Karlshamn, Blekinge, før og nu - del V (12 fotos)

af Niels Munch, 15/8 2014, 12:06 (3551 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 15/8 2014, 12:30

God fredag,

Thyge ønsker, at vi bliver færdige med Karlshamn inden 1. september, og mon ikke det nås. Det er trods alt kun godt 2 halve dages iagttagelser, der skal afrapporteres og krydres lidt med den historiske dimension. Der blev skam også tid til et par gode ture i Blekinges skærgård med Blekingetrafikens skærgårdsbåde (der også kendes fra Karlskrona). Men det er en anden sag.

Del IV sluttede med vor afsked med Karlshamn V, og næsen sattes sydover - stadig på vestsiden af Mieån - ad Prinsgatan, som i mange år var hovedindfartsvejen til havnen og det centrale Karlshamn, ligesom den "lægger ryg" til havnebanen og 1891-1957 tillige "södra sammanbindingsbanan" mod Ronneby og Karlskrona:

[image]
Breddning av B K B 1954. Fotograf: S. Walther. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAF01709:).

Vi er i sydenden af Karlshamn V. Normalsporet er kommet hertil fra vest, og havnebanen ad Prinsgatan forsynes med tredieskinne. Den murede, markante magasinbygning t.v. er siden nedrevet.

[image]
Karlshamn, Prinsgatan 29.07.2014 (nm).

Karlshamns byudvikling har overvejende fundet sted på Mieåns østside, medens der på åens vestbred opstod småindustri, magasiner og oplagspladser, afskærmet mod Prinsgatan af uskønne plankeværker o.l. Langs Prinsgatans vestside fandtes en række ældre byhuse etc., og alt dette bortsanerede man grundigt i 1960- og 1970-erne.

[image]
Tåg med ånglok passerar Prinsgatan 1957. SJ S3t 4053. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KDAA04039:).

1067 mm tog på vej mod Karlskrona, sydover ad södra sammanbindingsbanans treskinnespor.

[image]
Hyreshus med 3 våningar på Prinsgatan 29-35. Byggnad från 1960-talets slut. I förgrunden järnvägsspår. Fotoår: 1975-03-04. Fotograf: Peter Blom. (Blekinge Museum - Bildnummer: PB 293).

Samme motiv nedenfor, der er bl.a. skabt mere "luft" om åen t.v.:

[image]
Prinsgatan ud for N. Fogdelyckegatan 31.07.2014.

Prinsgatan slutter ved Hinseleden, hvor man i 1970 sprængte en 55 m lang vejtunnel gennem Hinseberget og dermed skaffede Västra Kajen og den centrale by en ny adgangsvej fra vest.

[image]
Sjömanshuset for enden af Prinsgatan ved Hinseleden, bem. sporet i kørebanen, 29.07.2014 (nm).

Her skabte man et kompliceret, lysreguleret kryds mellem Prinsgatan/Västra Kajen og Hinseleden, hvorigennem jernbanesporene til både Östra og Västra kajen førtes.

Sjömandshuset, som vil dukke op igen, er i realiteten den eneste bevarede af de bygninger m.v., der lå på Mieåns vestbred fra Karlshamn V og hertil. Her er fotografen hoppet over på østsiden af åen:

[image]
Sjömanshuset. Kontor och hamnens rastrum finns i byggnaden, som ligger vid Mieån i kvarteret Laxen. Byggnaden är från 1800-talet kanske äldre. Fotoår: 1975-03-03. Fotograf: Peter Blom. (Blekinge Museum - Bildnummer: PB 180).

Z65 ses på vej mod Karlshamn V, nok med en margarinevogn fra EVE på Vastra Kajen. I baggrunden Hinseberget:

[image]
Sjömanshuset og Hinsetunneln, 30.07.2014 (nm).

[image]
Järnvägsarbetare vid västra Kajen 1954. Foto: Arne Andersson. (Karlshamn Kommun).

Der etableres treskinnespor mod vesthavnen. Fotografen ser mod nord i retning af Prinsgatan, og i højre side af billedet ses en bid af Sjömanshuset. Siloanlægget er siden nedrevet og i 2007 opførtes her et pat højhuse med seniorboliger. Hinsetunneln blev i 1970 sprængt gennem Hinseberget t.v.

[image]
Ca. samme sted som ovenfor. T.h. ses den fhv. jernbanebro til Östra Kajen, 31.07.2014 (nm).

Som tidligere nævnt kom der spor til vesthavnen ved Vislandabanens anlæg i 1874. Og da man i 1891 anlagde södra sammanbindingsbanan, førte man denne over Mieån ud for Hinseberget på en jernbanebro:

[image]
Den nya järnvägsbron över Mieån mot Prinsgatan 1891. Bakom järnvägsbron ligger Sjömanshuset (Karlshamn Museum).

Herved kom der jernbanespor på Östra Kajen. Men inden vi fortsætter ad Östra Kajen i del VI, skal vi have et kig mere på den Västra Kajen:

[image]
Södra Torggatans (nu Rådhusgatans) mynning vid ån (Karlshamns Museum).

Billedet er taget før jernbanebroens opførelse, idet dens gitterkonstruktion her ville have spærret for udsynet mod vestkajen. Lokomotivet er ét af Vislandabanens første, et 1-B-0T lokomotiv fra Avonside Engine Bristol 1874, sandsynligvis KWJ nr. 2 "MÖRE" (byggenr. 983), 1888 KVBJ 7, solgt 1925 til AB Iföverken nr. 1, Bromölla, 1954 skrot.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak