Mandagsbilleder fra 70´erne (VGJ).
Som tidligere nævnt, flyttede jeg fra Fyn til Varde d. 1. april 1970, idet jeg under en militærøvelse i Nymindegab og en togtur fra Nr. Nebel til Varde i februar 1970, nærmest ved et tilfælde løb ind i direktøren for de to privatbaner, og dagen efter var jeg ansat ved Varde - Nr. Nebel Jernbane (VNJ), pr. 1. april, dog med betingelse af, at der skulle gøres tjeneste ved Varde - Grindsted Jernbane (VGJ) i fornødent omfang, idet denne banens fremtid på dette tidspunkt var uvis.
Jeg havde midtvejs under aftjening af værnepligten søgt ind til DSB, men intet hørt, så det var nærmest som at vinde "millionen i lotteriet" med denne ansættelse, uanset de fleste af mine bekendtskaber rystede noget på hovedet over min beslutning, set i forhold til de mange privatbanenedlæggelser sidst i 60´erne.
Jeg starte med lidt værkstedstjeneste på det fælles værksted i Varde, og efter kort tid blev det til indøvelse i kørsel med både Scandia-skinnebusser og Triangel-motorvogne. Samtidig blev det til selvstudie i div. reglementer omkring sikkerhed og tjenesteforhold samt ikke mindst at lære de mange stationer og trinbrætter på begge baner, idet de fleste tog var énmandsbetjente hvor føreren også foretog billetsalg m.m.
Der blev også tid til lidt fotografering, men da arbejdet skulle passes, blev det ikke til meget, og efter at mit kamera i 1971 fik en tur på jorden, blev det ikke til mange billeder i flere år fremefter, idet hele to reparationer ikke hjalp noget på billedkvaliteten.
I dag skal vi se billeder fra Grindstedbanen, hvor en stor del af min første indøvelse fandt sted. Det var også på denne bane jeg kørte min første selvstændige tur i Pinsen 1970, og hvor jeg kørte det sidste tog i retning fra Varde til Grindsted d. 31. marts 1972.
Godstog med M 3 krydser Sm 5 i Nordenskov, maj 1970.
"Stort" godstog med M 3 holder klar til afgang i Varde. Belastningen var ca. 55 tons, så man fik lært at skifte gear og rangére i Ansager, hvor de to bagerste vogne skulle placeres på hver sit spor.
VGJ Sm 7 ved remisen i Grindsted. I denne skinnebus kørte jeg min første selvstændige tur, og det sidste tog på VGJ. Sm 7 kom herefter til VNJ, og blev meget anvendt indtil de Svenske skinnebusser tog over i 1973.
VGJ Sm 6 og Sm 7 ved remissen i Grindsted. Forskellen på serie 1 og 2 skinnebusserne ses tydelig.
Førerpladsen på VaGJ M 3. Standarden taler vel for sig selv, sammenlignet med nutidens førerrum.
Førerbordet i VGJ Sm 7. Bemærk gearvælgeren til højre. Alle skinnebusser på VNJ og VGJ havde fået de ældre manuelle gearkasser udskiftet med brugte halvautomatiske Wilson-gearkasser.
Derfor var det meget nemt og behageligt at betjene disse skinnebusser, og mange privatbanefolk jeg senere har talt med, var godt misundelige over at "deres bane" ikke havde foretaget denne ombygning.
VaGJ M 1 holdt godt parkeret på Varde Vest, men havde ikke været brugt i flere år.
Den forlod Varde sammen med andet materiel i 1971.
Næste mandag ser vi på mine første år på VNJ.
Mvh.
Poul.