Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/5 2014, 08:10 (3629 dage siden)

Dette billede/postkort er p.t. til salg på stamps.dk. Sælger anfører årstallet 1910, men det fremgår ikke, om årstallet kan henføres til et eventuelt poststempel. Sælger anfører, at lokomotivet måske er VLJ 3 "Ramme".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.stamps.dk/ItemDetail.asp?ItemID=163045&catID=218&p=1&enum=1

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Peter Andersen, Hedehusene, 23/5 2014, 08:35 (3629 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En kort bemærkning.
Lokomotivet er et smalsporlok, og det er derfor ikke et VLJ-lok.
Det ser ud til at være støbning af betonblokke til en høfde eller et havneanlæg.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Bent Hansen, 23/5 2014, 17:19 (3628 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Jeg er enig med Peter Andersen.

Jeg undrer mig dog godt nok over, rangerhestens indsats. Hvorfor henter lokomotivet ikke selv vognene? Der har muligvis været pladsproblemer.

Årstallet 1910 som seneste optagelsesår kunne godt se ud til at holde efter påklædninen at dømme. Men vi er næppe før 1900?

Maskinen er en Krauss. VBV, deres forgængere og deres entreprenører havde Kraussere, men senere.

Desværre er jeg i København, hvor jeg har tid til at kigge på jernbanen.dk, men står uden papirarkiv. Lokomotivet findes ikke i det elktroniske arkiv, som medbringes på en bærbar. En Krauss, en af de tre med navnet Marie, kørte ved anlæg af tredje færgeleje i Fredericia, men sådanne betonblokke har jeg aldrig set ved at anlæg af et færgeleje. Jeg ville i stedet kigge på Jyllands vestkyst først, men det får vente, til jeg igen er hjemme i hovedlandet.

Mvh. Bent Hansen.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Niels Munch, 23/5 2014, 23:46 (3628 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Tanken om "høfdearbejde på Lemvigkanten" ledte mig til Bovbjerg og dette lille foto, der desværre ikke er større:

[image]
Kilde: http://www.bovbjergfyr.dk/grove.htm .

Det lidt tilfældige arrangement af rørene på kedlens højre side leder til den antagelse, at der må være tale om samme lokomotiv som på fotokortet.

Men den egentlige identifikation henstår stadig.

Bedste hilsener
Niels

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Bent Hansen, 24/5 2014, 14:03 (3628 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Afsendelsen af postkortet fra Bonnet passer godt. 1908 passer ikke særlig godt. Er sælgeren sikker på poststemplet? Det arbejde (ved Bovbjerg og Feriing,) der var min første indstydelse, startede 1909. (I går skrev jeg 1910.)

Selv om jeg fik omvurderet årstallene, har jeg stadig ikke lokomotivets indentitet. Et lokomotiv af den pågældende type kom først i VBVs eje 1921.

Det foresvæver mig dog, at VBV dengang benyttede entreprenører til deres arbejder ved Thyborøn og Ferring samt ved Agger. En række lokale er kendt foruden Monberg.

Mon ikke, at de to lok i Niels' seneste indlæg er identiske. Jeg har også et bud på indentiteten, men nu vil jeg ikke løbe med flere halve vinde, før jeg har set, hvad mit arkiv rummer. De må vente til bedre tider.

Forhåbnetlig på genhør.

Mvh. Bent.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Bent Hansen, 31/5 2014, 09:55 (3621 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Det hjalp at komme forbi mit arkiv, så nu er mine medarbejdere og jeg blevet klogere på billedets tid og sted.

Det var ikke som først antaget Ferring, selv om lokomotivet på billedet også har kørt der.

Det var heller ikke lokomotivet, der er et standardlokomotiv, der i øvrigt på postkortet skjuler sine flere bestembare detaljer, der gjorde bestemmelsen mulig. Ud fra postkortet var der nok flere muligheder for en bestemmelse. Det var de ret specielle blokvogne, der gjorde udslaget. Også hestene med det gådefulde Mona-Lisa-udtryk kan formentlig genfindes på andre foto fra det pågældende arbejde. Desværre var hestene heller ikke dengang EU-øremærkede. Det kunne ellers have hjulpet på en bestemmelse, om vi havde kunnet læse numrene.

Selv om jeg tror på bestemmelsen, offentliggør jeg ikke på nuværnde tidspunkt tid og sted, idet tiden ikke passer med salgsteksten for postkortet! Det er jeg ret sikker på.

Jeg skal derfor for at gøre sagen færdig have et bevis for årstallet 1910 for postkortet(s afsendelse.)

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Niels Munch, 31/5 2014, 16:50 (3621 dage siden) @ Bent Hansen

Det fremgår af auktionen, at postkortet ("Fotokort no. 133") er ubrugt. Årstallet "1910" må derfor sandsynligvis være sælgers eget skøn.

M.v.h.
Niels

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år

af Bent Hansen, 7/6 2014, 20:40 (3613 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Mit svar har taget nogen tid. Der har været overvældende travlhed i arkivet og i øvrigt også i privaten. Så har jeg nok også prioriteret, idet der har været skrevet side op og side ned om emnet her både på jernbanen.dk, i Signalposten, der også ligger på jernbanen.dk og i Tipvognen. Derfor følte jeg ikke, at jeg skulle smide, hvad jeg havde i hænderne for at svare ekspres.

En anden grund til den lange behandlingstid har været et ønske om optimal sikkerhed. Hvor stammede årstallet 1910 fra? Det var vigtigt, for det væltede nemlig min bestemmelse. Nu har udbyderen erkendt, at årstallet var grebet ud af luften.

Jeg erkender, at min første tanke var VBV i Ferring, og selv om lokomotivet på billedet slog sine folder der også,var det imidlertid ikke derfra, for på grund af banens beliggenhed højt over forstranden anvendtes en anden teknik til høfdebygningen.

Postkortet er fra Hvide Sande. Her arbejdedes 1912 - 15, hvorpå maskinen, Krauss 3313/1896, der også tidligere har været på tapetet i jernbanen.dk, gik til Ferring. I Hvide Sande var det det ene af to maskiner. 1910 - 12 var den på Fyn for anden ejer, og 1915 - 26 formentlig i Ferring.

Graver du eventuelt i kilderne, troede mine forgængere og skrev i øvrigt også, at lokomotivet tilhørte Petersen & Holm, men Arvid Holm var på det aktuelle tidspunkt ansat af VBV i Hvide Sande og begærede for VBV syn mv. Først senere blev han selvstændig sammen med Philip Petersen.

De to maskiner hentede ral til støbning af blokke ved Nr. Lyngvig. På billedet afleverer toget rallen i støberiet. Heste besørger den videre transport af blokkene til lukningen af Hvide Sande-kanalen. Ved molerne kørtes vognen med blokke på tværs op på en sporvogn ellet traversvogn, som selv rullede ud til kranen på molen/høfden. Hestene, vognene og blokkene er genkendelige på andre fotos fra Hvide Sande. Desværre kan jeg ikke bringe andre fotos, da jeg ikke har ophavsret til dem.

Signalposten hjælper dig sikkert på vej med svar på spørgsmålet om, hvor kanalen skulle lukkes. Mit indlæg kan næppe blive større, da hjemmesiden sætter visse grænser!

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt år - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2014, 21:06 (3613 dage siden) @ Bent Hansen

Kære Bent

Jeg er som sædvanligt dybt duperet og håber, at min viden "på mit område" ad åre må blive bare i nærheden af dit og jeres viden på jeres område.

Bedste hilsner

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak