014-5 i Aarhus ;-)

Venlig hilsen

Niels H.

DB V200

af peterw, 18/3 2014, 11:55 (3692 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der nogen, der har billeder af V200 i Danmark, jeg kan tilføje til databasen?

Hvad med at spørge Ulrich Budde fra http://www.bundesbahnzeit.de/ om lov til at bruge disse fine billeder: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=2011-08-28_Daenemark81 - ulrich.budde@googlemail.de . - De samme billeder er også at finde på http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5539544,5539544

Der er også Detlef Schikorr's billeder http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3979337,3979337 (har ikke fundet nogen mail - men man kan skrive til ham på drehsceibe

Samt disse jeg lige er faldet over http://wobblewinterwanderings.smugmug.com/Trains/V200s-in-Denmark-and-Danish/.

Mvh,

Peter W

Avatar

DB V200

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/3 2014, 11:58 (3692 dage siden) @ peterw

Er der nogen, der har billeder af V200 i Danmark, jeg kan tilføje til databasen?


Hvad med at spørge Ulrich Budde fra http://www.bundesbahnzeit.de/ om lov til at bruge disse fine billeder: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=2011-08-28_Daenemark81 - ulrich.budde@googlemail.de . - De samme billeder er også at finde på http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5539544,5539544

Der er også Detlef Schikorr's billeder http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3979337,3979337 (har ikke fundet nogen mail - men man kan skrive til ham på drehsceibe

Samt disse jeg lige er faldet over http://wobblewinterwanderings.smugmug.com/Trains/V200s-in-Denmark-and-Danish/.

Tak for tippet - jeg kigger på det.

DB V200

af Langelandsbanen, 18/3 2014, 12:14 (3692 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kan det passe at den V200 der besøgte danmark i forbindelse med Made In Germany arrangementet, tidligere var udlejet til DSB? nummeret kunne jo tyde på det :-)

[image]
V200 033 i Nyborg i forbindelse med Jernbanemuseets Made in Germany arrangement

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Oliver Løvgard, 18/3 2014, 14:30 (3692 dage siden) @ Langelandsbanen

Hvorfor var det, at V200'erne i tiden de var i Danmark, næsten kun kørte i dobbelttraktion?

Mvh. Oliver

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Oliver Løvgard, 18/3 2014, 17:49 (3692 dage siden) @ Niels Munch

DSB var i lokomotivnød p.g.a. forsinkede leverancer af ME. DB 220'erne blev indsat i Jylland-Fyn i MZ-løb, derfor i dobbelttraktion.

Se mere her: http://www.sebtus.de/steckbrief_extern_db_v200.html og http://www.sebtus.de/liste_extern_db_v200.html .

M.v.h.
Niels

Vidste godt at de var blevet lånt fordi ME leverancen var forsinket, men det forklare ikke for mig, hvorfor de kun kørte dobbelttraktion. Havde de ikke nok hestekræfter, eller var der helt andre årsager, for på et at linksne en af de andre har givet, så jeg billeder at oprangeringer med 2xV200 med 3 eller 4 vogne, og det giver bare ikke mening i mit hoved.

Mvh. Oliver

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Steffen Dresler, 18/3 2014, 18:12 (3692 dage siden) @ Oliver Løvgard

Kære Oliver!

I det øverste link der er henvist til finder du svaret næsten nederst i tekstfeltet således:

"Die Loks wurden in MZ-Umläufen eingesetzt und waren deshalb in Dänemark ausschließlich in Doppeltraktion zu sehen".

Altså, blev lokomotiverne indsat i stedet for/som supplement for litra MZ i disses omløbsplaner, hvorfor en enkeltkørende V200 ikke kunne holde tid med f. eks. et større G-tog med en beregnet køretid for litra MZ.

Tidsmæssigt og brugermæssigt kunne det ikke betale sig at adskille denne dobbelttraktion ad, selvom den i visse tog ikke var nødvendig.
Hvis man efterlod en V200 manglede man så en tysk Lkf til at køre lokomotivet.

Håber det giver lidt svar på dit spørgsmål.

Mvh

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Oliver Løvgard, 18/3 2014, 18:19 (3692 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Oliver!

I det øverste link der er henvist til finder du svaret næsten nederst i tekstfeltet således:

"Die Loks wurden in MZ-Umläufen eingesetzt und waren deshalb in Dänemark ausschließlich in Doppeltraktion zu sehen".

Altså, blev lokomotiverne indsat i stedet for/som supplement for litra MZ i disses omløbsplaner, hvorfor en enkeltkørende V200 ikke kunne holde tid med f. eks. et større G-tog med en beregnet køretid for litra MZ.

Tidsmæssigt og brugermæssigt kunne det ikke betale sig at adskille denne dobbelttraktion ad, selvom den i visse tog ikke var nødvendig.
Hvis man efterlod en V200 manglede man så en tysk Lkf til at køre lokomotivet.

Håber det giver lidt svar på dit spørgsmål.

Mvh

Hej Steffen.

Mange tak for dit svar, og ja, det var et rigtig svar du kom med, så forstår jeg det bedre. :-)

Er ikke den skarpeste kniv til tysk, så derfor har jeg højst sandsynligt misset betydningen af det der stod. :-)

Mvh. Oliver

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Niels Munch, 18/3 2014, 23:13 (3691 dage siden) @ Oliver Løvgard

Hvad var det så i mit svar, du ikke forstod?

V.h.
Niels

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Oliver Løvgard, 19/3 2014, 00:14 (3691 dage siden) @ Niels Munch

Hvad var det så i mit svar, du ikke forstod?

V.h.
Niels

Hej Niels.

Det jeg ikke syntes jeg fik et helt konkret svar på hvorfor at de kørte dobbelttraktion, når nu de kørte togstammer på kun 3-4 personvogne.
Det uddybede Steffen med at forklare at fordi at det krævede flere tyske lkf'er, samt at hvis de skulle holde en MZ G-plan (som jeg ved du også sagde), så var de nødsaget til at køre dobbeltraktionen, og på grund netop flere tyske lkf'er og tid de skulle bruge på at afkoble og sammenkoble, så valgte de bare kun at føre alle tog med 2xV200. :-)

Mvh. Oliver

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Niels Munch, 19/3 2014, 13:24 (3691 dage siden) @ Oliver Løvgard

Hej Oliver,

Nemlig! Her er et eksempel:

[image]
DB 220 075 og 076 + Bxh 392 + BDh 275 som tog 3718 i Struer, 29.07.1981 (nm).

Den 29.07.1981 var en onsdag, for hvilken følgende ti-on-to (MZ-)omløbsplan var gældende:

1:
7973 Århus - Frederikshavn,
140 Frederikshavn - Århus,
144 Århus - Nyborg,
143 Nyborg - Århus,
41801 Århus - Padborg.

2:
42242 Padborg - Århus,
112 Århus - Nyborg,
131 Nyborg - Århus,
143 Århus - Frederikshavn,
594 Frederikshavn - Århus.

3:
7903 Århus - Randers,
7805 Randers - Struer,
3718 Struer - Fredericia,
946 Fredericia - Padborg.

4:
7357 Padborg - Fredericia,
7481 Fredericia - Århus.

"Mit tog" 3718 indgår i 3. løb, og lokomotiverne har fortsat i 4. løb og er havnet i Århus. Hvis de her evt. ønskes disponeret til 1. og 2. løb med bl.a. IC- og godstog, ville det givet være upraktisk, hvis det ene lok var blevet parkeret et eller andet sted. (Nu havde det været rart med en TKV for perioden).

Endelig mente nogen, at det styrkede pålideligheden for de bedagede maskiner, at de altid "var 2 om det".

M.v.h.
Niels

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af re20000, 19/3 2014, 17:44 (3691 dage siden) @ Niels Munch

I en tidligere tråd om V200 blev netop det med pålideligheden femført som hovedargument. At man skulle leje så upålidelige lokomotiver forekommer også usandsynligt, selvom det vist ikke var længe efter, man begyndte at køre med dobbelttraktion på Kystbanen udfra samme argument. Eller har jeg også misforstået det?

Nold

DB V200 (Hvorfor dobbelttraktion?)

af Ole Dinesen ⌂ @, 19/3 2014, 20:14 (3691 dage siden) @ Niels Munch

Den 29.07.1981 var en onsdag, for hvilken følgende ti-on-to (MZ-)omløbsplan var gældende:

1:
7973 Århus - Frederikshavn,
140 Frederikshavn - Århus,
144 Århus - Nyborg,
143 Nyborg - Århus,
41801 Århus - Padborg.

2:
42242 Padborg - Århus,
112 Århus - Nyborg,
131 Nyborg - Århus,
143 Århus - Frederikshavn,
594 Frederikshavn - Århus.

3:
7903 Århus - Randers,
7805 Randers - Struer,
3718 Struer - Fredericia,
946 Fredericia - Padborg.

4:
7357 Padborg - Fredericia,
7481 Fredericia - Århus.

Det samlede omløb for K 81 kan hentes her: http://www.oledinesen.dk/danmark-maskinplaner/

Mvh. Ole

DB V200

af Keld H. Mikkelsen, 31/1 2016, 16:55 (3008 dage siden) @ Tommy Nilsson

Var 220 060-8 den eneste der kørte heroppe i blå / beige design ?

DB V200

af re20000, 31/1 2016, 19:37 (3008 dage siden) @ Oversmeden

Nu vi har V200 ope og vende har jeg altid tænkt over hvad der egentlig var inde bag de to små vinduer over frontlygterne? Det har vel været for at få lys ind til at se et eller andet, kan ikke forestille mig, der har siddet/stået nogen derinde og haft behov for at kigge ud?

Nold

DB V200

af tjesp02, 1/2 2016, 00:38 (3007 dage siden) @ re20000

Det har ikke noget med lys at gøre, det et gitter der skjuler hornet.

Thomas

DB V200

af re20000, 1/2 2016, 22:58 (3006 dage siden) @ tjesp02

Det har ikke noget med lys at gøre, det et gitter der skjuler hornet.

Thomas

Man bliver hele tiden klogere, tak!

Nold

DB V200

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 2/2 2016, 15:27 (3006 dage siden) @ re20000

Det har ikke noget med lys at gøre, det et gitter der skjuler hornet.

Thomas

Man bliver hele tiden klogere, tak!


Man kan så diskutere om et gitter kan skjule hornet. Jeg ville skrive "beskytter".

DB V200

af Niels Munch, 2/2 2016, 16:01 (3006 dage siden) @ Erik Olsen

Man kan så diskutere om et gitter kan skjule hornet. Jeg ville skrive "beskytter".


Så kan man diskutere, hvor meget beskyttelse et gitter yder.

Sagen er vel den, at man ikke ville skænde lokomotivdesignet med udvendigt monterede tudehorn, hvorfor man indbyggede dem bag et gitter, de kan tude igennem.
[image]

DB V200

af re20000, 2/2 2016, 19:54 (3006 dage siden) @ Niels Munch


[image]

Det glæder mig at der kun er eet insekt i dit billede, Niels, Jeg synes også de har det med at formere sig nogen gange

;-)

Nold

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
DSB MY1110

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak