MS og MB lyntogene

af Gert, Aalborg, 16/5 2014, 16:29 (3635 dage siden)

Kørte disse lyntog nogen sinde sammenkoblet med 2 togsæt?
Jeg har ikke fundet billeder af andet end solo kørende sæt.

Gert

MS og MB lyntogene

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 16/5 2014, 17:52 (3635 dage siden) @ Gert

På dette billede, jeg har taget i Roskilde i 1963 er et MS- og et MB-lyntog sammenkoplet.

[image]

Tom Boye Poulsen

MS og MB lyntogene

af Gert, Aalborg, 16/5 2014, 18:24 (3635 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Hej Tom

tak for det.

Brugte man også at dele et sådan tog undervejs på samme måde som man i dag deler IC3 i f. eks Langå?

Det kunne selvfølgelig være alle kombinationer af MS/MB, MS/MS eller MB/MB.

Gert

MS og MB lyntogene

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 16/5 2014, 18:41 (3635 dage siden) @ Gert

F.eks. i 1961/62 kørte lyntog Limfjorden og Vesterhavet sammenkoplet til Korsør og derefter delt på færgen og fra Nyborg.

MS og MB lyntogene

af Børge Sundahl, 16/5 2014, 19:22 (3635 dage siden) @ Gert

Jeg kan fortælle, at efter lyntogskatastrofen i Odense med MA-lyntogene, blev der indtil ny AM-vogn m m blev klar igen, benyttet MS og MB lyntog, der kørte samlet til Langå, hvor de blev delt, et til Frederikshavn og et til Struer og igen samlet i Langå den modsatte vej.
Personalet blev efterhånden så hurtige til at skille og samle, så det kunne gøres inden for den køreplansmæssige tid, som var afsat til MA-lyntogene

Børge

MS og MB lyntogene

af Georg Schmidt, 16/5 2014, 21:25 (3635 dage siden) @ Børge Sundahl

Som Børge skriver blev der efter ulykken ved Odense indsat MS og MB lyntog i tog 65/40 Nordjyden. Først en kort tid med to MS-lyn derefter MS i Frederikshavn delen og MB i delen til Struer. Der blev kørt samlet over Sjælland og mellem Nyborg og Langå dog enkelte gange i to afdelinger.

[image]

Som det ses fed streg personale fra maskindepot Helgoland og tynd streg pers. fra 2. distrikt. MB-lynet gik altid østligst, altså nærmest trappen på Kh. De ældre lyn kørte jo i Ma-plan så der skulle virkelig sparkes til den over Fyn og Sjælland men de klarede det flot. 55 min Korsør-København var ikke noget problem og de berømte rystelser forsvandt nærmest helt ved 125-130 km/t. Fik prøvet turen flere gange i tog 40 Århus-København med MS-MB og adskille-samle ved Storebælt gik efterhånden "lynhurtigt".:-D

[image]
MB 414 tog 40 på storebæltsfærgen Fyn den 17/5 1968 klar til sammenkobling ved ank Korsør, MS 401-2 holdt på sporet bagbord.

[image]
Her ankommet Kh, man kan lige skimte MB-sættet inde i hallen. 17/5-68.

Mvh
Georg

MS og MB lyntogene

af Gert, Aalborg, 17/5 2014, 00:04 (3635 dage siden) @ Georg Schmidt

Herlige beretninger.

Er der nogen forklaring på, hvorfor de fik sådan nogle store puffer?

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak