Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 10/10 2014, 23:23 (3488 dage siden)

Var i Klampenborg fornylig og kom til at tænke på sporbenyttelsen på de store søndage hvor både linie A, og F og C var forlænget fra Hellerup.
Benyttede de hver sit spor af de 3 mulige.
Det "halve" spor 5 og spor 6 og 7, eller vekslede man bare mere tilfældigt. Mener at spor 6 muligvis var "hovesporet" som linie A dagligt benyttede?
(Og sekundært vist berørt i tidligere tråde. Når lokaltpget fra Rungsted til Klampenborg kørte til perron mener jeg at de krydsede direkte ind til spor 1-hvor de også afgik fra- og ikke spor 4 først for dernæst at rangere over til spor 1?)


Hilsen Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 11/10 2014, 10:54 (3487 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
S-togs linje F brugte altid spor 7, linje A spor 6.
Ekstratoget 8.30 til København H afgik fra spor 5, det blev også brugt til opstilling.

Rungstedtogene ankom i spor 4 og afgik nordpå 2 minutter senere fra samme spor, midt i 60'erne
kørte de midt på dagen med en 500-MO og ved et aftentog ved 20-tiden ankom MO-Crs nordfra i spor 4, tæt fulgt af et udlandstog for så at afgå nordpå efter det havde passeret.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 11/10 2014, 13:52 (3487 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for info, men ved du hvilket spor de forlængede C-tog fra Hellerup på de store søndage mm benyttede? Var det spor 5?
Og har spor 1 ikke periodevis været benyttet til Rungstedtogene også/i stedetfor?


Hilsen Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 11/10 2014, 16:36 (3487 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
Rungstedtogene fra København benyttede spor 1.
De der vendte i Klampenborg benyttede spor 4, der var et PU-signal i nordenden af spor 4 og en transversal.
Jeg har set i tjenestekøreplanerne 1962,67,68 og vendetiden var 2 minutter ankomst -18 afgang -20, dvs ingen tid til rangering og transversalen i nord vendte så man ikke kunne køre ind i spor 1 eller 2 nordfra og selvfølgelig ingen PU'er i sydenden af disse spor. I tjk 1962 gennemførtes de fleste tog Ru-Kh. Eftermiddagstog og aftentog vendte i Kl.
Der er ingen C-tog til Klampenborg angivet i ovennævnte tjenestekøreplaner, Hverdage forlænget til Holte.
Holger må vel være ekspert på området.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/10 2014, 14:50 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

De der vendte i Klampenborg benyttede spor 4, der var et PU-signal i nordenden af spor 4 og en transversal.
Jeg har set i tjenestekøreplanerne 1962,67,68 og vendetiden var 2 minutter ankomst -18 afgang -20, dvs ingen tid til rangering og transversalen i nord vendte så man ikke kunne køre ind i spor 1 eller 2 nordfra og selvfølgelig ingen PU'er i sydenden af disse spor. I tjk 1962 gennemførtes de fleste tog Ru-Kh. Eftermiddagstog og aftentog vendte i Kl.

Dengang var der ingen PU i Klampenborg fjern.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 15:12 (3486 dage siden) @ Erik Olsen

Jo det var der.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 15:33 (3486 dage siden) @ Erik Olsen

Det ved jeg godt, men i det tidligere anlæg var der 3 PU signaler i nordenden, spor 1,2 og 4, og 2 i sydenden for spor 3 og 4, jeg har konstateret det ved selvsyn mens jeg boede ved og benyttede Kystbanen i årene 1962-1972, såkaldt øjenvidneskildring.
PU-signaler er ældre end du tror.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 12/10 2014, 16:02 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

På dette billede fra 1963 ses PU-signaler i spor 1, 2 og 4

[image]

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/10 2014, 21:16 (3485 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

På dette billede fra 1963 ses PU-signaler i spor 1, 2 og 4

Husker nogen hvilken type sikringsanlæg der var i Klampenborg indtil det nuværende anlæg blev ibrugtaget?

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/10 2014, 21:57 (3485 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik.
Ole Edvard Mogensens udmærkede bog "Signalhuse" omhandler sikringsanlægget i Klampenborg på side 63-64.
Han angiver at Klampenborg fik et af de første centralsikringsanlæg i landet, det var et mekanisk anlæg af fabrikat Schnabel & Henning,
dette anlæg afløstes i 1930 af et elektromekanisk sikringsanlæg af type 1912 leveret af L.M.Ericsson, dette anlæg var i drift til 1985.
Tilbage er jo så spørgsmålet: hvornår kom der så PU-signaler?
Er der en sammenhæng med etablering af linjeblok på nabostrækningerne.
Det er vel ret sandsynligt. Udkørselsessignalernes synlighed blev der forresten klaget over i Dansk lokomotivtidendes læserbrevsspalte ca 1960-61.

Billedet i bogen af sportavlen er meget interessant!

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 16/10 2014, 15:37 (3482 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Erik.
Ole Edvard Mogensens udmærkede bog "Signalhuse" omhandler sikringsanlægget i Klampenborg på side 63-64.

Jeg har omtalte bog, jeg tænkte bare ikke på at kigge i den. Desværre kan jeg se at min hukommelse ikke er hvad den har været, men Toms billede fra Klampenborg bragte erindringerne tilbage. Tak for det.

klampenborg st 50-60erne - PU signaler

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 5/12 2014, 20:14 (3432 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen,
nu er det lykkedes for mig at komme ind på TIB-siden og botanisere.
Jeg har konsulteret signalafsnittet i diverse udgaver og kan meddele at PU-signaler i Klampenborgs nordende er med TIB 1958 og i 1959-udgaven er der PU-signaler generelt på fjerntogssporene. Det stemmer med etableringen af automatiske linjeblokanlæg på nabostrækningerne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af henning h087 ⌂, Græsted, 12/10 2014, 19:30 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

:-)

udsnit Klampenborg sporplan 1962

Pu signaler syd

[image]


Pu signaler nord

[image]

mvh
henning h087

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 15:31 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak.
Har en svag erindring om at i de sidste dage for Kl-Ru at jeg steg på et tog med afgang fra spor et om aftenen, vist med en BHS, men sikkert en fejl.
Ja sidenhen blev Linie C forlænget til Holte på hverdage, men Klmpenbor var et sommersøndagsfænomen.

Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 15:42 (3486 dage siden) @ gamle ole

Ja det må det være da Bhs er fra 1968 og Klampenborg-Rungsted Kyst lokaltogene ophørte da sommerkøreplanen 1967 trådte i kraft.
Kilder: BB-styrevognsbog ang Bhs, Vingehjulet 1967 og Tjenestekøreplan 1967 og 1968 sommer ang lokaltog Kl-Ru.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Georg Schmidt, 11/10 2014, 19:32 (3487 dage siden) @ gamle ole

Som jeg husker det var det F-togene nærmest bygningen, som også Lars skriver, og A-togene "i midten" og fra "det halve spor" 5a har der sikkert også været nogle afgange.

[image]

[image]
Her hvor Fs 914-MM 714 holder op til stopperen i spor 5a, ser det ud til at skiltekassen ud over at kunne vise "Medtager ikke rejsende" kan vise to tre andre destinationer.

Mvh
Georg

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 11:36 (3486 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg tak for endnu nogle af dine dejlige billeder der vækker minder.
Om spor 5a i Klampenborg kan jeg sige at der kun lige var plads til 6-vogne, og når jeg end kom forbi var der opstillet et 6-vognstog.

Nu har jeg gravet i tjenestekøreplanen 1962 og 1969.

I 1962 ankom der 2 ikke-personførende S-tog (tomt materiel) til Klampenborg:
7045c Kh afg 5.00 Klampenborg ank 5.17 kun stop i Hl Passer med første afgående S-tog Kl 5.23.
det andet ankom 8.40 fra Hellerup (af 8.31) som videreført 4081 fra Hvidovre Nær, lige før det ankommer er "reminiscensen af grosserertoget" 7084c afgået fra spor 5a kl 8.37.
Så de er ikke mærkeligt at jeg syntes der altid altid stod en stamme opstillet i sp 5a.

Så er der 1969, i parentes bemærket pendlede jeg Kokkedal-Lyngbyvej 1971-72 på forskellige tidspunkter. Da køreplanen i begyndelsen var den samme som i 1969, da kunne jeg ved selvsyn se det følgende:

7.55 ankom 187-23 i spor 5a Klampenborg afgang fra Hellerup af 7.55. Det er så lidt svært at gennemskue hvilket tog det er men 601-22 fra Ballerup ender i Hellerup 7.40 og der er ingen afgange fra Hellerup den anden vej efter det tog, jeg mener også at have set det med C-skilt når det ankom. Obs bindestregen er min egen markering af at de 3 første ciffre var store og de 2 sidste var mindre, (rute og løbenummer)
Ekstratoget 156-25 afgik siden fra sp 5a kl 8.30½, skarpt da F-toget 411-24 ankommer 8.30½ og har en fjendtlig indkørselstogvej.

Hej Ole har du tænkt over hvor dumt det ville være at rangere Rungsted-Klampenborg-toget om til spor 2 når det nu er et tog med forbindelse til S-tog. Så ville man jo jage passagererne ned gennem perrontunnelen i stedet for at de bare krydser perronen og det ville tage længere tid, og iøvrigt lægge beslag på en portør.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 15:42 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Mener at C-togsfænomet er kort omtalt enten i S-togsbogen. Prøver at finde det.
Ja det ville være tåbeligt og presset med enhver form for rangering med den intensive trafik.
Sp. gik også på om det var spor 1 eller 4 man landede og lettede på, og det tyder på at være 4, selvom 1 spøger i baghovedet.

Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 15:47 (3486 dage siden) @ gamle ole

På den tid kunne man ikke lande på spor 1 nordfra!
Sporskiftetransversalen i nord var kun den anden vej - medgående.
Sporforbindelsenen i syd blev kun brugt af lokalgodstoget, og efter det engang afsporede, (og jeg var på vej hjem fra København), rev man den op.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 19:13 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Og og tak. Så døde spor-1-hypotesen definitivt:-P


hilsen Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 19:59 (3486 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Lars Møller Jensen, 12/10 2014, 20:15

Kære Ole,

jeg har atter været i en kasse under sengen og hør blot hvad der dukkede op:

"Særtogsanmeldelse nr. 3000 Gyldig fra 27.september 1970 kl 2.00 Elektriske tog."

Jeg var jo på jagt efter C-togstider og der var de, der var også dublerings F-tog.

Der er i mine øjne meget der taler for at man i Klampenborg brugt de 2 lange spor,
for tog mod Frederiksberg nærmest stationsbygningen kaldet spor 6
og tog mod Vanløse (Herlev/Ballerup) ved den store perron kaldet spor 5.
Hvis man ser nærmere på minuttallene virker det besnærende.

Spor 5 A-tog afg 03 ; 06 ank C-tog afg 13 ; 16 ank A-tog afg 23 o.s.v.

spor 6 00 ank dubl F-tog afg. 07 ; 10 ank F-tog afg 17 ; 20 ank dubl F-tog o.s.v.

Det var upraktisk at bruge spor 5a som lå ret afsides, for publikum alias de rejsende var det en fordel at gå til det vantre spor og der holdt næsten hele tiden et tog klar!

et apropos: sidste kystbanetog nordpå bestod af MO=MO-AV-2CL. MO-vognene var aflåsede indtil Klampenborg, i dem blev alle de svenske bakkegæster gennet op og vognene aflåst, vi andre blev ledt til de almindelige vogne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 22:50 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

yak. Det var sørme godt gået!
Skal nok passe med det afsides beliggende "halve spor", og det var så rigtigt husket med linie C,, idet linie A stod i publikumskøreplanen selvfølgelig men også linie F, men kun som extrakørsel på hverdage og ikke s+h-dage.

Ole

Rettelse af slagfejl i togtid.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 12/10 2014, 22:15 (3486 dage siden) @ Lars Møller Jensen

7.55 ankom 187-23 i spor 5a Klampenborg afgang fra Hellerup af 7.55. Det er så lidt svært at gennemskue hvilket tog det er men 601-22 fra Ballerup ender i Hellerup 7.40 og der er ingen afgange fra Hellerup den anden vej efter det tog, jeg mener også at have set det med C-skilt når det ankom.

Undskyld, de rigtige tider for 187-23 er Hellerup af 7.45 og ankomst Klampenborg 7.53.


Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 15:36 (3486 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja det lyder meget sandsynligt. Har også den erindring med A og F, og C "svæver" så lidt, men et gæt ku jo være "det halve spor"..
Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/10 2014, 22:17 (3486 dage siden) @ gamle ole

Spor 7 i Klampenborg (sporet nærmest den oprindelige hovedbygning): linie F
Spor 6: linie A og det meget sjældent forekommende på s + h: linie C
Spor 5: Bl.a. grosserertoget ma-fr ved 08.30-tiden samt den fjerde stamme på linie F ved opstart.

I øvrigt var det sådan, at der var 3 stammer i omløb på linie F (Fb - Hl - Fb)undtagen i myldretiderne, hvor der var 4 stammer aht til gennemløb Fb - Hl - Kl - Hl - Fb.

På s + h i Bakketiden kom der en fjerde stamme fra Kh til Hl ved 10.00-tiden.
Efter behov kunne den så gå i løb med de normale 3 stammer, så der kunne etableres gennemløb til/fra Kl. Dette blev styret af Hl Kmp, som "efter vejr og vind" og antal rejsende der ventede op af formiddagne på linie A i spor 3 så blev tillyst. Da de rejsende til Kl i stort omfang kom fra Nørrebro, blev billetkontoret på Nørrebro station ofte også forespurgt, om der blev solgt mange billetter til Kl for at være på forkant med situationen.
Ja - det var "de gode gamle tider" med direkte overvågning m.m.

Ovenstående refererer til 1960-erne.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 12/10 2014, 22:40 (3486 dage siden) @ Holger Sørensen

Så det var spor 6 der også blev brugt til linie C, s+h er rigtig nok på de store sommerdage med godt vejr etc, men meget sjældent???
Mente at det var en slags stand på de nævnte præmisser.

Hilsen Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 13/10 2014, 11:03 (3485 dage siden) @ Holger Sørensen

Tusind tak Holger,
jeg har ventet på dit indlæg og nu faldt der et par af barn-ungdommens mysterier på plads. Tak også for at få det med spornumrene på plads. Det betyder at der lige skal tages højde for det i mit indlæg med minuttallene.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Svend, Storkøbenhavn, 13/10 2014, 11:12 (3485 dage siden) @ Holger Sørensen

Lidt længere fremm i tiden - i 70´erne - hændte det af og til, at linje C også kørte igennem til Klampenborg, altså kørsel med tre linjer (linje A og C kørte i 10 minutters interval med hinanden). Vendetiden for linje C i Hellerup var så tilpas lang, at det ikke krævede en ekstra stamme i omløb.

(korrigér Holger, hvis hukommelsen spiller mig et puds)

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af gamle ole, 13/10 2014, 11:20 (3485 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja tak for fin info.
Som sagt er der kun "sjldenhedsudsagnet" tilbage for linie Cs forlængelse.

Hilsen Ole

Sporbenyttelse primært s-tog klampenborg st 50-60erne

af Georg Schmidt, 13/10 2014, 11:56 (3485 dage siden) @ Holger Sørensen

Her en fredags FO for F-linien, desværre "lidt for ny", men den siger da lidt. Streg med tal er 2-vognstog gammel materiel.

[image]

Forsøgt at dele den for at blive lidt mere tydelig.

[image]

[image]

Mvh
Georg

Sporbenyttelse Klampenborg st. 1998 (1 foto)

af Niels Munch, 13/10 2014, 12:58 (3485 dage siden) @ gamle ole

Hej Gamle Ole,

Fik lyst til at krydre diskussionen med dette eksempel på ekstraordinær sporbenyttelse i Klampenborg:

[image]
Østbane serie-7 Y-tog i Klampenborg 20.06.1998 (ThH/nm).

Anledningen er Østbanens Personaleforenings udflugt til Dyrehavsbakken og Cirkusrevyen. MX-lokomotivet bagved er 1006 (ØSJS Mx 43), udlånt til særtogskørsel for ØSJK.


M.v.h.
Niels

Sporbenyttelse Klampenborg st. 1998 (1 foto)

af gamle ole, 13/10 2014, 15:09 (3485 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er sandelig et eksotisk syn, og så på de spor:-P


hilsen Ole



Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak