Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af Søndenfjords, 6/10 2014, 10:14 (3493 dage siden)

Gribskovbanen er en af de privatbaner, der har haft flest sidespor, ca. 15 stk., de fleste på fri bane. De betjente alt lige fra brændepladser til teglværker og sågar benzintanke og omfattede desuden grussporet ved Vejby, trælastens spor i Græsted og havnebanen i Gilleleje.

[image]
Gribskovbanens sydligste sidespor blev oprettet under krigen i km 1,7 fra Hillerød. Her opførtes i 1942 en fabrik der kunne udvinde garvesyre af egestød og granbark fra skoven. (Arkiv: Vores Nordsjælland og Hillerød Industrihistorie. Luftfoto: Sylvest Jensen ca. 1950.)

[image]
Både råvarerne og de færdige produkter transporteredes i normalsporede godsvogne, ikke bare fra GDS, men som her også fra DSB. (Arkiv: Vores Nordsjælland og Hillerød Industrihistorie. Fotograf ukendt. Ca. 1950).

[image]
Fra godsvognene blev egestødene og granbarken læsset ind i fabrikshallen for at blive findelt. (Arkiv: Vores Nordsjælland og Hillerød Industrihistorie. Fotograf ukendt. Ca. 1950).

[image]
Men der var ikke bare normalspor ved fabrikken. Billedet her viser, at der også fandtes et lille smalsporsanlæg. (Arkiv: Vores Nordsjælland og Hillerød Industrihistorie. Fotograf ukendt. Ca. 1950).

Mere om Dansk Garveekstrakt Fabrik:
http://www.vores-nordsjaelland.dk/page_id__736.aspx?path=0p4p147p151p
http://www.hillerodindustrihistorie.dk/historier/historie-1192456202-357185-23812.tkl??

Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af Jean Mire Maison, 6/10 2014, 11:03 (3493 dage siden) @ Søndenfjords

Hermed et lille supplement til de viste fotos - på det ene kan ses noget smalspor.
[image]
et luft foto ca. 1954 hvor der stadig er sidespor til området
[image]
på dette foto ses noget smalspor og der har måske været mere en det.

hilsen Jean Miré Maison

Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af gamle ole, 6/10 2014, 18:15 (3492 dage siden) @ Søndenfjords

Interessant. Både fotos her og div. bøger og andet materiale bekræfter jo at der var "en mindre rangerbaneård" mellem Slotpavilionen og skovbrynet.
Jeg har kun selv en vag erindring om dette (årgang 51).


Hilsen Ole

Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af gamle ole, 6/10 2014, 18:42 (3492 dage siden) @ Søndenfjords

Ja det med sidesporene er måske lidt paroksalt. I tidligere tråde har skovprodukttransportspørgsmålet været oppe at vende, og det var da ikke vildt imponerende tal for en oprindelig tænkt bane til skovprodukter, men derimod udpræget persontransport, og så allegevel så mange sidespor.

Hilsen Ole

Avatar

Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/10 2014, 20:03 (3492 dage siden) @ gamle ole

Ja det med sidesporene er måske lidt paroksalt. I tidligere tråde har skovprodukttransportspørgsmålet været oppe at vende, og det var da ikke vildt imponerende tal for en oprindelig tænkt bane til skovprodukter, men derimod udpræget persontransport, og så allegevel så mange sidespor.

Netop dette, at en bane oprindeligt beregnet til gods (brænde og mursten) siden starten aldrig fik de godsmængder/typer som forudsat men til gengæld blev og er en succes med persontransport, diskuteres i Ole og Lars' bog om GDS.

Sidespor på Gribskovbanen - Garvesyrefabrikken (4 fotos)

af gamle ole, 7/10 2014, 11:34 (3492 dage siden) @ Michael Deichmann

Enig, men der synes at være lidt forskellige udlægbinger af sporene i det nævnte område?
Har der ikke i en tidligere tråde været sporplaner/skitser fra området, eller findes de?


Ole

Sidespor på Gribskovbanen - Sabotage på garvesyrefabrikken

af Søndenfjords, 2/1 2020, 17:36 (1578 dage siden) @ Søndenfjords

Jeg genåbner lige denne fil, for i Hans Edvard Teglers bog "Sabotage. Amatørernes oprør" (Lindhardt og Ringhof 2017) har jeg bl.a. fundet denne beretning fra 1943:
"4. april var vi i Hillerød, hvor nogle af os agerede Tordenskjolds soldater. Først ødelagde vi Skævinge Hørskætteri med sprængning og brand, derefter kørte vi i rasende fart ind til Hillerød og prøvede at vælte skorstenen på Garvesyrefabrikken, totalt mislykket. Skorstene er ikke sådan at vælte."
I sin bog Modstand 1942-1943 (Politikens Forlag 2018) går Niels Birger Danielsen en anelse mere i detaljer:
"På garvesyrefabrikken anbragte sabotørerne kl. 21.30 sprængladninger i skorstenen og i kraftcentralen, men det lykkedes ikke at vælte skorstenen, kun at sprænge et hul i den."

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1428

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak