Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Bjarne Knudsen @, 13/10 2014, 09:24 (3486 dage siden)

Er der en grund til anvendelse af forskellige praksis omkring hensættelse af damplokomotiver - specielt i den "anspændte periode" 1962-1967?

Nedenfor nogle eksempler idet der tages udgangspunkt i at disse lokomotiver var blandt de, der var udtaget til at skulle "bevares indtil videre":

Q338
Dette loko skal bevares, men efter hensættelse den 17.12.1965 og en kortere stund at være hensat på blindsporet nedenfor "Røgborgen" på Mdt Aarhus flyttes dette til en så afsides beliggenhed som muligt: I enden af spor 700. Selv efter officiel udrangering forbliver lokomotivet der indtil 1972 på hvilket tidspunkt det nærmest er vokset inde.
Hvorfor blev dette loko ikke som andre Aarhus-loko hensat i Skanderborg eller Langå?

H-II lokomotiverne
H 783 skal bevares og var på dette tidspunkt ikke forbeholdt Jernbanemuseet. Lokomotivet køres til Frederikshavn og hensættes indendørs.
H 784 skal bevares og hensætets i Skanderborg udendørs.
H 785 skal bevares og køres til Glyngøre og hensættes indendørs.
H 786 skal bevares og hensættes i Langå udendørs.
H 787 skal bevares og hensættes i Skanderborg udendørs.
H 788 skal bevares og hensættes i Skanderborg udendørs.
Hvorfor denne forskellige praksis? Alle loko var hensatte udtørrede.
I Skanderborg var der plads indendørs idet der på dette tidspunkt alene var A 159, K 563, O 318, Mx 131 samt maks. 1 S-revideret loko samt i en periode Hs 403 indendørs. Måske det skyldes længden, men det var vel muligt at adskille for tender, når der var tale om hensættelse i så mange år ?

H792
Skal bevares og efter kort tids hensættelse i Mdt Aarhus køres dette til Frerderikshavn og hensættes indendørs.

R958
Skal bevares og efter kort tids hensættelse i spor 700 køres dette til Viborg og hensættes indendørs og var på dette tidspunkt ikke reserveret Jernbanemuseet.

T299
Dette loko har hele tiden fra hensættelsen i 1956 været forbeholdt Jernbanemuseet, men altid været hensat udendørs i Skanderborg. Hvorfor?
Som museumsmaskine var det måske en ide denne havde været hensat indendørs også uden at være istandsat nøjagtig som K 563 var det fra starten.
Som hensat undendørs henstod den i en periode sammen med T298, der ud af til synes at være i en noget bedre stand en 299. Fra starten var dette loko hensat ikke afmonteret og endog forsynet med nummerpladen !!!

D803
Dette lokomotiv var ikke blandt dem, der skulle bevares. Men i modsætning til de øvrige D-maskiner fik denne lov til at forblive hensat i Langå i flere år. Hvofor?

R953
Dette lokomotiv var ikke blandt dem, der skulle bevares. Lokomotivet var også hensat som ikke udtørret, men i forhold til andre R-maskiner med samme "status" forblev dette hensat og overlevede til 1972. Altså 5 år efter klausulen for de berørte lokomotiver var ophævet. Hvorfor?

Avatar

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/10 2014, 16:06 (3486 dage siden) @ Bjarne Knudsen

De der kan svare ligger nok rundt omkring på diverse kirkegårde.

I håbet omat deres beslutninger er dpokumenteret i interne memoer og breve kan du begrave dig i diverse arkiver og være heldig at finde nogen af svarene.

At omgøre beslutningerne nu er sådan ca. 50 år for sent.....

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af UTJ, 13/10 2014, 16:46 (3486 dage siden) @ Michael Deichmann

De der kan svare ligger nok rundt omkring på diverse kirkegårde.

I håbet omat deres beslutninger er dpokumenteret i interne memoer og breve kan du begrave dig i diverse arkiver og være heldig at finde nogen af svarene.

At omgøre beslutningerne nu er sådan ca. 50 år for sent.....

Ja. Dansk embedsmandskultur er mere silopræget end som så. Faktisk kan al denne "skødesløse omgang" med hensatte damplokomotiver skyldes at man kun i meget begrænset omfang tog ordrer fra andet ministeriums ressort. Det kendes også i dag hvor samarbejde på tværs af ministerier og styrelser er meget svært. Og strengt taget puttede man vel lokomotiver ind hvor der var plads, men havde sikkert også visse favoritter som der blev passet lidt bedre på, a la jernbanemuseets lager i Skanderborg, hvor der jo netop ikke var plads til en T'er (den var vel for lang?).

Avatar

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/10 2014, 20:24 (3485 dage siden) @ UTJ

"a la jernbanemuseets lager i Skanderborg, hvor der jo netop ikke var plads til en T'er (den var vel for lang?)"

Den var snarere for tysk. Ligesom litra N, der heller ikke blev bevaret, fordi maskintypen ikke var dansk.

Vh
M

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Winther, 13/10 2014, 22:29 (3485 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dav
Hvis det skulle være kriteriet for bevarelse af lokomotiver, ville museums chefens
Plads problemer være løst, da der kun vil være nogle få Engelske, et par Danske og vort kære broderfolks konstruktioner.
Resten er konstrueret i Germanien, stort set;-)
Mvh.
Bent

Avatar

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/10 2014, 23:13 (3485 dage siden) @ Winther

Ja, det argument fremførte jeg også over for en af beslutningstagerne, da vi talte om sagen et par årtier senere. Heller ikke en original "ODIN" havde i så fald været bevaringsværdig, men forbitrelsen over den tyske besættelse skinnede klart igennem hans holdning. At det var DSB's sidste store damplokomotivtype, der dermed ikke blev bevaret, var af sekundær betydning. Man kan jo fsv. også se bevarede 50'ere andre steder i Europa. Så hellere bevare nogle E-maskiner i diverse varianter.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Winther, 14/10 2014, 21:22 (3484 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dav
Så kan museums Gespendsten i Odense godt skrotte resten af E maskinerne da vort damplokomotiv fikserede broderfolk jo har et velkørende eksemplar af arten.
[image]
Og den kan ryge.
Mvh.
Bent

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Lars Henning Jensen, 14/10 2014, 23:45 (3484 dage siden) @ Winther

Dav
Så kan museums Gespendsten i Odense godt skrotte resten af E maskinerne da vort damplokomotiv fikserede broderfolk jo har et velkørende eksemplar af arten.
[image]
Og den kan ryge.
Mvh.
Bent

Uanset hvad du måtte mene, gavner en sådan udtalelse hverken E-maskinerne eller "sagen" i det hele taget!

Og i nærværende forum plejer vi under alle omstændigheder at holde os for gode til den slags.

Det er sådanne udgydelser, der gang på gang diskvalificerer den folkelige debat og svækket styrken i "folkets stemme".

Kunne du så da i det mindste bare stave ...:-(

Øv!

/LH

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Bjarne Knudsen @, 15/10 2014, 07:12 (3484 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Enig

Det er denne form for mange gange måske velmente min i min verden "for kvikke" bemærkninger der gør at man ikke orker at starte nye tråde.

I sandhed synes jeg vi er bevæget os noget væk fra det emne rej oprettede.

Respekt for alle de gode saglige og mange gange rammende svar, men alle de tilråb og useriøse svar der tit kommer kan jeg sagtens undvære.

Msek2 - Hensatte damplokomotiver

af Winther, 15/10 2014, 22:45 (3483 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Ved de hvad hr. Lærer, medens de øver dem i, at sætte kommaer.
Skal jeg gerne rette, de stave fejl, eder måtte have fundet.
Hvis eder vil være, så venelig at oplyse hvilke!!!!!!!!!!

Bent Winther


Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak