Nyt fra arkivet 4

af Michael Olsen, 15/5 2014, 20:54 (3636 dage siden)

Næste foto.

[image]

Hs 379 et ukendt sted og dato. Ingen yderligere oplysninger.

Bemærkninger, kommentarer og supplerende oplysninger modtages gerne.

Flere indlæg følger.

Mvh Michael Olsen
http://vognstyrer.dk

Nyt fra arkivet 4

af Niels Munch, 16/5 2014, 13:19 (3635 dage siden) @ UTJ

[image]

Frihavnen - evt. Østerport - er sandsynligt; bygningen bagved t.h. synes under opførelse.

Ikke mange bygninger i Frihavnen havde denne tagform. Den mest kendte er vel manufakturhuset fra 1899, hvis vinduer dog er anderledes.

Signalementet passer bedre på "Pakhus D", den nuværende erhvervsejendom Dampfærgevej 21, matrikelnr.: 963,
ejerlav: ØSTERVOLD KVARTER, KØBENHAVN, som iflg. BBR er opført i 1921.

Huset på venstre side af gaden, Silopakhus B nu Dampfærgevej 22, er Regionernes Hus, også kaldet "Domkirken",
som er opført i 1903. Denne bygning - eller andre - burde vel kunne ses bag lokomotivet; men måske er der blevet retoucheret en del? Eller også er billedet taget 180 grader modsat af, hvad jeg opfatter?

På dette foto ses bag Vestkjaen "Domkirken" og t.v. derfor "Pakhus D":

[image]
Kilde: http://www.byoghavn.dk/da-dk/byudvikling/bydele/nordhavnen/amerikaplads/historiskebygni... .

Se evt. også kort m.v. på Thomas Bobergs side: http://www.havnebaner.dk/home/frihavnen .


Bedste hilsener
Niels

Nyt fra arkivet 4

af UTJ, 16/5 2014, 22:45 (3635 dage siden) @ Niels Munch

Signalementet passer bedre på "Pakhus D", den nuværende erhvervsejendom Dampfærgevej 21, matrikelnr.: 963,
ejerlav: ØSTERVOLD KVARTER, KØBENHAVN, som iflg. BBR er opført i 1921.

Huset på venstre side af gaden, Silopakhus B nu Dampfærgevej 22, er Regionernes Hus, også kaldet "Domkirken",
som er opført i 1903. Denne bygning - eller andre - burde vel kunne ses bag lokomotivet; men måske er der blevet retoucheret en del? Eller også er billedet taget 180 grader modsat af, hvad jeg opfatter?

Der var to næsten ens "Pakhus D" og det nordligste (dampfærgevej 27-29) dækkede for 'domkirken', jf det viste luftfoto. Senere forsvandt mansardtaget, vistnok efter en brand, men er nu genopbygget i forbindelse med den nuværende indretning.

Nyt fra arkivet 4

af Niels Munch, 17/5 2014, 01:08 (3635 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik,

Det er så "Pakhus E" (som jeg også lurede på), du mener. De ekstra vinduer i gavlene er så sat i senere. Pakhus E er jf. BBR fra 1918.

Sørens billede er jo helt perfekt!

M.v.h.
Niels

Nyt fra arkivet 4

af Søren fra KM ⌂, 16/5 2014, 22:46 (3635 dage siden) @ UTJ

Nemlig. Her i 1986 med en Norsk Hims på næsten nøjagtigt samme plads...
[image]
-S

Nyt fra arkivet 4

af K564, 17/5 2014, 00:16 (3635 dage siden) @ Søren fra KM

Skal vi ikke kalde den en norsk Tims
Hilsner Keld

Nyt fra arkivet 4

af Søren fra KM ⌂, 17/5 2014, 15:32 (3634 dage siden) @ K564

Jo lad os kalde det en Tims :-P
-S

Nyt fra arkivet 4

af re20000, 17/5 2014, 00:57 (3635 dage siden) @ Søren fra KM

Fantastisk! selv stilladset står der endnu ;-)

Nold


Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak