Nyt fra arkivet 3

af Michael Olsen, 15/5 2014, 11:18 (3636 dage siden)

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/5 2014, 11:32 (3636 dage siden) @ Michael Olsen

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger

I følge lundsten.dk er høje afstandsmærker indført i 1922. Så fotografen står på en bro med ryggen til en station eller blokpost i 1922 eller senere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Nyt fra arkivet 3

af Søren fra KM ⌂, 15/5 2014, 21:08 (3635 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke hvorfor, men noget siger mig det er Nordbanen.
-S

Nyt fra arkivet 3

af Svend, Storkøbenhavn, 16/5 2014, 01:03 (3635 dage siden) @ Søren fra KM

Jeg ved ikke hvorfor, men noget siger mig det er Nordbanen.

Det var også min første tanke, men det eneste sted kan så være Gentofte med tog fra Hellerup i retning mod Lyngby. Men jeg kan ikke helt få omgivelserne til at passe, da der på fotografiet er (for) høje skråninger på begge sider af banen, samtidig med at banen er ret, nærmest så lang øjet rækker.

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 19/1 2020, 22:13 (1560 dage siden) @ Svend

Pænt goddag.

Jeg er klar over, at tråden er næsten 6 år gammel, og at billedet muligvis er identificeret andetsteds, men jeg vover nu alligevel at komme med et bud.

Vi befinder os på kystbanen, omtrent midtvejs mellem Vedbæk og Skodsborg. Billedet er taget fra broen, der fører Aggershvile allé over banen, og viser et tog på vej mod syd, altså mod Skodsborg. Huset til venstre i billedet lå på Aggersvej (og det gør det såmænd endnu).

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object587773

Broen er erstattet af en nyere fodgængerbro.

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object809212

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1182314

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object809222

Men den dybe gennemskæring og huset afslører stedet, efter min mening.
Dog er der et par ting, jeg ikke ken forklare.
Antallet af isolatorer på stangrækken er forskelligt på trådens billedet og luftfotografiet. Og det fremskudte signal ses ikke på trådens billede. Eller gør det?


Med venlig hilsen
Thomas

Nyt fra arkivet 3

af re20000, 21/1 2020, 22:30 (1558 dage siden) @ Thomas Himmelstrup

Der er noget der ikke rimer helt:
Derfra hvor 400 metermærket står er der omkring en hel kilometer ned til Skodsborg st.
Hvis der ikke er baggrundsplade på det fremskudte signal ned til Frydenlund M kan det måske med god vilje anes ud for togets anden vogn, er det sandsynligt? Men kan man se noget mellembloksignal eller nogen overkørsel længere ude, hvor Frydenlund M skulle være? På en eller anden måde virker det også som om bakken med det hvide hus er højere på billedet end i virkeligheden. Men det er da i hvert fald meget sandsynligt med en O-maskine på den strækning. jeg er ikke overbevist om det er ved Aggershvile Alle. Kan det være ved Vallerød eller Bolbro nord for Rungsted? (Jeg er ikke stedkendt der)

Nold

Nyt fra arkivet 3

af Georg Schmidt, 22/1 2020, 09:43 (1558 dage siden) @ re20000

I sommeren 1922 kørte i 1. distrikt kun O-maskiner ud fra depoterne på Godsbanegården og Østerbro. Fra sommer 1925 også fra depotet i Næstved som trækkraft for togene Næstved-Ringsted og på Midtbanen til Hvalsø.
M v h
Georg

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 22/1 2020, 15:14 (1557 dage siden) @ re20000

Jeg har skam studeret området nord for Rungsted, men der er for meget, der ikke passer, og huset på Sylvest Jensens luftfoto ligner virkelig meget. Stien med trådhegnet på kanten af baneskråningen har også stor lighed.

Ser man på Google streetview, er det tydeligt, at huset også i virkeligheden ligger højere end Aggershvile allé.

Ifølge lundsten.dk var afstandsmærker indtil 1944 opstillet 1000, 800 og 600 meter før et I-signal. Det passer med 600 meter fra Aggershvile allé til Skodsborgs nuværende I-signal. Det er selvfølgelig muligt, at I-signalet er flyttet siden.

Jeg har forsøgt at ændre på lys og kontrast på billedet, men selv med den bedste vilje kan jeg ikke se noget fremskudt signal. Kan det tænkes, at Frydenlund på et tidspunkt er blevet "opgraderet" fra kun at være overkørsel til også at have mellemblok?

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2020, 19:46 (1557 dage siden) @ Thomas Himmelstrup

Jeg har forsøgt at ændre på lys og kontrast på billedet, men selv med den bedste vilje kan jeg ikke se noget fremskudt signal. Kan det tænkes, at Frydenlund på et tidspunkt er blevet "opgraderet" fra kun at være overkørsel til også at have mellemblok?

Hejsa,

Frydenlund var mellemblokpost hele vejen fra 1897 til 1972. Men datidens bloksignaler var små semaforer, hvilket kan forklare "usynligheden".

Nyt fra arkivet 3

af esni, Frederikssund, 22/1 2020, 16:22 (1557 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger


I følge lundsten.dk er høje afstandsmærker indført i 1922. Så fotografen står på en bro med ryggen til en station eller blokpost i 1922 eller senere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Det ser ud til at sporet ligger med grusballast, selvom det er en dobbeltsporet strækning.
Hvornår begyndte man at bruge skærveballast på de strækninger, som blev trafikeret med O-maskine?

Nyt fra arkivet 3

af Niels Munch, 22/1 2020, 18:29 (1557 dage siden) @ esni

Var det ikke efter Bramminge-ulykken (1913), at man skærpede opmærksomheden på solkurver og derefter successivt ballasterede hovedstrækningerne med skærver?

M.v.h.
Niels

Nyt fra arkivet 3

af Steffen Dresler, 22/1 2020, 20:05 (1557 dage siden) @ Niels Munch

I "Banernes bygning og udstyrelse, Statsbanerne 1920", siderne 9 og 10 er anført, at ballasten var grus og ral som det normale, men at man var begyndt en udskiftning på hovedbanerne af ballasten til sten og skærver.
I et notat er anført, at man begyndte at anvende stenballast fra og med ca. 1914 og frem.

Så billedet KAN i princippet være optaget fra 1896 mellem København og Snekkersten med dobbeltspor helt op til ca. slutningen af 1920´erne. Men jeg tror at anvendelsen af litra O gradvist ophørte på samme tidspunkt og fra 1928 blev bestridt med litra S og K.

De vognkyndige skal så til at se om de kan se vornmateriellet for en nærmere tidsangivelse.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Nyt fra arkivet 3

af Søndenfjords, 22/1 2020, 07:28 (1558 dage siden) @ Michael Olsen
redigeret af Søndenfjords, 22/1 2020, 07:49

Den mest almindelige vindretning i Danmark er vestenvind, og hvis det også var sådan i O-maskinens tid, er toget på vej mod nord i den lave morgensol.
[image]

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2020, 10:18 (1558 dage siden) @ Michael Olsen

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk


Hejsa

Billedet er taget mod nord fra Krogerupvej-viadukten på Kystbanen. Toget er på vej mod syd i den tidlige aftensol.

Nyt fra arkivet 3

af Krabsen, 22/1 2020, 10:58 (1558 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk


Billedet er taget mod nord fra Krogerupvej-viadukten på Kystbanen. Toget er på vej mod syd i den tidlige aftensol.

Perspektivet kan naturligvis snyde, men burde sporet så ikke krumme til venstre?

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2020, 11:45 (1558 dage siden) @ Krabsen

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk


Billedet er taget mod nord fra Krogerupvej-viadukten på Kystbanen. Toget er på vej mod syd i den tidlige aftensol.


Perspektivet kan naturligvis snyde, men burde sporet så ikke krumme til venstre?


Hejsa,

Du har ret.
Som jeg så det, så passede 800 meter afstandsmærket tv. meget godt med afstanden til indkørselssignalet til Humlebæk station.
Stangrækken står th. for sporet men synes jf. nyere fotos senere at være blevet udskiftet med en mere moderne type.
Stangrækken tv. mått jeg melde pas overfor.
Sporet th. syntes jeg krummer svagt til venstre. Krumningen sker jf. over et temmelig langt stykke. Perspektivet kan snyde afhængig af kameraets brændvidde. Træerne i baggrunden passer med Tibberuplund tv. (fjernere) og Babylone Skov th. (nærmest).
MEN
Huset th. med halvvalmet tag og kviste passer IKKE med den lange bygning Krogerupvej 2A, der er Gl. Humlebæk Kro i bindingsværk og med stråtag.

Søgningen går videre....

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2020, 12:08 (1558 dage siden) @ Krabsen

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk


Billedet er taget mod nord fra Krogerupvej-viadukten på Kystbanen. Toget er på vej mod syd i den tidlige aftensol.


Perspektivet kan naturligvis snyde, men burde sporet så ikke krumme til venstre?

Hejsa igen,

Er det en niveauskæring og et hus, der anes indenfor cirklen her? Prøv at lav en udsnitsscanning i høj opløsning, så det kan ses.
[image]

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 22/1 2020, 15:27 (1557 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har forsøgt at manipulere billedet, men det er for utydeligt.

Men, hvis det er taget fra Aggershvile allé mod nord, så ligger der jo en overkørsel omtrent der hvor du har lavet en cirkel, nemlig Frydenlunds allé. Ca 360 meter nord for villaen til højre i billedet.

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2020, 20:06 (1557 dage siden) @ Thomas Himmelstrup

Jeg har forsøgt at manipulere billedet, men det er for utydeligt.

Men, hvis det er taget fra Aggershvile allé mod nord, så ligger der jo en overkørsel omtrent der hvor du har lavet en cirkel, nemlig Frydenlunds allé. Ca 360 meter nord for villaen til højre i billedet.

Hej Thomas,

Så kom jeg lidt længere ned ad Kysten. Trådebilledet synes at passe med Aggershvile Allé. Banehuset th. synes udvidet til to på et senere tidspunkt, og stien langs banen er også til stede.

[image]

Nyt fra arkivet 3

af Torben Jensen, 22/1 2020, 21:16 (1557 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hermed næste foto.

[image]

Togstamme med hvad der ligner en O-maskine. Ingen yderligere oplysninger.

mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk


Billedet er taget mod nord fra Krogerupvej-viadukten på Kystbanen. Toget er på vej mod syd i den tidlige aftensol.


Perspektivet kan naturligvis snyde, men burde sporet så ikke krumme til venstre?


Hejsa igen,

Er det en niveauskæring og et hus, der anes indenfor cirklen her? Prøv at lav en udsnitsscanning i høj opløsning, så det kan ses.
[image]


Huset til højre må være Aggersvej 9 Skodsborg ( Google Maps )

Med venlig hilsen
Torben Jensen.

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 22/1 2020, 21:50 (1557 dage siden) @ Torben Jensen

Ja, jeg mener også, det er Aggersvej 9. Det er iflg. BBR opført 1916.

Jeg mener at se tre skrå mærker på afstandsmærket. Høje afstandsmærker er iflg. Lundstens leksikon indført 1922 og stod indtil 1944 med afstand 1000/800/600 meter før et I-signal. Det passer med at der stod et 600 meter mærke lige før broen, hvis altså Skodsborgs I-signal stod samme sted dengang som i dag. Jeg tror, det er det man kan se mellem træerne på dette foto, der også viser huset og - med lidt god vilje - den (telefon?)mast, der ses på baneskråningen til venstre:
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object648373
Foto er dateret 1950-1960, så mærket er flyttet tættere på stationsgrænsen her, og man kunne nok alligevel ikke se det for broen.

Edit, tilføjet:
At der er grusballast tyder på, at det er et ret tidligt billede, men jo åbenbart efter 1922, efter afstandsmærket at dømme. Til gengæld er det først fra 1922 at man opsætter F-signaler foran andre hovedsignaler end I-signaler.

Så (indrømmet, det er måske på lidt tyndt grundlag) måske er billedet fra lige omkring 1922. Der er afstandsmærke til Skodsborgs I-signal, men ikke F-signal til Frydenlund mellemblok?

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 23/1 2020, 08:53 (1557 dage siden) @ Carsten

Det må være dette:

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object587773

Mvh

Carsten

Nemlig. På trådbilledet ses lige akkurat, at taget i husets højre/østlige side går lidt længere ned end i venstre. Karnappen.

Men på dette luftfoto ses tydeligt F-signalet til Frydenlund. Og antallet af korer på stangrækken er 9, mod 7 på trådbilledet.

Kan det forklares med trådbilledets utydelighed, eller med optagelsernes tidsforskel?

Nyt fra arkivet 3

af Peter Sloots, 23/1 2020, 11:57 (1557 dage siden) @ Thomas Himmelstrup

Aggersvej 9 her til formiddag:
[image]

Udsigt fra gangbroen ud for Aggershvile Alle her til formiddag:
[image]

PS

Nyt fra arkivet 3

af Thomas Himmelstrup, Græsted, 23/1 2020, 13:35 (1556 dage siden) @ Peter Sloots

Tak Peter, for de friske billeder.

Træerne er vokset en del, og ikke meget på banen er som før. Men huset har da ikke forandret sig. Jo, skodder og gavle er malet lysegrå.

Nyt fra arkivet 3

af Peter Sloots, 23/1 2020, 14:41 (1556 dage siden) @ Thomas Himmelstrup

Samme sted 1. juli 1993 - også taget fra gangbroen ud for Aggershvile Alle:
[image]

PS

Avatar

Nyt fra arkivet 3

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/1 2020, 14:36 (1555 dage siden) @ Peter Sloots

Samme sted 1. juli 1993 - også taget fra gangbroen ud for Aggershvile Alle:
[image]

PS

Herligt, om end O-maskinen bekommer mig bedre.
Jeg kvitterer med et foto af viadukten under bygning, det må så være ca. 1896. Så er ringen sluttet.

[image]
(Danmarks Jernbanemuseum)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak