Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Per Sørensen, Hg, 9/9 2012, 21:52 (4247 dage siden)

Hej
Som T. Rithmester skriver under emnet "Holstebro Markedsplads" er www.kortal.dk en absolut tidsrøver af rang.

Jeg havde ikke været omkring siden længe, men mange tak for henvisningen!!!
Nu har jeg spildt over 2 timer med at studere fantastiske detaljer på mange stationer, som f.eks. Randers, Åarhus, Svendborg, Assens og Fåborg. Jeg synes der er stor forskel på kvaliteten af fotos, men hvor er det dog dejligt!
Det er midt i en periode, hvor der virkeligt blev gået til den hos DSB. Der blev bygget om og lavet nye togveje, stationsbygninger, godekspeditioner og meget andet.

ODENSE er en favorit, hvor man stadig ser Odense Syd og så er der godt nok mange godsvogne rundt omkring. Der må være problemer hver dag med rangeringen.

NYBORG har naturligvis også problemer med mange godsvogne og man ser hvordan man er i gang med at gøre klar til at anlægge rangérbanegården Svanedammen. Tænk på at der går meget langt tid fra man finder ud af at der er et pladsproblem i Nyborg og til at problemet er løst. Lige inden det er løst må personalet godt nok have tørret sveden af panden nogle gange.
Læssevejene på havnen og andre havnespor er også godt.

HELSINGØR (min egen hjemby) havde naturligvis også pladsproblemer. Det var inden man fik ny kommandopost og lavet en bedre sporplan.
Den gamle rundremise ved Øresund ligger der endnu; det var den der futtede af i en voldsom brand og faktisk gav plads til omlægning af sporene.
Som eksempel på hvor kaotisk det kunne være, står der en slæber oprangeret i spor 3 i "Hallen". Spor 3 var altid afgangspor for persontog på Kystbanen.
Midt på dagen kunne man nok lige få plads til at afsende et godstog imellem et par persontog, der vel kørte med en times mellemrum.

GRØNNEHAVE er også blevet ændret, for sporene er flyttet fra den østlige side af stationen til den vestlige. Den nye remise er bygget og den gamle står stadig tilbage, men vistnok klar til nedrivning.

På den gamle remisegrund anlagdes senere Hotel Prins Hamlet, der sammen med hotellerne Marienlyst og Kystens Perle under Oscar Petersens ledelse blev til "Nordens festlige Hjørne", men det er en jo anden historie!

Det var bare lidt pladder fra en gammel klovn...

Venligst

ped

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Nomisdk ⌂, Skanderborg, 10/9 2012, 18:10 (4246 dage siden) @ Per Sørensen

Jeg syntes ikke jeg kan finde Randers Remise på kortet, jeg er bare blind, eller var den ikke bygget der?

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Thorbjørn, Kbh Ø, 10/9 2012, 19:08 (4246 dage siden) @ Nomisdk

Jeg syntes ikke jeg kan finde Randers Remise på kortet, jeg er bare blind, eller var den ikke bygget der?

Du må i gang igen, den ligger pænt på sin plads;-)

[image]

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af KimC, 10/9 2012, 19:21 (4246 dage siden) @ Nomisdk

Jeg syntes ikke jeg kan finde Randers Remise på kortet, jeg er bare blind, eller var den ikke bygget der?

Jo, den er der godt nok. Men meget i omgivelserne er forandret, af og til farer man vild på 1954 kortet.

Avatar

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af T. Rithmester @, Struer, 10/9 2012, 20:58 (4246 dage siden) @ KimC

Jeg syntes ikke jeg kan finde Randers Remise på kortet, jeg er bare blind, eller var den ikke bygget der?


Jo, den er der godt nok. Men meget i omgivelserne er forandret, af og til farer man vild på 1954 kortet.

Så flytter man jo bare "skyderen" over til 2010 luftfoto ;-)

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af KimC, 10/9 2012, 19:23 (4246 dage siden) @ Per Sørensen

Den side er et godt tidsfordriv! Jeg faldt over den gamle linjeføring Harboøre-Thyborøn, og minsanten om ikke de også har fanget en MP med et par vogne på krogen mellem Spang og Vollerup på Mommarksbanen. Der dukker nok flere spændende ting op hen ad vejen.

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af cm, 11/9 2012, 07:59 (4246 dage siden) @ KimC

Den gamle kabeltrukne færge ved Egernsund er på vej over, og Dokhavnen i Esbjerg er stadig rigtig "Dokhavn"... her er i sandhed mange spændende ting...
:-)
mvh
Chr

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Poul Andersen, 11/9 2012, 08:06 (4246 dage siden) @ cm

Det er simpelthen "kavlitets guf" at studere dette kort.

Udover at finde div. nyanlæg under anlæg som f. eks omlægningen ved Skive og Nykøbing F. - Rødby, kan selv de tidligt nedlagte amtsbaner i Sønderjylland findes med et skarpt øje.
... og sådan kan man blive ved med at finde interessante ting fra en periode hvor der var tæt med jernbaner i landet.

Mvh.
Poul.

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af cm, 11/9 2012, 08:17 (4246 dage siden) @ cm

Den i 1932 nedlagte bane Padborg - Smedeby - Holbøl - Tørsbøl kan endda findes. Nemmest hvis man følger den fra Padborg...
I Padborg synes det som om at en lille stump af banen stadig benyttes.
mvh
Chr

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af cm, 11/9 2012, 13:48 (4245 dage siden) @ KimC

Pudsigt - VIRKELIGT fascinerende at snuse rundt i Danmark i 1954! Syd for Kerteminde ser det grangiveligt ud som om man er vidne til en faretruende kollision mellem en Nordgående MO'er med 1 eller 2 vogne bag - og så en sydgående MO'er med 8 godsvogne på krogen. Billederne er jo sammensat - også med tidsinterval - så måske er der her tale om en kronologisk forskudt togkrydsning? Kan da ikke forestille mig at Kertemindebanen var 2-sporet....
mvh
Chr

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af cm, 9/2 2013, 10:51 (4094 dage siden) @ KimC

Hej KimC!(-og andre)

Har du checket Sønderborg Kommunes Luftfotoserie fra 1945? HER

Tror sgu der er en togstamme (MP'er?) i Mommark.
Billederne er lidt mere grynede end i 1954-fotoerne, men man følger med lethed banen.

mvh
Chr

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Georg Schmidt, 11/9 2012, 15:18 (4245 dage siden) @ Per Sørensen
redigeret af Georg Schmidt, 11/9 2012, 15:41

Herligt at kigge rundt på banerne i 1954 og kvaliteten er ganske god. F. eks kan man se de store byggearbejder ved Viby Jylland hvor Gl. Horsens landevej (ved Overkørsel 240 med vogterhus 75, Viby blokpost) blev ført under banen i 1954. Mens byggearbejdet stod på, var DSB's to hovedspor ført i en bue nord om byggestedet. På vedlagte to billeder ses en H-maskine netop passere den midlertidige meget brede overkørsel fra Aarhus og en MP passere med et lille godstog på vej ind i kurven fra Hasselagersiden. HHJ's spor blev ikke forlagt. Den bevogtede overkørsel blev nedlagt i 1955 da broarbejdet var færdigt.
[image]
[image]
MP med godstog passerer arbejdsstedet ved Viby blokpost 1954, FDB's fabrikker skimtes tilvenstre.
Fotos arkiv G Schmidt.

Mvh
Georg

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af KimC, 11/9 2012, 17:36 (4245 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MP med godstog passerer arbejdsstedet ved Viby blokpost 1954, FDB's fabrikker skimtes tilvenstre.
Fotos arkiv G Schmidt.

Interessant. MP havde da ellers normalt 3 vinduer i fronten ligesom MO. Har det været ændret gennem tiderne, eller kan der her være tale om en intermistisk reparation af en eller anden grund?

Danmark set fra luften 1954 - Tidsrøveren

af Jens MO-Møller, 11/9 2012, 18:14 (4245 dage siden) @ KimC

Det er harmonikarammen i førerrum 2, som skjuler lidt af vinduet i frontdøren! Denne ramme blev påbygget nogle af vognene ret tidligt.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Overkørsel 240 Viby - udflytning af I-signaler År*)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2014, 22:22 (3612 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 6/6 2014, 22:40

*) År = Aarhus Rangerbanegård

Herligt at kigge rundt på banerne i 1954 og kvaliteten er ganske god. F. eks kan man se de store byggearbejder ved Viby Jylland hvor Gl. Horsens landevej (ved Overkørsel 240 med vogterhus 75, Viby blokpost) blev ført under banen i 1954. Mens byggearbejdet stod på, var DSB's to hovedspor ført i en bue nord om byggestedet. På vedlagte to billeder ses en H-maskine netop passere den midlertidige meget brede overkørsel fra Aarhus og en MP passere med et lille godstog på vej ind i kurven fra Hasselagersiden. HHJ's spor blev ikke forlagt. Den bevogtede overkørsel blev nedlagt i 1955 da broarbejdet var færdigt.
[image]
[image]
MP med godstog passerer arbejdsstedet ved Viby blokpost 1954, FDB's fabrikker skimtes tilvenstre.
Fotos arkiv G Schmidt.

Kære Georg

Jeg fandt lidt om udflytningen af Aarhus Rangerbanegårds I-signaler i anledning af bygning af vejunderføring til erstatning for overkørsel 240.

Togfølgestationen(?) Kongsvang bliver åbenbart først oprettet i 1949(?)

Klik på billedet for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-933/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Overkørsel 240 Viby - udflytning af I-signaler År*)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2014, 00:49 (3612 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Togfølgestationen(?) Kongsvang bliver åbenbart først oprettet i 1949(?)

Nu fik jeg kigget i Jernbanen oktober 2010, nr. 5, side 40, hvoraf fremgår, at Kongsvang blev oprettet som selvstændig togfølgestation i 1949. Den præcise dato i 1949 fremgår (så vidt jeg kan se) ikke og det fremgår heller ikke, hvor stationsbestyreren befandt sig(?). Men måske er det blot mig, der er træt og ikke kan læse indenad p.t.?

Det må endelig ikke opfattes som en kritik af artiklen, for den er ypperlig og anbefales på det varmeste:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Kongsvang / "yderste signalbro ved Viby"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2014, 10:47 (3611 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jo længere jeg får gravet mig ned i kasse TTDSB-100A BB-933, jo mere dukker der op med relation til sikringsanlægget i Aarhus, Kongsvang og strækningen Aarhus-Hasselager.

Klik på billedet for højere opløsning

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-933/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Kongsvang / "yderste signalbro ved Viby"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/6 2014, 22:12 (3611 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke, om nedenstående særtogsanmeldelse har noget med "yderste signalbro" i Viby at gøre.

Men for fuldstændighedens skyld gengives den her. Den lå i samme omslag som øvrige akter om signalbroen i Kongsvang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-933/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Kongsvang - signalbro - fritrumsprofil

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/6 2014, 10:17 (3610 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I forbindelse med opstilling af signalbro ved Kongsvang i september 1933 indskrænkedes fritrumsprofilet over højre spor Aarhus-Hasselager ved Kongsvang midlertidigt til 2290 mm.

Det forstår jeg ikke. Der er da intet rullende materiel, måske lige bort set fra en fladvogn, der kan gå under 2290 mm?

Som jeg læser cirkulæret, kan rullende materiel med en maks. højde på 2290 mm passere stedet. Men så lave var der da ingen tog, der var?

Mon ikke cirkulæret skal læses således, at de 2290 mm er bredden på fritrumsprofilet;-) ?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-933/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Kongsvang - rejsning af signalbro og udligger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/6 2014, 12:44 (3610 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I perioden 22.-29. september 1933 rejstes signalbroen og signaludliggeren ved Kongsvang.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-933/Thomas Boberg Nielsen.

Kongsvang - signalbro - fritrumsprofil

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 8/6 2014, 14:58 (3610 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke cirkulæret skal læses således, at de 2290 mm er bredden på fritrumsprofilet;-) ?

Jo, advarslen mod at læne sig ud ad vinduer og bevæge sig uden på toget bekræfter dette. Det er ikke usædvanligt selv i officielle skrivelser at se sådan sjusket og upræcis sprogbrug.

Kongsvang - signalbro - fritrumsprofil

af Niels Munch, 8/6 2014, 17:28 (3610 dage siden) @ Erik Olsen

Mon ikke cirkulæret skal læses således, at de 2290 mm er bredden på fritrumsprofilet;-) ?


Jo, advarslen mod at læne sig ud ad vinduer og bevæge sig uden på toget bekræfter dette.

Det læste jeg også; men 2290 mm er dæleme' smalt, en EH-rejsegodsvogn måler f.eks. 2600 mm (vognkassebredde jf. DRM).

M.v.h.
Niels

Kongsvang - signalbro - fritrumsprofil

af Georg Schmidt, 8/6 2014, 16:45 (3610 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas
Tak for meget interessante skrivelser.

Jeg tror ikke der er noget galt med skrivelsen vedr. fritrumsprofilet i Kgv. Der står i "Banernes bygning og udstyrelse" "fritrum over sporet".
Jeg tror vi kan være helt sikre på, at skrivelser der udgik fra 2. distrikt var 100% i orden inden de blev fordelt. Folkene der udfærdigede disse var af meget høj kvalitet, flere af dem ville have egnet sig fortrinligt som sagførere.:-D

[image]
Signalbroen i Kongsvang fra bladet Kupe' nr. 1 Maj 1977.

Mvh
Georg

Avatar

1929: Godstogssporet Hasselager (Kongsvang)-Aarhus Rbg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2014, 13:58 (3502 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-1068/Thomas Boberg Nielsen.

Danmark set fra luften 1954 - overvældende success!

af cm, 30/9 2012, 09:46 (4226 dage siden) @ Per Sørensen

Tilsyneladende har man hørt "bongotrommerne" vidt omkring!

citat fra hjemme-siden:

Tak for din interesse for www.kortal.dk.
Vi har for kort tid siden lagt et landsdækkende luftfoto fra 1954 på Kortal. Interessen for dette luftfoto har været ganske overvældende og desværre overbelastet vores servermiljø. Af hensyn til vores betalende kunder, har vi derfor været nødsaget til midlertidigt at lukke Kortals offentlige kortvisningsfunktion ned i dagtimerne, indtil vi har genetableret en stabil service. Kortvisningen åbnes igen kl. 17.

Venlig hilsen
COWI

mvh
Chr

Avatar

Danmark set fra luften 1954 - nu på krak.dk

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/5 2016, 20:25 (2907 dage siden) @ Per Sørensen

Hej
Som T. Rithmester skriver under emnet "Holstebro Markedsplads" er www.kortal.dk en absolut tidsrøver af rang.

Jeg havde ikke været omkring siden længe, men mange tak for henvisningen!!!
Nu har jeg spildt over 2 timer med at studere fantastiske detaljer på mange stationer, som f.eks. Randers, Åarhus, Svendborg, Assens og Fåborg. Jeg synes der er stor forskel på kvaliteten af fotos, men hvor er det dog dejligt!
Det er midt i en periode, hvor der virkeligt blev gået til den hos DSB. Der blev bygget om og lavet nye togveje, stationsbygninger, godekspeditioner og meget andet.

www.kortal.dk er bestemt stadig et besøg værd, selvom ejerne Cowi i den mellemliggende tid har muntret sig med at lægge deres logo ind over luftfotografierne i et grid.

Hvis man gerne vil have overblik fra helikopterperspektiv anno 1954, så kan man nu finde 1954-luftfotos på krak.dk - uden logoer.
På krak.dk kan man ligeledes foretage en sammenligning mellem 1954 og nutid - og det kan for Frederikshavn Gl. Stations vedkommende se således ud:

[image]

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Danmark set fra luften 1954 - nu på krak.dk

af UTJ, 12/5 2016, 00:54 (2907 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej
Som T. Rithmester skriver under emnet "Holstebro Markedsplads" er www.kortal.dk en absolut tidsrøver af rang.

Jeg havde ikke været omkring siden længe, men mange tak for henvisningen!!!
Nu har jeg spildt over 2 timer med at studere fantastiske detaljer på mange stationer, som f.eks. Randers, Åarhus, Svendborg, Assens og Fåborg. Jeg synes der er stor forskel på kvaliteten af fotos, men hvor er det dog dejligt!
Det er midt i en periode, hvor der virkeligt blev gået til den hos DSB. Der blev bygget om og lavet nye togveje, stationsbygninger, godekspeditioner og meget andet.


www.kortal.dk er bestemt stadig et besøg værd, selvom ejerne Cowi i den mellemliggende tid har muntret sig med at lægge deres logo ind over luftfotografierne i et grid.

Hvis man gerne vil have overblik fra helikopterperspektiv anno 1954, så kan man nu finde 1954-luftfotos på krak.dk - uden logoer.
På krak.dk kan man ligeledes foretage en sammenligning mellem 1954 og nutid - og det kan for Frederikshavn Gl. Stations vedkommende se således ud:

Ellers brug "Danmarks Miljøportal" - der kan du hente fredningsgrænser, matrikelskel mv ind.
http://arealinformation.miljoeportal.dk/distribution/
1954-fotoerne er også her uden COWI smurt ud over


Billige jernbane T-shirts

DSB EA3020

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak