GRØNHOLT vognen.

af Steffen Dresler, 11/11 2014, 17:50 (3456 dage siden)

Go´ sent eftermiddag!

Nu er Danmarks jernbanemuseum jo ikke ”bare” ODIN og Sovevogn med hensyn til restaurering, men så sandelig også både en KB motorvogn og som hér, den såkaldte Grønholt vogn, fordi den blev fundet som et sommerhus ved Grønholt i Nordsjælland. Den er der jo lidt stille om og det synes jeg er synd.
Om selve vognens historie kan I læse hér, hvis interesserede:
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1893&VognID=540

Personligt kender jeg ikke til, hvad ”endstate” skal være m.h.t. farver, men jeg kan da tydeligt se, at vinduerne ved siden af dørene er blevet blændet som de oprindeligt var (ikke blændede, der var ingen) og vognens indre ført tilbage til en stor kupe med træsæder på tværs.

Som jeg ser det, er træarbejdet i det store hele færdigt og vognen er ved at blive beklædt med plader. De skal så senere spartles, slibes, derefter spartles, slibes, spartles, slibes, grundes, slibes, males, slibes og males, litreres og så lakeres, HVIS, altså det var som i gamle dage. Meeen, der er jo kommet bedre malinger og lakker, så det er jo op til ”malermesteren” (læser sikkert med og vil kommentere).

Hvor det har været muligt er det gamle træ beholdt, eller blevet anvendt som del for nyopbygning. Men selvfølgelig er noget af det originale træ sikkert helt væk og erstattet af nyt.

En dør er færdig og pladebeklædt. Her lærte jeg en lektie ved Bn truck-vognen (p.t. Vk Kh). IKKE en dør er ens m.h.t. krumning, så man kan IKKE massefremstille, men skal anvende det originale, udskifte, afprøve o.s.v.

Med herunder billeder, der sikker taler for sig selv, flot arbejde er det!!
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Når I læser dette, har sovevognen sikkert fået alle vinduer monteret i gangsiden, ju-hu:-D !!

GRØNHOLT vognen.

af KimC, 11/11 2014, 19:21 (3456 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for beretningen. Det bliver en flot vogn når først den står færdig, det der er at se nu tyder rigtigt godt.

En dør er færdig og pladebeklædt. Her lærte jeg en lektie ved Bn truck-vognen (p.t. Vk Kh). IKKE en dør er ens m.h.t. krumning, så man kan IKKE massefremstille, men skal anvende det originale, udskifte, afprøve o.s.v.

Så bor du altså ikke i et gammelt hus;-)

GRØNHOLT vognen.

af Andersen, 11/11 2014, 19:37 (3456 dage siden) @ Steffen Dresler

lidt sjovt at det er 'ODIN' og så en JFJ-vogn, som aldrig i virkelighedens verden var i nærheden af hinanden, men det skal helt sikkert blive et meget flot lille tog :-)

Avatar

GRØNHOLT vognen.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/11 2014, 23:47 (3456 dage siden) @ Andersen

"lidt sjovt at det er 'ODIN' og så en JFJ-vogn, som aldrig i virkelighedens verden var i nærheden af hinanden, "

Det er vist et af de tunge kompromisser, vi må lære at leve med. :-) Men måske kan vi få sagkundskaben til at udtale sig om mulighederne for, at vi vil få "Odin" at se trækkende rundt med SJS Fe 541. Det vil da smage lidt af fisk, og hvis man så også får styr på de to overlevende gamle SJS godsvogne, så begynder musikken rigtig at spille hvad anskuelighedsundervisning med hensyn til SJS-tog angår.

Tak til Steff for den fine beretning!

M:-)rten

GRØNHOLT vognen.

af Lars, 11/11 2014, 20:41 (3456 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

[image]


Man kan næsten allerede mærke stemningen :-P !

GRØNHOLT vognen, status pr. 03. OKT 2015.

af Steffen Dresler, 4/10 2015, 19:49 (3129 dage siden) @ Steffen Dresler

Grønholt vognen status pr. 03 OKT 2015

Når vognen er færdig, forhåbentlig engang i foråret 2016, vil den være Danmarks ældste restaurerede personvogn, originalen er fra 1862. Og meget a pro pos i forbindelse med 150 års jubilæet for den Fynske hovedbane i år, var vognen dengang med, da den sammen med andet materiel, blev overført fra Jylland og til Fyn.
Når jeg skriver restaurerede er det fordi, at vognen er blevet tilbageført til sit oprindelige udseende, det vil sige uden vinduer på begge sider af dørvinduet.
Meget af det oprindelige træ har kunnet forblive og danner derfor en stor del af den originale vogn. Men selvfølgelig har der måttet anvendes nyt træ, der hvor vinduerne sad samt selvfølgelig, til bænkene i vognen, der jo var ryddet helt for at kunne agere som sommerhus i Grønholt.
Også dørbeslag og vognens ydre plade beklædning er ny, da den originale mere eller mindre var i en så dårlig stand, at der intet var, så at sige, at bygge videre på.
Et stort arbejde, når man nu ønsker at tilbageføre vognen så korrekt og nænsomt og i overensstemmelse med og respekt for det gamle håndværk, var at finde vognens original farve. En farvekonservator har ”skrællet” i den maling der var tilbage og på billedet af dørtrækanten kan den originale farve ses. Det var det sted, hvor det var muligt og hvor malingen kunne findes i original tilstand.
Vognen bliver jo selvfølgelig malet så originalt som muligt med farvepigmenter i ”Dodenkopf” nuancen (populært vinrød) oprørt i linolie. Taget dækket med lærred og behandlet, men nok her ikke med ”blyhvidt” a.h.t. miljø og nok ikke mindst diverse nugældende regler.
Selvfølgelig skal vognen ikke have trykluftbremse som ellers bremseslangen indikerer. Den var ubremset, men på den anden side skal den jo heller ikke fremføres ”på den fynske hovedbane”. Til gengæld er der monteret de reglementariske ”Sikkerhedskæder” med to stk. i hver vognende. Jo, den bliver flot.
Som sagt, er det ydre næsten færdigt og spartlet og diverse dørhåndtag påsat. Der mangler lidt i undervognen, det langsgående løbebrædt (togføreren skal jo have chansen for at falde ned ikke sandt:-) ) og andre detaljer i inde i vognen. Flot bliver den.
Men altså status pr. 03. OKT 2015
Herunder lidt billeder samt til slut henvisning på museets hjemmeside.

Vogngavl færdig, nu mangler ”kun” flere gange maling, spartling, slibning, maling, slibning, spartling, maling og, og, og.
[image]

Trækant på den indre vogndør, hvor den originale maling kan ses. Det er malingen til VENSTRE! Nemmere at se i virkeligheden.
[image]

Siden med nye detaljer, beklager at solen skinnede udenfor!
[image]

Henvisning til jernbanemuseets hjemmeide over vognen:
http://www.jernbanemuseet.dk/da/viden-og-samlinger/restaureringsprojekter/7-indhold/132...

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

GRØNHOLT vognen, status pr. 03. OKT 2015.

af Ole Dinesen ⌂ @, 7/10 2015, 21:32 (3126 dage siden) @ Steffen Dresler

Et billede fra 12.09.2015.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak