Hej Holger,
Det er korrekt, at BR-sovevognene som udgangspunkt var udstyret med "buck-eye"-koblinger, som kunne klappes ned, hvorved der blev adgang til en konventionel trækkrog. Vognene skulle i Danmark køre "parvis" med liggevognene, der havde tjenestekupé, hvilket sovevognene ikke havde. Da sovevognenes kabelsamlinger til elforsyning måtte ændres til UIC standard, og da man i England bruger meget høje perroner, hvorfor vognene ikke havde de for Danmark nødvendige trin, ligesom vognene var udstyret med smalle harmonikaer, måtte de ombygges i enderne, før de kunne bruges af DSB. Ombygningen sket ved, at hver vogn i den ene ende fik trinbrætter, "dansk" gummivulst-overgang og almindelig trækkrog og derefter kobledes i denne ende til en liggevogn. Den anden ende af vognene blev ikke ombygget. Ved at lade hvert andet "par" af sovevogn-liggevogn vende modsat, kunne man så koble de engelske sovevogne sammen indbyrdes i den "frie" (uombyggede) vognende, og her brugte man såvel automatkoblingen som de engelske harmonikaer. Mere herom kan læses i "De blå tog", som er er et brag af en bog, der langt overgår sin 35 år gamle forgænger.
Med venlig hilsen
Mrten