S9 - BR 692 - AZ 371

af 87-Gruppen, 28/5 2014, 08:53 (3624 dage siden)

Kære Herreværelse
Jeg er gået hen og blevet facineret af en gammel vogn med henblik på at samle nok informationer til at genskabe den i model. Det drejer sig om S9 senere BR 692 og til sidst AZ 371. Det eneste billede jeg kender er fra P. Thomassen's gamle bog om HFHJ hvor dens endeligt som lysthus fra udrangering i 1950 til endelige udslettelse i 1961 er skildret. Jeg har selv Driftsmateriel 1923, hvor der er en tegning hvoraf det fremgår at kupésiden tilsyneladende har set ganske anderledes ud (med to små vinduer pr. kupé)end gangsiden (som ses på Thomassens billede og her på "Jernbanen.dk"). Skulle der mon være nogle fra dette altvidende forum, som kan komme med flere oplysninger om dette unikum?

På forhånd tak

Vagn Holstein

S9 - BR 692 - AZ 371

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/5 2014, 10:38 (3624 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn.

I bogen "Danske kongevogne" (Poul Thestrup 1992) er der på side 43 et billede hvor man kan se en del af S 9, bl.a. den "indrykkede" tagrytter.

Ellers kan jeg kun bidrage med to tegninger fra "Driftsmateriellet 1941".

[image]

[image]

S9 - BR 692 - AZ 371

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/5 2014, 10:52 (3624 dage siden) @ 87-Gruppen

Jeg fandt sør'me et Scandia fabriksfoto fra 1902.

[image]

S9 - BR 692 - AZ 371

af 87-Gruppen, 28/5 2014, 20:07 (3624 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Tak for dine gode bidrag

Pinligt at jeg ikke tænkte på bogen om kongevognenen! sikken en masse gode billeder der er af S9! endda fra begge sider.

I løbet af dagen kom jeg i tanke om at jeg faktisk havde en hovedtegning af S8 ! Der vil jeg kunne se mange detaljer, som går igen på S9, men hvis det lykkes at erhverve en kopi af bl's hovertegning bliver det slet ikke nødvendigt.

Mvh og tak Vagn

PS det må lige være en vogn for dig?

S9 - BR 692 - AZ 371

af Jens Bruun-Petersen, 5/6 2014, 21:42 (3616 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn!

Det er en vogn, der har haft mange skikkelser, så der er noget for både epoke I, II og III. Vedlagte billede kan måske være til hjælp, da det viser vognen lige før ombygningen. Det er affotograferet på Jernbanemuseet for 36 år siden, endnu i Danckers tid, og jeg håber, at den gamle tilladelse til at bruge det stadig gælder.

[image]

S 9 på Centralværkstedet i København, på vej til ombygning. Ca. 1937 (Danmarks Jernbanemuseum).

Venlige hilsener

Jens

S9 - BR 692 - AZ 371

af 87-Gruppen, 5/6 2014, 22:06 (3616 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Kære Jens
Mange tak for billedet, det er faktisk vist i bogen om kongevogne, men det ville være fantastisk, hvis det var muligt at finde et billede af vognen efter ombygning!
Har du adgang til hovedtegnngen af S9 ? Det billede / skan som Bjarne Larsen har lagt op er desværre ikke skarpt nok til at se de små tal.

Mvh Vagn

S9 - BR 692 - AZ 371

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/5 2014, 11:12 (3623 dage siden) @ Ole M. Nielsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 29/5 2014, 11:28

Jeg fandt sør'me et Scandia fabriksfoto fra 1902.

[image]

---------------------

Nu blev jeg lige så glad, --men ...

Under gennemgang af Illustreret Tidende, oktober 1904 fandt jeg dette foto, der jo minde meget "vores vogn":

[image]
. . . men det passer ikke rigtigt. Vinduerne er ikke de rigtige, og enten sidder de spejlvendt, eller evt. skulle billedet være det ?

Hvis det ikke er "vores vogn" - hvad er det så ??? Jeg fandt ikke lige nogen i fortegnelsen her på jernbanen.dk og i dag er tiden ikke til det :-(

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2014

.

S9 - BR 692 - AZ 371

af Torben Jensen, 29/5 2014, 12:29 (3623 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Er det ikke en AS vogn nr 281-285 fra 1904, de havde den lile afstand mellem vinduer og tag. Den anden vogn er S 7. Billedet er ikke spejlvendt, se på herrenes frakker de er knappet på herre maner!

Venlig hilsen
Torben Jensen

S9 - BR 692 - AZ 371

af Lars, 29/5 2014, 14:21 (3623 dage siden) @ Torben Jensen

Er det ikke en AS vogn nr 281-285 fra 1904, de havde den lile afstand mellem vinduer og tag. Den anden vogn er S 7. Billedet er ikke spejlvendt, se på herrenes frakker de er knappet på herre maner!

Venlig hilsen
Torben Jensen

Det er nu meget svært at se, hvordan herrerne har knappet frakken, men de har stokken og hatten i venstre hånd, og remmen på konduktørens taske går mod venstre.

spejlvendt ser det mere rigtigt ud, synes jeg, (men det er ingen garanti). Skal kupedøren åbne mod venstre eller højre?

[image]

[image]

S9 - BR 692 - AZ 371

af Niels Munch, 29/5 2014, 14:25 (3623 dage siden) @ Lars

På det spejlvendte billede er lakajens orden kommet over på højre side af brystet, hvilket er ukorrekt bæring.

M.v.h.
Niels

S9 - BR 692 - AZ 371

af Lars, 29/5 2014, 14:26 (3623 dage siden) @ Niels Munch

På det spejlvendte billede er lakajens orden kommet over på højre side af brystet, hvilket er ukorrekt bæring.


Good point!

S9 - BR 692 - AZ 371

af Anders D, 29/5 2014, 18:02 (3623 dage siden) @ Lars

Kunne det tænkes at vi er ude i noget Russisk her? Altså vognen til venstre? Den ser ihverfald ikke Dansk ud, og på den tid var det ikke usædvanligt at få besøg af russiske vogne.

S9 - BR 692 - AZ 371

af Lars, 29/5 2014, 18:46 (3623 dage siden) @ Anders D

Kunne det tænkes at vi er ude i noget Russisk her? Altså vognen til venstre? Den ser ihverfald ikke Dansk ud, og på den tid var det ikke usædvanligt at få besøg af russiske vogne.

Det er bestemt ikke umuligt, eftersom toget jo netop transporterede enkekejserinde Dagmar.

S9 - BR 692 - AZ 371

af UTJ, 29/5 2014, 20:50 (3623 dage siden) @ Lars

Vognen ser meget dansk ud, nærmere bestemt AM 392-394, der netop var bygget til Berlinforbindelsen:

[image]

[image]

[image]

.....selv tagventilen er den samme som på tegningen.

S9 - BR 692 - AZ 371 -- TAK.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/5 2014, 12:58 (3622 dage siden) @ UTJ

Vognen ser meget dansk ud, nærmere bestemt AM 392-394, der netop var bygget til Berlinforbindelsen:

[image]

[image]

[image]

.....selv tagventilen er den samme som på tegningen.

-----------------------

Hej Alle . . .

. . . Tak for de mange fine "skarpe" indlæg og iagttagelser, samt tak til UTJ for det afsluttende indlæg med tegninger.

Jeg havde været på www.jernbanen.dk, men så efter tegninger med "dobbeltvinduer", og disse vogne var desværre gengivet/tegnet med de store enkeltvinduer, --så "den" smuttede lige.

Tak for hjælpen -- jeg vender "frygtelig tilbage" med et nyt spørgsmål snarest.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=maj-2014

[image]

.

S9 - BR 692 - AZ 371 -- TAK.

af Torben Jensen, 30/5 2014, 15:02 (3622 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]

Om det er litra AM eller AS er vanskeligt at sige, de
ligner hinanden udvendig ( i enderne ).
Men sansynligheden for at det er en litra AS er stor. de blev benyttet i mange kongetog.
Billedet er fra Poul Thestrup´s bog DANSKE KONGEVOGNE Side 60
( KB ) = Det kongelige Bibliotek

Venlig hilsen
Torben Jensen

S9 - BR 692 - AZ 371 -- TAK.

af UTJ, 30/5 2014, 16:21 (3622 dage siden) @ Torben Jensen
redigeret af UTJ, 30/5 2014, 16:51

Om det er litra AM eller AS er vanskeligt at sige, de
ligner hinanden udvendig ( i enderne ).
Men sansynligheden for at det er en litra AS er stor. de blev benyttet i mange kongetog.

Nej, det er meget let. AS havde tagudhæng i tagrytteren. Det havde AM ikke. Så der er også her tale om en AM-vogn. Den gode Poul Thestrup har taget fejl, den gang for lang tid siden hvor Kongevognsbogen blev skrevet.

S9 - BR 692 - AZ 371

af henning h087 ⌂, Græsted, 28/5 2014, 11:07 (3624 dage siden) @ 87-Gruppen

:-)

jeg kan bidrage med denne HP 80 b tegning, hvis det er til nogen hjælp

[image]

mvh
henning h087

S9 - BR 692 - AZ 371

af bl, Greve, 28/5 2014, 15:22 (3624 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn!

Jeg har disse liggende.

[image][image][image]

S9 - BR 692 - AZ 371

af 87-Gruppen, 28/5 2014, 19:39 (3624 dage siden) @ bl

Kære Herreværelse

Det var overvældende god response! ikke mindst det fine fabriksfoto og bl's hovedtegning, som jeg er meget interesseret i at erhverve et tryk af! der kan man nemlig aflæse stort set alle mål!

Kære bl, hvordan kan det lade sig gøre? kan vi mødes på en kopi anstalt som tut og kock eller en anden, som er istand til at lave store kopier? selvfølgelig for min regning.

Flemmings indretnings HP tegning er også vældig interessant! Nu er der ingen undskyldning for ikke at lave en korrekt model!

Mange tak alle sammen!

Mvh Vagn Holstein

S9 - BR 692 - AZ 371

af bl, Greve, 28/5 2014, 20:08 (3624 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Vagn!

Desværre! Jeg har ikke selve hovedtegningen, men kun de viste kopier i JPG-format. Jeg kan sende dig de filer, jeg har, i en høj opløsning, og samtidig prøve at kontakte vedkommende, som jeg har har filerne fra (Carl Brager). Han kan måske hjælpe. Men er du interesseret i de filer, jeg har, er du velkommen til at kontakte mig på min e-mail. Målene på tegningerne har været så tydelige, at jeg var i stand til at lave en (rimelig!) målfast model i 3D til MSTS sammen med S 8 og Ek 2250.

[image]

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af Steffen Dresler, 28/5 2014, 22:14 (3624 dage siden) @ bl

Go´aften Bjarne!

Hold da op, hvor ER de tegninger dog interessante at se på. Det giver jo en HELT ANDEN dimension end man normalt ser og derfor yderligere en berigelse af en tegning af en materielgenstand, der ikke eksisterer mere og som kun ganske få nulevende har set.
Det er jo bl.a. svært på en almindelig tegning at "se" bl.a. tagrytterens udformning og specielt her med den specielle form.
RESPEKT!!

Med venlig hilsen

Steff

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af bl, Greve, 29/5 2014, 14:50 (3623 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for ordene, Steffen!

Og er man i besiddelse af MSTS (Microsoft Train Simulator), kan man yderligere se vognene "i drift" og fra alle sider.

Jeg skylder lige at fortælle, at det er undertegnede, der har lavet vognene og Carl Brager, der står for teksturerne. Og specielt indmaden på S8 er vi ikke utilfredse med!

For interesserede kan vognene hentes her: http://www.oldtimerklubben.dk/

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af 87-Gruppen, 1/6 2014, 18:30 (3620 dage siden) @ bl

Mange tak til alle der har bedraget til dette spændende emne! Jeg er overvældet over "responsen"
På trods af Ulriks ubestridte ekspertise, vil jeg tillade mig at mene at den viste vogn med enkekejserinde Dagmars ankomst til Fredensborg (tak Erik V) ikke ser særlig dansk ud: vinduerne går helt op til tagkanten toilet vinduet ser udansk ud, og tagkrumningen ser ud til at være meget skarpere end på det snit som Ulrik lagde ud - fred være med det - men spændende og udbytterigt har det været!

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af Steffen Dresler, 1/6 2014, 19:23 (3620 dage siden) @ 87-Gruppen

DSB eget forslag til vognanvendelse i Kongevognstog efter forrige århundredeskifte:

[image]

Beklager kvaliteten og formatet, men det er (bandeord) svært af få en tegning på en meters længde ned i en størrelse der kan vises og at alt kan ses. Iøvrigt er tegningen uden angivelser af litra eller andet.

Med venlig hilsen og forhåbentlig fortsat god aften

Steffen Dresler

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af Steffen Dresler, 1/6 2014, 19:33 (3620 dage siden) @ Steffen Dresler

Et udsnit af personvognen vil måske være på sin plads hér:

[image]

Vognnummer er indtegnet med nr. 399

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af Jens Bruun-Petersen, 5/6 2014, 21:31 (3616 dage siden) @ Steffen Dresler

Tegningen synes at vise EK 2250 (den særlige rejsegodsvogn til kongetoget), S 8 og til sidst en AM-vogn i første udgave fra 1897-1905, bygget i alt i 9 eksemplarer og senere omdøbt til AN. Da S 9 fra 1902 ikke optræder her må skitsen af kongetoget vel være fra et sted mellem 1900 og 1902.

Venlige hilsener

Jens

S9 - BR 692 - AZ 371 + 3D

af UTJ, 5/6 2014, 22:26 (3616 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Tegningen synes at vise EK 2250 (den særlige rejsegodsvogn til kongetoget), S 8 og til sidst en AM-vogn i første udgave fra 1897-1905, bygget i alt i 9 eksemplarer og senere omdøbt til AN. Da S 9 fra 1902 ikke optræder her må skitsen af kongetoget vel være fra et sted mellem 1900 og 1902.

Skitsen er sandsynligvis fra 1899, da AM 399 og S 8 var kongetoget i den skrabede version sammen med EK'en, inden S 9 kom til (også inden Berlin-AM-vognene kom til i 1903).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak