Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af Jonas, 4/7 2014, 19:32 (3589 dage siden)

Hej alle,

Er der nogen af jer, der kan hjælpe mig med at identificere materiellet på denne reklame fra Ostbahn (=jernbanerne i det af Tyskland besatte Polen) fra 1940?

Lokomotiverne ligner gamle prøjsiske typer for mig - den nederste kunne være en P6, som også kendes fra Danmark? Personvognen øverst ligner en 'Gedde', og godsvognene nederst ligner G-10 vogne. Men jeg er ikke sikker. Til gengæld er jeg sikker på, at dette forum har mange medlemmer, der ved meget, meget mere om ældre tyske lokomotiver og vogne end jeg selv gør.

[image]

Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af tjesp02, 4/7 2014, 22:20 (3589 dage siden) @ Jonas

Sjov plakat, for alle tre lokomotiver er polske.

De to øverste er Pt31, der på det tidspunkt har heddet 19 101-180

Den nederste er en Ok22, der på det tidspunkt hed 38 4501-4630

Den øverste personvogn ligner en C4ü-28

Pakvognen er en træprøjser. Jeg kan ikke se om den har overgang eller ej, men med overgang hed den Pw4ü pr04 uden overgang Pw4 pr04

Godsvognen nederst er en Om bezirk Königsberg af Austauschbauart.Den anden ligner en Om fra bezirk Essen eller Breslau

Thomas

Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af Steffen Dresler, 4/7 2014, 23:07 (3589 dage siden) @ tjesp02

Go´aften!

Er helt enig - som jeg ser det - med Thomas i hans ID af lokomotiver og vogne.

OSTBAHN eller GVD OST var jo i virkeligheden de baner "der var tilbage" i det tidligere Polen, efter at BÅDE Sovjetunionen og Tyskland havde annekteret deres respektive landområder, de havde aftalt i forbindelse med deres ikke angrebspagt. Det skete med angrebet på Polen fra to sider, det der skulle blive optakten til den 2. verdenskrig.
Til Sovjetunionen området omkring Bialystok (fra 1941 Bezirk Bialystok) samt til Tyskland, de gamle Preussiske landområder, der blev afstået til det nye Polen efter 1. verdenskrig, samt nogle områder i det resterende østlige Polen. Disse blev benævnt Gau WARTHELAND og DANZIG WESTPREUSSIEN.
Den resterende del af Polen blev fra Tysklands side benævnt som "Generalgouvernementet" under ledelse af Hans Frank. Banerne hér var OSTBAHN jernbanefaglig i tysk Reichsbahn forstand.

De polske statsbaner (PKP) havde før krigen konstrueret og fremstillet nogle absolut gode lokomotivtyper, bl.a. den øverste på plakaten. Disse typer var så gode, at de dannede forbillede til det 2. Krigslokomotiv, det der blev til BR 42.

I øvrigt et meget spændende emne, den almindelige historiske som jernbanehistoriske. Prøv at "Google".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af Jonas, 5/7 2014, 14:46 (3589 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for meget uddybende svar og medfølgende links. Emnet har interesseret mig i et stykke tid.

Jeg har bogen af Hans Potgiesser om jernbanerne i felttoget imod USSR, men mere specifik litteratur om jernbanen i Generalgouvernementet har jeg ikke kunnet finde, måske fordi det fortsat er et temmeligt sort emne i tysk historie.

Avatar

Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/7 2014, 16:03 (3588 dage siden) @ Jonas

Nej, der er efterhånden udkommet en del bøger om emnet, men de skal købes antikvarisk. Denne her kan anbefales: Ostbahn

Vh
Morten

Lidt OT Ostbahn 1940. Hjælp til ID af damplok og vogne

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/7 2014, 10:45 (3588 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I den fremragende satiriske film: "Forår for Hitler" hedder den opfindsomme instruktør Max Bialystok! Sammentræf eller en bevidst idé?

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Absolut OT. Sv. på sp. om navn.

af Steffen Dresler, 6/7 2014, 12:41 (3588 dage siden) @ Holger Sørensen

Kære Holger m. fl.

Det her er et farligt emne, men byen Bialystok havde FØR krigen en for byen rimelig stor jødisk befolkning, der levede i midtbyen. Området blev betegnet som den jødiske del eller Ghettoen, men ikke i den senere historiske negative forstand. Bydelen havde eksisteret i bedste velgående, da den del af Polen var Russisk og der skete ingen ændringer efter den Polske stat igen blev oprettet efter 1. verdenskrig. Faktisk kom befolkningsgrupperne egentligt rimeligt godt ud af det sammen på lokalt plan, TRODS et noget negativt syn på den jødiske befolkning fra BÅDE den russisk ortodokse, polsk katolske og tysk protestantiske befolkning gennem århundrede.
Som sagt blev området omkring Bialystok Sovjetisk ansvarsområde efter den Sovjetiske delinvasion af Polen i SEP 1939. Sikker af mange årsager jeg ikke har forstand eller kendskab til, accepterede den jødiske befolkning alligevel fuldt ud den Sovjetiske besættelse (annektering) og så dem i mange tilfælde som befriere. Sovjet med NKVD i spidsen søgte at rense ud blandt polakker, embedsmænd, kulturpersonligheder og tidl. hjemvendte soldater, nu da krigen var ovre (1939/1940). Og her fik de hjælp fra den lokale jødiske befolkning.
Da Tyskland invadere Sovjet unionen i sommeren 1941, skete det samme nu med modsat fortegn og en stor del af den polske befolkning accepterede fuldt ud likvideringen af ghettoen i byen.
I tiden fra omkring århundredeskiftet og frem fik en stor del af den jødiske befolkning tilladelse til af Rusland, til at emigrere til USA og i nogle tilfælde tog familien nu navn efter den by hvor de kom fra, her Bialystok, for ikke at have et typisk jødisk efternavn.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Absolut OT. Sv. på sp. om navn.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/7 2014, 12:48 (3588 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for en udførlig historik, som vil indgå i mine arkiv-notater om filmen. Det er så formentlig ikke helt tilfældigt med navnet i filmen. Interessant finesse/underfundighed!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak