Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 19/5 2014, 11:48 (3633 dage siden)

Hej.

Først::: Jeg er ny bruger i dette forum, så bær over med mig hvis jeg stiller dumme spørgsmål.
Jeg har blandt nogle gamle billeder fundet disse.

[image]

[image]

[image]

Min morfar var ledvogter i Ejby (Vestfyn), og det er i hans efterladte billeder jeg har fundet disse.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er for et lokomotiv?

Høre billederne sammen?

Billederne må være taget under besættelsen. Er det sabotage eller et luftangreb?

Er det muligt at finde historien bag billederne?

Mvh.
Allan Maarup.

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Steffen Dresler, 19/5 2014, 12:17 (3633 dage siden) @ Allan Maarup

Kære Allan!

Indledningsvis dejligt at se hidtil ikke kendte billeder fra "gemmet".
De to situationer har ikke noget at gøre med hinanden.

De øverste billeder viser en ikke ombygget DSB litra D http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=D&typenr=3 og da ikke ombygget KUNNE det være en type D III. Om lokomotivet er saboteret eller "bare" gået på gulvet kan jeg ikke afgøre. Men billedet er optaget under krigen, hvide ringe om pufferpladerne og afblændede lanterner.

Billedet af tenderen er derimod helt klart følgerne efter beskydning (Strafing) og tidmæssigt skal vi nok op omkring 1944. Tenderen er DSB type III og således med meget små forskelle anvendt på DSB litra PI, PII, RI, R II, H I og senere PR. Det kan udelukkes at være en Winterthur bygget tender, da der mangler lidt nitter bagest under øverste kant.
Jeg kan IKKE se detaljer på førerhuset, vinduer i bagkanten ind til førerhuset. Men et og andet siger mig en P p.g.a. tagpappets udformning.

Næste skridt er så at finde eventuelle rapporter eller andet angående sabotager/beskydninger på den Fynske hovedbane, men det må jeg lade andre om.

Med venlig hilsen og tak for billederne!

Steffen Dresler

Identifikation af lokomotiv

af Steffen Dresler, 20/5 2014, 14:42 (3632 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag!

"Jeg kan IKKE se detaljer på førerhuset, vinduer i bagkanten ind til førerhuset. Men et og andet siger mig en P p.g.a. tagpappets udformning".

Svaret kommer i Carl Otto Petersens bog "De sorte tog, Lokomotivmænd i krig, forlaget Hamlet 1980, ISBN 87-7321-157-5, side 169" således:

"... og den 15. april angriber engelske jagere det danske godstog 2027 udenfor Ejby på Fyn. Toget bliver trukket af en P-maskine, og køres af lokomotivfører M. P. Petersen, Nyborg, og aspirant S. A. Andersen. Ingen af dem opdagede, at engelske jagere pludselig går ned langs togets venstre side og bestryger det med maskingeværer".
Maskinen føres ganske langsom ind på Ejby station og vandet løbet fra kedlen og tenderen.

Tak til Niels Peder for at kunne fjernkende tagrundingen på P´en og henvisningen!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Identifikation af lokomotiv

af bengt, 19/5 2014, 19:39 (3633 dage siden) @ Allan Maarup

Hej.

Først::: Jeg er ny bruger i dette forum, så bær over med mig hvis jeg stiller dumme spørgsmål.
Jeg har blandt nogle gamle billeder fundet disse.

[image]

[image]

Tog mig friheten att justera.
Ett par justeringar i ett fotobehandlingsprogram gör att detaljer blir lättare och tydligare att se.

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 19/5 2014, 20:05 (3633 dage siden) @ bengt

Steffen, rigtig mange tak for dit svar.
Det var dejligt at få beskrevet hvad man ser på billederne.

Bengt, faktiskt trylleri med billedet.
Jeg lægger lige et billede mere ind, men det er desværre meget utydeligt. Mine evner rækker ikke til at justere på billedet, men hvis du vil må du meget gerne prøve at trylle igen.

Allan

[image]

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 19/5 2014, 20:18 (3633 dage siden) @ Allan Maarup

Ups. Jeg fandt lige et billede af min morfar på arbejde.
Det er i Ejby.
Jeg ved ikke om det kan ha interesse, men her er det....

[image]

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Steffen Dresler, 20/5 2014, 09:58 (3632 dage siden) @ Niels Munch

Go´formiddag!

Det er desværre lidt svært at lave en entydig BDA p.b.a. billedmaterialet. På billedet af førerhuset ser det ud til, at beskydningen er sket skråt forfra (de aflange indgangshuller) i venstre side af lokomotivet set i kørselsretningen, mens indgangshuller på tenderen ser mere direkte (90 grader) ud. Men beskydningen kan jo have været gennemført af flere fly og i flere pass?
Men jeg synes der "mangler" tre markeringer på tenderen på førerhusbilledet og som jeg ikke kan se på tenderbilledet. Desuden en "dims" lige under tenderoverkanten på førerhusbilledet jeg ikke kan se på tenderbilledet.
Under alle omstændigheder fik nr. 939 fjernet vakuumudstyr jf. DRM I i 2. kvartal 1944 (hvis vi kan regne med info) og tenderen på billedet har entydigt vakuum ledning.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Identifikation af lokomotiv

af K564, 20/5 2014, 10:32 (3632 dage siden) @ Winther

Rundingen på maskinens tag tyder på en P-maskine. R-maskinerne var højere i taget, men det kan måske snyde med vinklen.

Hiklsner Keld

Identifikation af lokomotiv

af Georg Schmidt, 20/5 2014, 11:43 (3632 dage siden) @ K564

Samme dag, søndag den 7/1 1945, blev østgående godstog 2062 beskudt ved indkørslen til Ejby, hvorved føreren blev dræbt. Det var formentlig kort før angrebet på tog 50 i Aarup.

På tidspunktet havde Nyborg P-maskinerne 920, 922-24 samt Pr 930 stationeret. Fredericia havde P 921.

Det kunne være, at 2062 var fremført af en P-maskine, jeg synes dog at kunne ane Borsig pladen over fjeder nummer to fra venstre når jeg lysner fotoet lidt. Men hvis man vil kan man vel altid ane sådan en plade.:-D

Mvh
Georg

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 20/5 2014, 11:01 (3632 dage siden) @ Allan Maarup

Hej.
Jeg vil umiddelbart tro at alle billederne er taget meget tæt på Ejby Station.
Jeg kan dårligt tror at billedet af tenderen har noget at gøre med ulykken i Aarup at gøre da billedet er taget på Ejby Station.

Er det muligt at finde ud af noget om den D-maskine der er stået på næsen?
Det må også være sket tæt på Ejby.

Allan Maarup

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 28/5 2014, 10:50 (3624 dage siden) @ Allan Maarup

Hej.
Jeg vil gerne sige rigtig mange tak for alle svarene.
Jeg syntes det er fuldstændig fantastisk hvad i har kunne finde ud på baggrund af mit billede.
Nu har jeg været en tur på Danmarks Jernbanemuseum, og det var en faktisk oplevelse når jeg havde alle jeres svar i baghovedet.

Med mange tak
Allan Maarup

Identifikation af lokomotiv

af Georg Schmidt, 28/5 2014, 11:42 (3624 dage siden) @ Allan Maarup

[image]

Hej Allan

Det er helt sikkert tenderen til P 921 vi ser på billedet. P 921 (telegram fra 2. distrikt bekræfter nummeret) fremførte godstog 2027 den 15/4 1944 fra Nyborg mod Fredericia. Toget bestod af 26 vogne og ved passagen af det østlige indkørselssignal i Ejby klokken 14.43 blev toget angrebet af to engelske jagerfly. Tenderen på P 921 blev gennemhullet og maskinen fik flere skader, lokopersonalet blev kun lettere såret og kunne efter behandling rejse hjem til Nyborg med et persontog. I bogen "De Sorte Tog" kan læses nærmere om angrebeet.

Sikkert de samme to fly der kl. 14.30 angreb stationsområdet i Tinglev hvor bl. a. F 429 blev beskadiget og utjenstdygtig. Samme rute fra Sønderjylland nordøstpå over Lillebælt til Vestfyn blev også fulgt søndag den 7/1 1945 hvor hele ni tog blev angrebet. Billedet af R 939 stammer fra 7/1-45 da R 939 fremførte godstog 2027 vestpå over Fyn og blev angrebet ved Render T og personalet ved et utroligt held ikke blev ramt, også dette angreb sammen med de øvrige den dag er beskrevet i bogen.

Mvh
Georg

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 28/5 2014, 12:06 (3624 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Er det muligt at se det omtalte telegram?

Allan.

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 13/6 2014, 14:27 (3608 dage siden) @ Allan Maarup

Kan man på nogen måde finde ud af hvilket nummer den D-maskine har???

Mvh.
Allan Maarup

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 14/6 2014, 10:15 (3607 dage siden) @ Allan Maarup

Og kan jeg se det af Georg Schmidt omtalte telegram?

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Georg Schmidt, 14/6 2014, 11:06 (3607 dage siden) @ Allan Maarup

Hej Allan

Det omtalte telegram bliver ikke vist her, men du kan være helt sikker på, at det er tenderen til P 921 der ses på billedet med skudhuller. Nærmere om dette angreb kan læses i bogen "De Sorte Tog" af Carl Otto Petersen.

Med hensyn til D-maskinen, der ser ud til at være kørt for langt måske igennem en jordvold for at ende "på gulvet" måske i østenden af Ejby måske i 1944, er sagen mere kompliceret.

Du må have et særligt forhold til den maskine, siden du bliver ved med at kræve nummeret.:-D

Vi kender ikke stedet, vi kender ikke årstal og dato, så minder det ikke lidt om nålen og høstakken.?:-D

Vi har til gengæld nogle holdepunkter. Som også Steff skriver ser det ud til at være en D III, hvilket jo indskrænker numrene betragteligt til D 852-864. Ser vi på hvilke D III der kørte på Fyn i 1944 ud fra depoterne i Fredericia og Nyborg kommer vi frem til numrene 853, 857, 861, 862 og 863 og så er vi da kommet et stykke. Værkstedsophold kunne pege på 853 eller 857 men det er langtfra sikkert. For at komme løsningen nærmere kræves lige et kig i kilometerbogen på arkivet i Viborg samt en kasse på Rigsarkivet, dette vil blive gjort lejlighedvis, og jeg skal nok melde resultatet.

Mvh
Georg

Identifikation af lokomotiv

af Allan Maarup, Middelfart, 14/6 2014, 13:59 (3607 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Særlig interesse,,,, Tja måske.
Hvorfor:
En af personerne på billederne er min morfar.
Som skrevet øverst i dette indlæg er jeg "ny"

Lokomotiver og jernbane er en helt ny interesse for mig, og jeg sidder med en hel bunke spørgsmål som jeg ikke 'tør' stille, dels for ikke at lyde dum, dels for ikke at bruge jeres tid.

Mvh.
Allan Maarup.

--
[image]

Identifikation af lokomotiv

af Steffen Dresler, 14/6 2014, 14:57 (3607 dage siden) @ Allan Maarup

Kære Allan!

Hvis man ikke spørger, får man ikke svar. Så nemt er det jo sådan da.

OK, der er jo en masse kilder at se efter, når man har et spørgsmål, bl.a. disse sider med materiel og evt. de tråde der har været, altså bruge søgefunktionen. Derudover er der internettet samt de utallige bøger om emnet på dansk.

Meeeen, for en nybegynder i hobbyen, er det jo nok lidt for meget at forlange og selv "de gamle", har vel næppe alle bøger om emnet på dansk. Og netop her på disse sider, er det jo ønskeligt en gang imellem lige at nævne kilden a.h.t. det historiske, hvis da ikke man selv har oplevet det, som mange af skriverkarlene hér på siden har;-) .

Men, har man efter bedste evne søgt synes jeg, at man netop hér på denne side skal stille sit spørgsmål, hvis det har historisk relevans. Er det "moderne" så er det "søstersiden".

Der er hér på denne side en UTROLIG SAMLET VIDEN, både det allerede skrevne og det personerne der skriver her, har svaret på eller HVOR det kan findes.

God fornøjelse og velkommen

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og selv om man selv ikke har viden om et spørgsmål, bliver alle jo klogere, når de læser det, den mere vidende om emnet svarer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak