Belysningskabler på tog anno 1920

af JKJ, 27/5 2014, 12:35 (3625 dage siden)

Hej med jer,

Jeg er i den situation, at jeg længe har undersøgt belysningskabler til vognes opbygning! Her er det ikke blot nok at henvise til ellers fine bøger. Faktum er at jeg nu har været stort set al gammel belysningsvejledning til jernbanen(mest DSB) i gennem. Ingen "eksploderede" tegninger eller noget.Ikke engang en beskrivelse af opbygningen.
Jeg vil derfor høre dette forum, om der er nogen der ligger inde med denne viden.
Altså:
Forbindelse og kobling til vognenes ledningsnet
Kabler, hvad anvendtes som isolator osv.
Selve koblingerne samledes med kobber kontaktflader, men disse skal jo isoleres fra resten af kloen.
I rystevogne anvendtes oprindeligt "batterivogne" med store bunker batterier. Dette er dog upraktisk, og privatbanerne har vel næppe anvendt dette? Har disse anvendt batterikasser og dynamo, til at trække x antal vogne, eller kommer det direkte fra lokomotivet?

Mvh JKJ

Belysningskabler på tog anno 1920

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/5 2014, 16:19 (3625 dage siden) @ JKJ

Jeg vil derfor høre dette forum, om der er nogen der ligger inde med denne viden.
Altså:
Forbindelse og kobling til vognenes ledningsnet
Kabler, hvad anvendtes som isolator osv.
Selve koblingerne samledes med kobber kontaktflader, men disse skal jo isoleres
fra resten af kloen.

Jeg har fundet en tegning fra 1895 af en kobling for lysledning.

[image]

Klik her for stort format: Kobling for lysledning paa vogne

Belysningskabler på tog anno 1920

af Niels Munch, 27/5 2014, 16:34 (3625 dage siden) @ JKJ

Så har du formentlig set denne: http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-belysning/togibelysning_1945.pdf .

Hvilke typer lysinstallationer, der fandtes i de forskellige vogne, vil fremgå af DRM samt for privatbanernes vedkommende f.eks. af "Skematisk Fortegnelse over Privatbanevogne, der må indlemmes i Statsbanernes Tog, samt Privatbanemotorvogne, der kan befare Statsbanernes Strækninger" af 01.07.1931 med årstillæg.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak