Go´aften!
Er helt enig - som jeg ser det - med Thomas i hans ID af lokomotiver og vogne.
OSTBAHN eller GVD OST var jo i virkeligheden de baner "der var tilbage" i det tidligere Polen, efter at BÅDE Sovjetunionen og Tyskland havde annekteret deres respektive landområder, de havde aftalt i forbindelse med deres ikke angrebspagt. Det skete med angrebet på Polen fra to sider, det der skulle blive optakten til den 2. verdenskrig.
Til Sovjetunionen området omkring Bialystok (fra 1941 Bezirk Bialystok) samt til Tyskland, de gamle Preussiske landområder, der blev afstået til det nye Polen efter 1. verdenskrig, samt nogle områder i det resterende østlige Polen. Disse blev benævnt Gau WARTHELAND og DANZIG WESTPREUSSIEN.
Den resterende del af Polen blev fra Tysklands side benævnt som "Generalgouvernementet" under ledelse af Hans Frank. Banerne hér var OSTBAHN jernbanefaglig i tysk Reichsbahn forstand.
De polske statsbaner (PKP) havde før krigen konstrueret og fremstillet nogle absolut gode lokomotivtyper, bl.a. den øverste på plakaten. Disse typer var så gode, at de dannede forbillede til det 2. Krigslokomotiv, det der blev til BR 42.
I øvrigt et meget spændende emne, den almindelige historiske som jernbanehistoriske. Prøv at "Google".
Med venlig hilsen
Steffen Dresler