Lokomotivernes reservetjeneste

af Preben Skals, 27/10 2014, 22:40 (3487 dage siden)

I "gemmerne" fandt jeg denne toplan 18 fra 1964, måske nogen har lyst at kigge med.

mvh Preben

[image][image][image][image]

Avatar

Lokomotivernes reservetjeneste

af Ove Nygaard, 28/10 2014, 17:17 (3486 dage siden) @ Preben Skals

Hej Preben.

Tak for kikket i den nu 50 årige togplan 18. F s v angår reservetjenesten i Brande, som ikke dækkede hele døgnet, så har jeg været stationsbestyrer i Brande i årene 1957 - 1959 i flere omgange, hvor vi skulle afvente "tilbagemelding" fra Vejle Nord for tog 736, som var sidste tog på strækningen, og som Brande var reservelokomotivstation for.

Den ekstra arbejdstime blev benyttet til at rydde op efter aftenens travlhed.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø (og HHJ):-|

Lokomotivernes reservetjeneste

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 28/10 2014, 18:50 (3486 dage siden) @ Ove Nygaard

Findes der i gemmerne også en tilsvarende for 1. distrikt?

Og uden for dagsordenen: jeg var erhvervspraktikant fra Kildemarksskolen i Næstved hos hr Ove Nygaard i kommandoposten i samme by omkring 1969. Seks dage, som var fordelt på billetkontoret, kommandoposten, godsekspeditionen og sidste dag (lørdag formiddag) i den sydlige signalpost, og så var knægten solgt til jernbanen .....

Det er efterfølgende blevet til lidt mere end 43½ år, hvor den meste del at tiden er brugt i den lokale kommandopost, hvor aktionsradius nu rækker "en anelse" ud over den lokale stationsgrænserne til alle sider.

Lokomotivernes reservetjeneste

af Preben Skals, 29/10 2014, 10:58 (3486 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Nej desværre, fra 1. distrikt har jeg ikke noget.

Mvh Preben

Lokomotivernes reservetjeneste

af A. Nissen, 29/10 2014, 12:26 (3486 dage siden) @ Preben Skals

Den er godt nok ikke helt nem at læse, den plan. F.eks. starter teksten med et par undtagelser - ikke med planens hovedformål.
Men skulle en given station, f.eks. Nyborg, samtidigt stille en reservemaskine for nedbrud efter punkt I OG en maskine for hjælpevognstog efter punkt II ? Man kan jo godt tænke sig en situation, hvor der var brug for begge dele, men jeg kan ikke finde, hvor planen evt. siger noget om dette.
Sjov er den at læse - også det sprogbrug fra dengang.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak