Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 8/9 2014, 19:17 (3520 dage siden)

Bl.a. i publikumskøreplanerne fra 58-59 operer man med et begreb der hedder hurtigtogsbillet, og det ser ud til at det krævede man til alle tog af typen "E" ?
Er det korrekt, og hvor længe eksisterede dette fænomen?
(ikke at forveksle med pladsbiletter til lyntog mm)


hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 9/9 2014, 11:58 (3519 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Du jar som sædvanlig ret.(:-) Mente også at huske en sådan tråd men kunne ej genfinde den.
I øvrigt var der som sædvanlig en tyrkfejl i emnet. Sku ha været: Hurtigtogsbiletter?.

Fandt efterfølgende ud af at i kategorien "L"- lyntog foruden pladsbiletter OGSÅ skulle bruges hurtigtogsbiletter.

Hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af Georg Schmidt, 8/9 2014, 21:57 (3520 dage siden) @ gamle ole

Begrebet hurtigtogsbilletter forsvandt fra publikumskøreplanen ved overgang til vinterkøreplanen 1959/60 den 4. oktober 1959. Samtidig forsvandt den punkterede streg til venstre for tiderne for lyn- og eksprestog (indført pr. 22.05.1955) der viste, at der til disse to togarter krævedes hurtigtogsbillet. Før sommerkøreplanen 1955 skulle der foruden til Lyn-og eksprestog også hurtigtogsbillet til iltog (I), motor-eksprestog (ME) og motor-iltog (MI).

M v h
Georg

Hurtigtogdbiletter+

af esni, Frederikssund, 8/9 2014, 22:59 (3520 dage siden) @ Georg Schmidt

Begrebet hurtigtogsbilletter forsvandt fra publikumskøreplanen ved overgang til vinterkøreplanen 1959/60 den 4. oktober 1959. Samtidig forsvandt den punkterede streg til venstre for tiderne for lyn- og eksprestog (indført pr. 22.05.1955) der viste, at der til disse to togarter krævedes hurtigtogsbillet. Før sommerkøreplanen 1955 skulle der foruden til Lyn-og eksprestog også hurtigtogsbillet til iltog (I), motor-eksprestog (ME) og motor-iltog (MI).

M v h
Georg

Jeg er for ung til at kende forskellen imellem disse togarter. Kan Herreværelset nådigt oplyse mig denne sonding?

Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 9/9 2014, 12:04 (3519 dage siden) @ esni

Mener vi har haft det i tidligere tråd jeg selvfølgelig heller ikke kan genfind. Muligvis den Niels henviser til?

Hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 9/9 2014, 12:02 (3519 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak. Ja det fandt jeg også efterfølgende ud af.
I øvrigty var der mnage flere interesseante oplysninger om bl.a. togtyper i de ældre publikumskøreplaner i forhold til de nyere. Virkelig interessant læsning.

Hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af Georg Schmidt, 10/9 2014, 10:53 (3518 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole
Jeg holder som dig også meget af de gamle køreplaner, og kommer man først i gang med "forskningen" som du er god til at sætte gang i (:-D) bliver man grebet af nostalgien, og så kan man godt få en del arbejde ud af det.:-D
Især køreplanerne fra før 1955 viser også lidt om trækkraften.

Herunder udsnit af omslaget på køreplanen 54-55 og sommer 1955 der viser udvalget af togarter og "oprydningen" i 1955.

[image]
Her 54-55 med hele sortimentet af togarter.

[image]
Her sommer 55 efter oprydningen hvor bl. a. ME og MI er forsvundet.

"MI" ses første gang i sommerkøreplanen 1934 i forbindelse med MP-vognens tilkomst. I den forbindelse kom der bl. a. to togpar med MP-vogne mellem Randers og Tinglev samt mellem Aarhus og Aalborg med oprangering MP-FF og evt postvogne og 100 km/t. Disse togpar var benævnt Motor-Iltog. Et af disse tog hed 237 med afgang fra Fredericia 9.45 og ankomst Randers 12.40 med oprangering MP-FF-DJ-DK. Postvognene var kommet fra København med tog 59.
En del år senere var der i 1954-55 også et motor-iltog, nemlig tog 1 Odense-Aarhus fremført af MK/FK og 120 km/t. Dette tog udgik fra Nyborg som tog 2001 med postvogne fra Sjælland og hed i tjenestekøreplanen "Motor post iltog" og blev så personførende fra Odense, denne betegnelse fandt dog ikke vej til publikumskøreplanen.

"ME" Motor Eksprestog fremkom i 1937 i forbindelse med "Nordpilen".

Ser man på persontogene i 1950-55 i vestområdet skete der jo en kraftig motorisering i forbindelse med de mange MO-vognes tilkomst. I 1950 var der i 2. distrikt 25 K-maskiner i tur til fortrinsvis persontog, i 1953 var dette tal faldet til 18 og i 1955 til kun 4 K-maskiner.

Begreberne "P" og "S" holdt sig frem til sommerkøreplanen 1969.

For os der havde med personekspedition at gøre på Århus H i 70'erne anbefalede billetkassereren os altid inden køreplansskiftet lige at læse de første sider i køreplanen, for "der står mange gode ting" som han sagde.:-D

Mvh
Georg

Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 10/9 2014, 17:44 (3518 dage siden) @ Georg Schmidt

Helt enig Georg.
Og så var det een af de få kilder man havde som barn i 50erne- udover "biblen" fra 59, Jernbanens HHH, og de få andre bøger dengang.
(Og nu lykkedes det langt om længe at få den grønne gra 57 og 60 så nu mangler der bare en fra 62/63/64 og måsken en rød, så er samlingen repræsentatv igen)


Hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af gamle ole, 10/9 2014, 19:44 (3518 dage siden) @ Georg Schmidt

-og så fik du dokumenteret at det var i 55 togarter blev reduceret fra 10 til 5, hvilket svarer til de 5 jeg husker fra barndommen- årgang 51, "vinterkøreplanen":-D

Hilsen Ole

Hurtigtogdbiletter+

af Allan Testrup, 10/9 2014, 14:07 (3518 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole.

Hvis du kan få fat i Dansk Fragt- og Banemærkeklubs blad nr 75 (maj 2014) kan du læse min lille artikel om "Hurtigtogsbilletter" Ellers skriv til mig på allan.testrup@gmail.com.

Svenska-lok
DSB MH396

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak